Först USA sedan Asien när Norwegian startar fler långlinjer

Publicerad den 4 september 2013
Kommentarer
Det är USA som fortsatt är i fokus när Norwegian storsatsar på nya långlinjer. Los Angeles, San Francisco och Orlando är nya destinationer. Men samtidigt vänder Björn Kjos blicken mot Asien och den marknad där de riktigt stora passagerarströmarna finns att hämta.
Norwegian 787

Presentationen av sju nya långlinjer från Skandinavien till USA hade samlat inte bara Norwegians vd Björn Kjos utan också Torborg Chetkovich, Swedavias koncernchef, Thomas Woldbye chef på Kastrup och Nic Nielsen, chef på Gardermoen. Men så har också Norwegian på bara ett halvår tillfört de tre flygplatserna en serie intercontflygningar som för inte länge sedan var rena fantasierna.

– Det är en stor dag för Stockholm och Sverige när vi äntligen får direktflygningar till USA’s västkust. Och jag är rätt säker på att det är det inget flygbolag som gjort tidigare, sa Torborg Chetkovich under presskonferensen när de nya linjerna presenterades.

Arlanda får två nya destinationer, Los Angeles och San Fransisco även om Norwegian där ”gör en Ryanair” och väljer att flyga till Oakland International Airport.

– Jag hatar emigrationsköer och på Oakland blir vi ett av få internationella flygbolag så det kommer att gå fort att komma igenom kontrollerna, sa Björn Kjos som förklaring till valet av flygplats.
                     
Oakland Airport ligger tvärs över San Francisco Bay och på ungefär samma avstånd från staden som stora San Francisco International Airport. Med start den 3 maj nästa år blir det två flygningar i veckan, tisdagar och lördagar.
                     
Sträckan Arlanda – Los Angeles premiärflygs redan den 2 mars och får inledningsvis också den två rotationer i veckan, onsdagar och söndagar. Den 30 april läggs ytterligare en avgång på måndagar till i flygprogrammet.
                     
Köpenhamn, som hittills legat efter när Arlanda och Gardermoen i Norwegians långlinjesatsning, får nu två linjer, till New York och Los Angeles. Med tanke på SAS goda beläggning på den nya rutten till San Francisco, blir det ingen linje med Norwegian från Danmark. Även Oslo kan lägga till Kalifornien till listan över destinationer, trafikstart till både Los Angeles och San Francisco. Dessutom blir det ytterligare en destination i Florida, Orlando, med sommartrafik från maj nästa år.

– Vi satsar på USA eftersom det varit ett underutbud av flygningar dit från Skandinavien. Det är ”lågt hängande frukt” som är enkel att plocka. Dessutom gör vi ett uppror mot de höga priserna på biljetterna till USA, jag skäms över hur mycket det kostar med andra flygbolag, sa Björn Kjos som menar att de sex Boeing 787 som Norwegian kommer att ha i flottan under andra kvartalet nästa år, räcker för det nu kraftigt utökade långlinjeprogrammet.

– Dessutom har vi ytterligare två beställda som vi kan använda på ytterligare rutter.
                     
Det kan då bli tal om Asien och fler linjer än de två nuvarande från Bangkok till Stockholm och Oslo. Utvecklingen på Asien, som Björn Kjos ser som det riktigt stora framtida marknaden, tar längre tid, bland annat beroende på att avregleringen där fortfarande är långt efter Europa och USA.

– Men på sikt kommer marknaden att öppnas, politikerna är helt enkelt tvungna att vakna också där. Samtidigt är det där vi har de riktigt svåra konkurrenterna, till exempel Air Asia X, Scoot, Jet Star och så flygbolagen i Mellanöstern. Det är en enorm marknad i Asien som många flygbolag vill vara med och dela på.

– Vägen över Europa är också den kortaste sträckan för resenärer på väg från Asien till östkusten i USA. Det gör att vi på sikt får mängder med passagerare som gör stopover i Europa på väg dit och dem ska vi dels flyga själva dels knyta upp med våra feedetrafik från Europa och upp till Skandinavien.

– I framtiden blir det väldigt mycket billigare att flyga long-haul.

Skriv en kommentar

Kommentarer

SE vs NO
2013-09-08 09:15

Kul att se hur många ännu hyllar DY i Sverige, tidigare var DY hyllat över allt annat i Norge men nu har det vänt. De får mycket kritik i norsk media. Får väl se när vinden vänder här med.

Eurobonus Guld
2013-09-06 16:59

Jag är en lång och trogen kund hos SAS, ett mycket bra flygbolag. Erkänner dock att DY är på god väg att bli ett väl så bra alternativ som dessutom sätter Skandinavien på kartan. Satsningen på långdistans utmärker DY från mängden lågprisbolag inom Europa. DY är på väg att bli ett “riktigt” flygbolag. Jag följer utvecklingen med spänning och tror bestämt jag ska boka nästa biljett med DY istället för med SAS. Inom Europa har ju dessutom SAS lagt ner sin omtyckta Businessclass!!

fröken petig
2013-09-06 09:23

Emigrationsköer – talar vi immigrationsköer? 🙂

A
2013-09-05 22:45

Och alla ni norwegian hatare, detta är ju bara början. Vilket ni säkert också vet även om ni inte vill låtsas om det,
Den stora frågan är om Norwegian kommer bli världens största flygbolag.

Vingen
2013-09-04 21:33

Tack, Kjell-Åke! Två artiklar om exakt samma sak. Men FT är ju inte vad det har varit. Numera är det ett propagandaverktyg för Norwegian. Det finns ingen ekonomi i Norwegians LH och och man har stora problem med planen. Men den artikeln får vi inte läsa.
I kommentarerna får bara flaggviftande småpojkar som À vara med. Vi andra plockas bort.

À
2013-09-04 17:31

Skriva om andra bolag??????
Vilka bolag?
Norwegian har på kort tid öppnat fler linjer än alla andra bolag har gjort tillsammans från Sverige.

Kjell-åke
2013-09-04 16:40

Två stora artiklar om Norwegian i rad, om samma sak…
Kanske dags att skriva om nått annat flygbolag..?

Perra
2013-09-04 16:09

Sedan är ju resten av biljetterna lika “dyra” eller dyrare än andra flygbolags!

Perra
2013-09-04 16:06

Med det hårda flygprogramet Norwegian skall ha så får passagerarna nog vänja sig med mega förseningar som i skrivande stund till JFK, BKK.

Om Kjos skäms för andra bolags biljettpriser varför sänker han inte priset på riktigt då, endast några få lockpris biljetter finns ju!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten