Flygfrakten växer – men världen flyttar på sig
Flygfrakten går starkt. Rekord slås, volymerna ökar och branschen visar återigen sin förmåga att leverera när världshandeln skakar. Men tittar man närmare på siffrorna händer något betydligt mer intressant: kartan ritas om. Precis som vi skrev i november fortsätter tyngdpunkten att glida bort från Nordatlanten – och nu bekräftar IATA att det inte är ett hack i kurvan, utan ett skifte i grunden.
Det här är kanske flygfraktens mest intressanta fas på länge. Volymerna ökar, men det är rörligheten som avgör vem som vinner. De som snabbt kan flytta flygplan, partnerskap och strategier sitter i förarsätet.
Rekord, ja – men inte överallt
IATA:s senaste siffror visar att den globala flygfrakten fortsätter att växa. Efterfrågan ökar, och branschen har nu haft åtta månader i rad med uppgång. På pappret ser allt stabilt ut. Men under ytan är bilden mer splittrad.
Alla marknader växer inte. Alla flygbolag hänger inte med. Och alla handelsstråk är inte längre lika självklara som de varit i decennier.
Nordatlanten tappar sin roll
Det mest anmärkningsvärda är att Nordatlanten fortsätter att vika. Stråket mellan Asien och Nordamerika – länge en av flygfraktens tryggaste motorer – krymper för sjätte månaden i rad.
Det är precis samma mönster som vi pekade på i vår förra artikel. Då var det en varningssignal. Nu är det en bekräftad trend.
Förklaringen ligger inte i flyget, utan i världspolitiken. Tullar, handelsrestriktioner och osäkerhet gör att varuflöden styrs om. När det händer följer flygfrakten efter – snabbt och utan sentimentalitet.
Europa och Asien kliver fram
Samtidigt händer något helt annat på andra håll. Trafiken mellan Europa och Asien växer kraftigt. Inom Asien likaså. Mellanöstern stärker sin roll som global knutpunkt – och Afrika sticker ut som den region som växer snabbast av alla.
Den ökade trafiken mellan Europa och Asien är driven av en osläcklig törst efter e-handel från plattformar som Shein och Temu. Här är det bolag som Cargolux och Air China Cargo som drar nytta av volymerna.
Även mellanöstern stärker sin roll som global knutpunkt – med Qatar Airways Cargo och Emirates SkyCargo i spetsen. De utnyttjar sina geografiska lägen (Dubai och Doha) perfekt för att binda ihop Asien med både Europa och Afrika.Mellanöstern blir den naturliga omlastningspunkten när direktlinjerna över Nordatlanten sviktar.
Afrika sticker ut som den region som växer snabbast av alla, med ett aggressivt expanderande Ethiopian Airlines i spetsen. Det är ingen slump att Ethiopian Airlines har storsatsat på en ny fraktterminal i Addis Abeba; de är i dag motorn som kopplar samman afrikanska producenter med konsumenter i både Kina och Europa.
Det här är inte tillfälliga toppar. Det är nya handelsmönster som håller på att sätta sig och flygbolagen agerar därefter.
Flygplanen flyttas dit affärerna finns
När efterfrågan viker på en marknad flyttas kapaciteten. Det är flygfraktens stora styrka – och just nu dess viktigaste konkurrensmedel. Fraktflyg dirigeras om. Nya rutter öppnas. Mindre flygplatser kliver fram när de stora hubbarna blir fulla eller för dyra.
När vi ser tillväxt i hubbar som Leipzig och Istanbul är det bolag som DHL Express och Turkish Cargo som driver utvecklingen. Särskilt Turkish Cargo har på kort tid seglat upp som en av världens största fraktaktörer genom att använda sin nya jätteflygplats i Istanbul som språngbräda.
Mer kapacitet – tajtare affärer
Samtidigt ökar kapaciteten snabbare än efterfrågan. Det betyder att flygplanen inte är riktigt lika fulla som tidigare, och att prissättningen blivit tuffare.
Marknaden är inte längre överhettad – men den är desto mer krävande. För att tjäna pengar räcker det inte att flyga. Man måste flyga snabbt och flyga rätt.
Flygfrakten är stark – men den väntar inte på någon.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.


