Flygpionjären Blériot – ett 100-årsminne

Publicerad den 19 maj 2009
Kommentarer
Flygets korta men intensiva utveckling har haft en genomgripande betydelse i vår moderna historia. Flygmaskinen revolutionerade hela den tekniska utvecklingen och gjorde världen mindre för jordens folk. Bland flygpionjärerna intar fransmannen Louis Blériot en framträdande plats.
Bleriot, foto Kulturreportage

Louis Blériot (1872-1936) var den första som flög över Engelska kanalen. Han är den man som kanske betytt mer för flygets verkliga genombrott än någon annan

Världsberömd blev han när han 1909 – för hundra år sedan – blev den första som flög över Engelska kanalen.

Han satte därmed också världsrekord i längdflygning, 35 kilometer.

Detta skedde redan i juli 1909, mindre än sex år efter bröderna Wrights 250-metersflygning vid Kitty Hawk 17/12 1903 – vilket visar hur rasande fort flyget utvecklades under pionjär-tiden.

I denna utveckling tog fransmännen snart ledningen. En rad flygplan byggdes av olika konstruktörer.

1908 blandade sig Louis Blériot (1872-1936) i leken – han var egentligen tillverkare av bilutensiler – och byggde ett eget monoplan av delvis nytt slag.

Våghals 

Bleriot flpl färg, foto Kulturreportage

Kanalflygningen 25/7 1909 omgavs av en gigantisk publicitet. Här en samtida målning som skildrar när Blériot närmar sig Doverklippan i England

Det visade sig dock minst sagt riskabelt att vara sin egen konstruktör. Sammanlagt störtade eller havererade våghalsen Blériot över femtio (!) gånger men överlevde varje gång mirakulöst. Det var först hans elfte monoplan, ”Libelle”, som lyckades förbli intakt.

Nu kände han sig mogen för sin stora bragd. Daily Mail i London hade ställt upp ett pris på 1 000 pund till den som först kunde göra en ”transocean” flygning. Blériot beslöt att vinna det priset.
Kanalen.

Bleriot flygplan, foto Kulturreportage

Louis Bleriot i sin Libelle

Klockan 4.35 på morgonen den 25 juli 1909 startade han med ”Libelle” från trakten av Calais i Frankrike, flög på låg höjd den 35 kilometer långa sträckan över Kanalen och kom efter drygt 27 minuter fram till England där han gjorde en tämligen omild landning på Doverklippan.

Blériots korta flygning – som dock slutligen bevisade att flyget hädanefter måste tas på allvar – väckte ett närmast hysteriskt intresse och omgavs av en enastående publik, som bara
kan jämföras med uppståndelsen kring Lindberghs Atlantflygning 18 år senare.

Ulf Nihlén

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten