Fortsatt flyg på Storumans flygplats
Publicerad den 1 mars 2010Beslutet fattades redan i början av februari: med en bantad budget och kraftfull bearbetning av eventuella externa finansiärer, behålls flygtrafiken på Storuman/Gunnarns flygplats.
– Vi har ju allt som behövs för att driva flygtrafik, så det vore tråkigt att behöva lägga ner, säger Erik-Abel Ejderud, ordförande i Storumans Flygplats AB.
Linjen blir även fortsatt Storuman-Kramfors-Arlanda men frekvensen minskas från tidigare två dubbelturer per dag till sex enkelturer per vecka. Liksom tidigare är det lettiska Avion Express som flyger trafiken med en SAAB 340.
Flygets tillskyndare i Storumanområdet har kastats mellan hopp och förtvivlan under många av de 26 år som det flugits linjetrafik och charter på flygplatsen. Nedläggningshot, kortare och längre uppehåll i trafiken men också regelbunden jettrafik till Stockholm med MD 82 och storbesök av bland annat en IL76 som flög in gruvutrustningen från Sydafrika.
– Vi gör det här dels för att tillgodose näringslivets behov av goda kommunikationer men också för att ge folkflyget fortsatta möjligheter, säger Erik-Abel Ejderud. Hur länge trafiken ska hållas igång, är ännu osäkert. Skyways, som producerar trafiken ”ser fram mot ett långsiktigt samarbete”, flygplatsstyrelsen talar om uthållighet fram till hösten, under förutsättning att finansieringen kan klaras. Eftersom Storuman numera står utanför Rikstrafiken måste verksamheten betalas av kommunala medel och stöd från utomstående finansiärer och hur länge det visserligen minskade men ändå krävande ekonomiska tålamodet räcker, vet ingen. En förhoppning är att hålla verksamheten igång till hösten 2011, när Rikstrafiken gör sin nästa upphandling.
Den fortsatta verksamheten kommer också att än en gång att blåsa liv i diskussionerna om det verkligen behövs fyra flygplatser i regionen; Storuman konkurrerar med Hemavan, Vilhelmina och Lycksele, alla inom en radie på 10-12 mil. Erik-Abel Ejderud igen:
– Vi har ett bra samarbete med Lycksele, säger han. Och det är ju ingen hemlighet att en regional flygplats borde ligga i Storuman.
Kommentarer
När perioden är över och ny upphandling av Rikstrafiken sker, hoppas jag att det visar att Din envishet har lönat sig E-A. Vad jag tycker är förvånandsvärt är att Storumans näringsliv inte engagerar sig hårdare. Ställ upp !! Visa att Ni är företagare och står för en utveckling av Storuma-bygden.
På Storumans flygplats i Gunnarn är banan fullt utbyggd för att ta ner nog stora flyg för att serva hela inlandet. Det behövs inte läggas ner åtskilliga miljoner för att bygga en ny som det måste göras i Vilhelmina. Tyvärr har inte Storuman politiker på riksnivå som lobbar för det förnuftsmässigt bästa valet av vilken flygplats som ska vara kvar i inlandet.
Håller med Erkan att det är trams att Storumanbor inte ska kunna köra till Vilhelmina (eller Lycksele) för att komma till en flygplats. Man har däremot mage att hävda att Åsele- Dorotea-borna (frånsett alltså Vilhelminaborna) ska köra (norrut!) mycket längre, för att flyga till Stockholm. Nån borde ta Ejderud och company i örat.
FORTS.. Själv har jag flytt från dessa personer som ska främja näringslivet. Bor numera i södra Stockholm. 7 mil från Arlanda, lika långt som en Storuman passagerare har till Vilhelmina flygplats och då nästan helt utan annan trafik på vägarna. Hur kan det fungera i Stockholm men inte i Storuman?
Är väl inte direkt konstigt att E-A Ejderud vill ha kvar sin fantastiska flygplats i Storuman, annars blir han ju av med jobbet. Men är 4 mil (Låt säga 30 min i en gammal Amazon) längre för Storuman passagerarna att ta sig till Vilhelmina flygplats än till Gunnarn, och där det finns statligt subventionerat flyg och där inte kommun skattebetalarna behöver lägga ut miljoner för att ta sig ner till Stockholm.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten