Flugit och Testat: Lufthansa – gediget men stelt

Publicerad den 2 juli 2008
Kommentarer
Vi flyger affärsklass med Lufthansa till Frankfurt, en sömnig resa utan något extra. Vid incheckningen visar sig den automatiska bagagehanteringen vara till nackdel för resenären.

Av Lars Lindmark


Lufthansa Business Class
Stockholm – Frankfurt
LH 3007 kl 06.40

Incheckning/säkerhetskontroll

Jag kommer till flygplatsen vid kvart i sex på morgonen och konstaterar att det verkar som semesterflyget har börjat redan före midsommar. Det är köer överallt utom vid SAS incheckning för Business Class, som också har hand om Lufthansas passagerare. Jag checkar in vid disk och går sedan till säkerhetskontrollens snabbspår som jag har tillgång till som Business Class passagerare. Allt fungerar mycket smidigt.

Jag är inne i själva avgångshallen inom 10 minuter, trots att den noggranna kontrollen hittar en liten souvenir i min väska som jag inte hade något minne av alls.

När jag ser de långa köerna vid bagageinlämningen inser jag att det inte lönar sig att checka in vid automat om man har bagage. Passagerarna gör i alla fall inte någon vinst på detta arrangemang.

Lounge

Lufthansa använder SAS Business Class lounge på Arlanda som även utnyttjas av övriga medlemmar i Star Alliance. Är man däremot guldkortsinnehavare finns en speciell lounge att tillgå bredvid. I mitt tycke är den vanliga loungen trevligare bland annat därför att det inte brukar vara så fullt med folk där. I loungen finns förutom tidningar även vin, öl, läskedrycker, kaffe och te samt lite kall mat att äta. Jag nöjer mig med att ta en smörgås och dricka en kopp te samtidigt som jag ögnar lite i SvD. DI har jag redan hunnit bläddra i på Arlanda Express.

 

lufthansa-1_lars

 

Flygningen

Ombordstigningen börjar 25 minuter före avgång. Har en fönsterplats på första raden. Flygplanet är en Airbus A321 och har konfigurationen 3 + 3 men man använder i Business Class 2 + 2 med tomt säte emellan. Det är 16 platser här framme och nästan fullt. Man sitter i sköna lädersäten men själva inredningen går helt i grått med något gult inslag så det känns lite dystert, framförallt nu på morgonen.

Flygtiden är beräknad till 1 timma och 45 minuter. Men vi blir försenade. Efter ordinarie avgångstid anländer en familj som har så mycket bagage med sig att det verkar som om de skall flytta från Sverige. Det visar sig att de ska till Eritrea och flygvärdinnorna vägrar att ha bagaget inne i planet. Bagaget måste helt enkelt lastas på bland övrigt incheckat. Så tiden går.

Vi kommer iväg 30 minuter sent och efter ytterligare 30 minuter serveras frukost. Den ser fräsch ut med bland annat färsk frukt och ett par sorters ost. Den känns dock lite spartansk, ingen yoghurt eller omelett t ex – men smakar bra. Efter en titt i Lufthansas tidskrift så blir det en liten tupplur. Jag har ju trots allt varit igång sedan strax efter klockan fyra på morgonen.

Ankomst

Vi landar 30 minuter sent beroende på förseningen i Stockholm. Och givetvis som vanligt i Frankfurt så hamnar jag vid den gate som ligger allra längst bort från ankomsthallen. Så det blir en jättelång promenad innan jag slutligen är nere i bagagehallen och utgången i det fria.

Omdöme

Att flyga med Lufthansa känns alltid tryggt och gediget. Så även denna gång. Men min kommentar om maten kvarstår. Jag flög hem med ett plan före nio på kvällen och även då var serveringen ganska spartansk men god. Det skulle vara roligt om Lufthansa överraskade någon gång på sina europeiska flygningar med något som inte var förväntat.

Så här tyckte Lars Lindmark om flygningen

 

Incheckning/Säkerhetskontroll ++++0


Lounge ++++0
Flygningen ++++0
Ankomst +++00
Omdöme ++++0
Totalt 19 poäng av 25 möjliga

Några fakta om Lufthansa
Bolaget startade sin verksamhet 1926
Flyger runt 63 miljoner passagerare per år
Antalet flygplan uppgår till 432 (enbart LH)
Många nya plan i orderböckerna, bland annat 15 stycken A380
Flyger till 192 destinationer i 78 länder
Antalet anställda uppgår till ca 100 000

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten