Flygvärdinna med en fot på marken

Publicerad den 27 september 2011
Kommentarer
Ena dagen två flygningar till Arlanda som flygvärdinna på en SAAB 2000. Nästa dag marktjänst på Örnsköldsviks flygplats med incheckning och jobb i callcenter. Frida Nordin och kollegorna i kabinen på Höga Kusten Flyg kombinerar både flygjobb och marktjänst.
Flygvärdinna

Frida Nordin flygvärdinna Höga Kusten Flyg

Det är Golden Air som flyger trafiken för Höga Kusten Flyg i Örnsköldsvik. Fem-sex dubbelturer per dag till Arlanda med två SAAB 2000 och flightdeck från Golden Air, två kaptener och två styrmän stationerade i Örnsköldsvik. Kabinpersonalen kommer dock från från Höga Kusten Flyg.

 Frida Nordin är en av de tio personer som kombinerar flygandet med jobb på marken på flygplatsen i Örnsköldsvik.

– Det är faktiskt perfekt, säger hon. Flygningarna till Stockholm går på 50 minuter och är det fullsatt är jag ensam med 50 passagerare. Det innebär högt tempo och ett stort ansvar. Då är det bra att ibland kunna varva med jobbet på marken som är lugnare och där det finns arbetskamrater runt omkring.

Den dag som Flygtorget besöker Höga Kusten Flyg har Frida Nordin valt att stå över flygandet. Lite förkylning som satt sig i bihålorna gör att hon hellre håller sig på marken.

– Det är ytterligare en fördel med vårt sätt att arbeta, fortsätter hon. Jag är inte så sjuk att jag behöver vara hemma men glad att slippa ta flygningen och då kan en av mina kollegor här på flygplatsen ta kabinjobbet idag.

Det var i första hand flygjobbet som lockade in Frida Nordin i branschen via en annons för tre år sedan.

– Jag tänkte att, jaja, den där marktjänsten är väl ok den med, men det är kabinjobbet som är det spännande. Det visade sig att det var minst lika roligt att arbeta på marken.

Utbildningen skedde hos Golden Air, dels på Arlanda, dels i Trollhättan och det var med viss nervositet som hon sedan gav sig iväg på premiärflygningen.

– Jag fick lära mig hur mycket mer som gäller runt en flygning än det som syns utåt och insåg också vilket ansvar det vilar på mig som ensam ansvarig i kabinen. Men det var ju just de utmaningarna som jag ville ha och det är spännande att växa med uppgiften.

I dagarna utbildar Höga Kusten Flyg ytterligare tre personer till den kombinerade tjänsten ombord och på marken. Väl tillbaka i Örnsköldsvik väntar ett rullande schema med två flygdagar, en dag på flygplatsen, två flygdagar. Och det är Övik-Arlanda som gäller, en linje där Höga Kusten Flyg är ensamma. Förra årets slingades linjen vidare till Kiruna men när SAS utökade på Kiruna blev konkurrensen för hård. Däremot händer det att Golden Air använder sig av personal från Höga Kusten Flyg om det saknas kabinbesättning på någon av de egna linjerna eller de som flygs åt Sverigeflyg.

Marktjänsten innebär också möte med andra delar av flygbranschen i och med handlingen åt chartertrafiken på flygplatsen. Corendon flyger en Boeing 737-800 till Antalaya och Astraeus har en återkommande Airbus 320 till Dubrovnik.

Flygvärdinna

– Det är ju omväxlingen som gör jobbet, säger Frida Nordin. Att vi flyger samma destination varje dags spelar ingen roll, det är ju olika människor med varje gång. Samma sak på marken, det blir något nytt varje dag.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Pamela
2011-09-29 13:15

Bra jobbat tjejen! =) fina bilder…

Sara
2011-09-29 10:27

Tyvärr måste jag säga att min tid i kabinen (hos Sverigeflyg som har samma upplägg) kändes som rena slaveriet!

Lloyd Fischer
2011-09-28 11:54

Så otroligt trevligt ansikte den vackra fröken har! Jag önskar alla värdinnor vore lika entusiastiska och vackra!

Andreas
2011-09-28 11:46

Att arbeta ensam på ett propellerplan är det mest själsligt dödande jag provat på. Allt gick ut på att få tiden att gå. Till slut började även jag vika plastpåsar i små fina fyrkanter och hitta på diverse kreativa servettvikningar till kaffekannorna. Då insåg jag att det var dags att söka nytt jobb.

Mange
2011-09-27 22:56

Samma koncept som hela sverigeflyg kör med. Låter roligt om man nu har sånt intresse

GSEspotter .se
2011-09-27 15:36

Att jobba på ett lite mindre bolag spelar ingen roll, man känner sina kamrater och har kul tillsammans. Och att varva luften med marken låter ju bara roligt och precis som henne, så kommer jag också att ansöka till att bli cabinchef/stewart när jag gått klart gymnasiet. Antingen blir det ett charterbolag eller ett mindre bolag som Malmö Aviation med båda delar. City A. finns ju inte längre så… Men vi får se vad GOT,GSE har att erbjuda när tiden är inne.

Lord Caramel
2011-09-27 12:24

Det är precis sån som du som jag vill bli! Jag hoppas att något bolag antar min ansökan så jag får chans göra barn och passagerare glada!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten