Flygskatten stoppar linjen Göteborg – New York?

En direktlinje till New York har stått högst upp på önskelistan på Landvetter i många år. SAS flög under några år en slinga från Köpenhamn, via Göteborg och både Delta och United har varit snubblande nära båda två.
Kommentarer
Kolla en flygbiljett via CPH eller FRA så ser du att skatter och avgifter är betydligt högre för resor via dessa flygplatser än från svenska flygplatser – även inkluderande den nya förslagna skatten. Tyskland , England och Norger har redan högre flygskatt och flygplatsen CPH har sålts ut till ett riskkapitalbolag som tar hutlösa passageraravgifter samtidigt som danska staten (högerregering) också tar skyhöga flygskatter.
måste upp men pengerna ska gå till flygbolagen, inte till skatter. En evt. flygskatt har ingenting med miljön att göra. Det är bara för att plundra svenska folket ännu mer, i landet med världens högsta skatter, och kraftigt sjunkande standard på välfärden. Vart pengerna går vet väl alla.
Problemet är att detta inte gör ett dugg för miljön.
En familj som ska resa på semester till Thailand exempelvis kommer kunna spara nästan 2000:- på att åka via CPH, AMS eller FRA exempelvis, istället för att flyga direkt.
Alltså kommer de göra det. Direktlinjer slås ut och vi får fler flyg till europeiska hubbar istället. Ingen vinst för miljön alls, men Magdalena Andersson får in mer skatt.
1. Det är bara spekulationer.
2. Kan man inte hantera skatten är linjen inte hållbar. Det är ju därför man inför en flygskatt. Att byta på ex. Arlanda innebär cirka 2,5 h extra resdtid. Folk överlever det.
Alltså, såväl de borgerliga som SD har ju sagt att de ej stödjer denna flygskatt, så man får ju hoppas på att den nedröstas sedan.
SAS är till största delen svenskt. Därför bör Wallenberg och regeringen ta dem i örat när de gång på gång missgynnar Arlanda (och Landvetter ) på Kastrup och det norska inrikesflygets bekostnad. Den hundring per passagerare skatten kostar kan inte vara avgörande. Men de bolag Som kör på milhöbränsle bör få slippa skatten.
70 % utav svenska folket så pass hjärntvättade att dom tycker det är helt okej att betala knappt en femhundring i flygskatt om man reser intercontinent.Det här kan man tacka herr fd. fackpampen och miljödårarna för
Okunnigheten är stor och pinsam på detta forum. I Norge är det högern som ifört flygskatten. Samma gäller i Tyskland och i UK och flera andra länder. Blå “gammalhöger” har visat vägen för flygskatten trots att piloter till 95 % röstar på högerpartierna i dessa länder. Dessutom är den skatt som Sverige inför betydligt lägre än motsvarande skatt i Tyskland, UK och Norge.
Verkar orimligt med en platt skatt. Inget incitament för flygbolagen att flyga bränslesnålt. Skatt på flygbränsle mer effektivt.
Ingenting om miljön utan om att få in mer pengar till statskassan. Men det vågar inte Magdalena Andersson säga.
När infördes den flygskatt som det talas om? Nej just det, det finns ingen flygskatt och om det införs en så lägg den på biljetten och sluta nu att gnälla.
Att vi måste göra ngt mot klimatförändringen är fullständigt klart och jag är glad för att vi åtminstone har ett par partier som vågar stå upp och göra ngt.
En röst på sossarna är = en röst på Miljöpartiet.
Låt oss hoppas att eländet åker ut nästa val. Dom har fått alldeles för mycket att säga till om.
Och varför går det inte att föra över kostnaden på passageraren? Klarar Svensken inte 430 kronor extra eller förväntar vi oss att flyga över Atlanten för 399 kronor enkel resa. Har man inte råd ska man inte flyga.
Jo det så här våra folkvalda vill ha det.
Samtliga miljöpartister borde svartlistas från framtida politiska uppdrag.
Flytta LAX till CPH för en sketen skatt! Det får inte ske.
Miljöpartiet krattar manegen för populister med sin världsfrånvända politik på område efter område.Nu ska flyget steglas. Förhoppningen ligger i att valet 2018 rensar bort MP ur riksdagen och Rosenbad
“Grön” nykommunism är inte en väg framåt som utvecklar samhället till något gott. Svenska folket måste göra om och göra tätt!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten