Flygplatsen i Pajala vidgar vyerna

Publicerad den 30 april 2009
Kommentarer
Pajala-Ylläs Airport har fått internationell status av regeringen, och nu pågår förhandlingar med flera utländska operatörer. - De diskussioner som nått längst är med operatörer från England. Vi har kontrakt på bordet men har inte rott det i hamn ännu, säger Pajalas flygplatschef Jukka Niskala till Flygtorget.

Mest kraft lägger flygplatsen på att få till året runt-trafik, berättar Jukka Niskala, och säger att det självklart kommer att medföra en hel del nya arbetstillfällen. Inte bara på flygplatsen, utan även för Pajala kommun i helhet.

En av de saker Pajala vill få till, är "över dagen-resorna", ofta från England, som är vanliga på andra sidan gränsen, i Finland.

skoteråkning

"Över dagen-resor", där turister erbjuds vinteraktiviteter, är ett av målen för Pajala Ylläs Airport. Foto: Pajala kommun/Kjell Kangas

– Planen landar vid 11-tiden. Besökarna erbjuds ett "vinter-kit" av lokala företagare. De får vara med på olika aktiviteter, som att åka rensläde eller träffa tomten. Bara fantasin sätter gränserna här.

Efter 7-8 timmar lyfter returplanet.

Flygplatsens förlängda landningsbana invigdes i slutet av 2007 (samtidigt byttes namnet Pajala flygplats till Pajala-Ylläs Airport, reds anm) och är nu 2 300 meter lång och 45 meter bred. Därmed finns utrymme för stora flygplan.

Vidare är Pajala tullflygplats och har färdig passkontroll sedan flera månader tillbaka. Förutsättningarna för en utveckling av verksamheten är därmed ganska goda. Samtidigt ställer förstås rådande ekonomiska situation till problem.

– Det är en ständig politisk debatt om flygplatsens vara eller icke vara. Vi har resestopp, inköpsstop, investeringsstopp och allt vad det heter. Och vi får inga medel förrän vi har en operatör "svart på vitt". Det är ett lite prekärt läge att både spara pengar och utveckla. Den ekvationen går inte riktigt ihop.

FAKTA

Pajala-Ylläs Airport ligger cirka 12 kilometer väster om Pajala tätort, och inom kategoriseringen fjällområde. Flygplatsen öppnades 1999, drivs av Pajala kommun och trafikeras endast av Barents AirLink (20 turer i veckan från Luleå). Trafiken gör sommaruppehåll mellan den 6 juli och 9 augusti.

Flygplatsen hade cirka 2 700 passagerare under 2008, och 462 landningar genomfördes. Verksamheten gick back tre miljoner kronor i fjol, och ekonomin beräknas se ungefär likadan ut i år.

Skriv en kommentar

Kommentarer

B-O Gavne, Västerås
2009-05-04 23:37

att pajalaborna och chefen där, kommunalrådet Bengt Niska, är beundransvärda som sliter med att människor kan leva i området. Och jag förutsätter att Niska är så förståndig och handlingskraftig, att han inte tillåter att någon av flygplatsens tjänare, ligger i hängmatta när det inte är flygrörelser på flygplatsen. Som det ju brukar gå till på mindre flygplatser. Att man på Pajala-Ylläs Airport också är underleverantör till kanske Lovikka vantar.

Jocke
2009-05-04 19:02

Har inte flygplatschefen J Niskala tidigare gått ut och “lovat” guld och gröna skogar för Pajala-Ylles International? Och har flygplatsen verkligen en passkontroll, terminalen är ju inte större än byggbrarack? Vem ska sköta detta?

Flygvän
2009-05-01 08:55

Låter ju finfint. Skulle vara roligt att få reda på vilka flygbolag osv som ska flyga

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten