Flyget möter inte SJ-kampanj

Publicerad den 2 februari 2007
Kommentarer

Inrikesflyget ämnar i vart fall inte för tillfället vidta några åtgärder för att möta SJs stora kampanj där man just nu säljer en halv miljon X 2000-biljetter till ett lägstapris på 95 kronor.

"Vi kan helt enkelt inte, eftersom vi måste betala mer i bara skatter och avgifter för varje passagerare än SJs lägstapris i kampanjen", säger Maunu von Lüders, VD i FlyNordic, till Flygtorget @irmail.

FlyNordic säljer sina billigaste inrikesbiljetter för 349 kronor enkel, inklusive skatter och avgifter.

Maunu von Lüders:

"Det är ju trevligt för SJ att får så mycket pengar från staten att man kan göra sådana här kampanjer… Det är styrning! Vi kan bara hoppas att det finns folk som föredrar att flyga när det handlar om lite längre sträckor."

Malmö Aviation, vars lägstapris är 449 kronor enkel inklusive skatter och avgifter, resonerar ungefär likadant.

“Vi gör ingenting just nu, eftersom vi inte kan ta ett priskrig på den nivån”, säger Knut A Solberg, VD på Malmö Aviation. “Skälet är att SJ får åka på spår och banor som har betalats av skattebetalarna, medan vi måste betala för att flyga i den fria luften och för att starta och landa. Men vi har en annan produkt och en lite annan målgrupp.”


Mats Jacobsson, kommersiellt direktör på FlyMe, säger att man där än så länge “bara analyserar och studerar vad det är SJ erbjuder”.

FlyMe har ett lägsta enkelpris på 349 kronor, inklusive skatter och avgifter.

SAS vidtar heller inga åtgärder för att möta SJ. Ulf Hermansson Samell, marknadschef på SAS Sverige:

“Nej, vi gör ingenting. Nya Inrikesflyget går så jättebra för oss och vi är marknadsledande. Vi är nöjda. Vi flyger och SJ kör tåg.”

SAS lägstapris inrikes är 450 kronor enkel, inklusive skatter ochj avgifter.
 
Men om man får tro SJ så ämnar tåget i en fas-två-strategi komma med nya priserbjudanden senare i år. Enligt SJ-chefen Jan Forsberg är den nyss startade 95-kronorskampanjen “bara början”.


Jan Forsberg har endast avslöjat att SJ ska satsa på att ändra kundernas resmönster. Det ska bli mer lönsamt att undvika rusningstrafiken på SJ X 2000morgnar och eftermiddagar om man i stället väljer att resa mitt på dagen eller sent om kvällen.


“Det ska bli så billigt att åka tåg att man måste nypa sig i armen för att förstå att man inte drömmer”, sa Jan Forsberg på statsägda SJ häromdagen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten