Flygplatsen i Pajala vidgar vyerna
Publicerad den 30 april 2009Mest kraft lägger flygplatsen på att få till året runt-trafik, berättar Jukka Niskala, och säger att det självklart kommer att medföra en hel del nya arbetstillfällen. Inte bara på flygplatsen, utan även för Pajala kommun i helhet.
En av de saker Pajala vill få till, är "över dagen-resorna", ofta från England, som är vanliga på andra sidan gränsen, i Finland.

– Planen landar vid 11-tiden. Besökarna erbjuds ett "vinter-kit" av lokala företagare. De får vara med på olika aktiviteter, som att åka rensläde eller träffa tomten. Bara fantasin sätter gränserna här.
Efter 7-8 timmar lyfter returplanet.
Flygplatsens förlängda landningsbana invigdes i slutet av 2007 (samtidigt byttes namnet Pajala flygplats till Pajala-Ylläs Airport, reds anm) och är nu 2 300 meter lång och 45 meter bred. Därmed finns utrymme för stora flygplan.
Vidare är Pajala tullflygplats och har färdig passkontroll sedan flera månader tillbaka. Förutsättningarna för en utveckling av verksamheten är därmed ganska goda. Samtidigt ställer förstås rådande ekonomiska situation till problem.
– Det är en ständig politisk debatt om flygplatsens vara eller icke vara. Vi har resestopp, inköpsstop, investeringsstopp och allt vad det heter. Och vi får inga medel förrän vi har en operatör "svart på vitt". Det är ett lite prekärt läge att både spara pengar och utveckla. Den ekvationen går inte riktigt ihop.
FAKTA
Pajala-Ylläs Airport ligger cirka 12 kilometer väster om Pajala tätort, och inom kategoriseringen fjällområde. Flygplatsen öppnades 1999, drivs av Pajala kommun och trafikeras endast av Barents AirLink (20 turer i veckan från Luleå). Trafiken gör sommaruppehåll mellan den 6 juli och 9 augusti.
Flygplatsen hade cirka 2 700 passagerare under 2008, och 462 landningar genomfördes. Verksamheten gick back tre miljoner kronor i fjol, och ekonomin beräknas se ungefär likadan ut i år.
Kommentarer
att pajalaborna och chefen där, kommunalrådet Bengt Niska, är beundransvärda som sliter med att människor kan leva i området. Och jag förutsätter att Niska är så förståndig och handlingskraftig, att han inte tillåter att någon av flygplatsens tjänare, ligger i hängmatta när det inte är flygrörelser på flygplatsen. Som det ju brukar gå till på mindre flygplatser. Att man på Pajala-Ylläs Airport också är underleverantör till kanske Lovikka vantar.
Har inte flygplatschefen J Niskala tidigare gått ut och “lovat” guld och gröna skogar för Pajala-Ylles International? Och har flygplatsen verkligen en passkontroll, terminalen är ju inte större än byggbrarack? Vem ska sköta detta?
Låter ju finfint. Skulle vara roligt att få reda på vilka flygbolag osv som ska flyga
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten