Fortsatt Ticket-nej till FlyMe

Publicerad den 27 december 2005
Kommentarer

Resebyråkedjan Ticket låter sig inte bevekas av att FlyMe har nya storägare och ämnar ta in ytterligare kapital. Ticket säljer idag inte biljetter med FlyMe och man överväger inte heller att börja göra det.

"Det finns ingen anledning att ta in en leverantör som vi känner oss osäkra på", säger Lennart Käll, Tickets VD, till Flygtorget @irmail. "För oss är den stora frågan hur solida FlyMe är och om bolaget kommer att överleva på lång sikt."

Ticket håller alltså fast vid att inte sälja FlyMe-biljetter trots att bolaget har fått islänningar som storägare och trots, att FlyMe med sina tolv nya linjer ut i Europa, till våren alltmer blir ett leisureflygbolag - vilket annars borde ligga i linje med Tickets inriktning mot privatresekunder.

Enligt Lennart Käll kommer Ticket inte heller att ändra sitt ställningstagande om FlyMe inte ens om man, som man ju sagt sig vilja, lyckas hämta in cirka 272 Mkr i nytt kapital.

“Vi gör dock kontinuerliga uppföljningar med nya bedömningar av våra leverantörer – och vi lyssnar på vad FlyMe Skanselidvåra kunder efterrågar”, säger Lennart Käll. “Men konkurrensen är enorm. Det finns mycket för oss att välja på och vi arbetar idag redan med 90-100 olika flygbolag.”

Fredrik Skanselid (bilden), FlyMe´s VD, säger att han inte vill kommentera Ticket-chefens uttalanden.

“Vill han syssla med pajkastning så är det hans sak”, säger Fredrik Skanselid. “Jag kan bara tillägga, att det inte är någon huvudsak för oss att säljas via resebyråer. Det är bara en bonus om de vill sälja oss. Men som alla andra lågkostnadsbolag vill vi sälja så mycket som möjligt själva via nätet.”

För FlyMe, en nykomling som hittills med tunga förluster försöker slå sig in på en stenhård flygmarknad, är det dock självklart en förtroendemotgång att Sveriges största resebyråkedja fortsatt vägrar sälja bolagets biljetter.

Det kan nämnas att Ticket förra året sålde så många flygbiljetter att man varje dag kunde ha fyllt elva Boeing 737-or.

Det bör dock f ö sägas att flera andra resebyråer valt att sälja FlyMe-biljetter.

Alltsedan start har vissa bedömare sagt att FlyMe inte har en chans att överleva. FlyMe har dock varit betydligt mer seglivat än vad dessa olyckskorpar kraxat om.

Vad säger då FlyMe´s konkurrenter? Räknar dessa nu mera långsiktigt med att få ha FlyMe som  konkurrent när bolaget har fått isländska storägare och ämnar hämta in ytterligare kapital och samtidigt som FlyMe tänker starta tolv nya linjer?

Maunu von Lüders (bilden),VD på Flynordic, säger att man i sin strategiska plan inte planerar med att någon avMaunu von Lüders konkurrenterna inte finns efter ett visst datum.

“Vi har de frekvenser, de priser och den service som vi tror på. Men det är självklart att vi bevakar FlyMe. Och vi frågar oss förstås hur man ämnar göra pengar genom att pumpa in mera pengar. Om jag inte misstar mig är det nu den sjätte emissionen man nu ska göra och 500-600 Mkr som man hämtat in totalt. Det är mycket pengar med tanke på FlyMe´s storlek.”

Maunu von Lüders säger att FlyMe nu visar en “enorm optimism” i fråga om sina nya linjer från Göteborg.

“Det är lite förvånande i vissa avseenden. När det gäller linjen till London så flyger  ju redan Ryanair från Säve. FlyMe planerar att flyga från Landvetter, som är dyrare och med ett helt annat koncept. Jovisst, är FlyMe ett lågprisbolag. Men det är också ett högkostnadsbolag. FlyMe har högre kostnader per passagerare än SAS.”

Anders Ehrling (bilden), VD för SAS Sverige, säger att de flesta flygbolag ju är olönsamma och att det därför hänger på hur uthålliga ägarna är och om affärsmodellen kan ge lönsamhet.

SAS Anders Ehrling“FlyMe har ju inte tjänat pengar hittills. Men flygbolag som konsekvent kan hämta pengar från kapitalmarknaden kan ju leva vidare. I USA lever ju fyra av de sex stora bolagen vidare under Chapter 11.”

“Nu ser det ut som om FlyMe fokuserar på den internationella marknaden”, säger Anders Ehrling. “Och först ska de ju få in de där pengarna. Men vi spekulerar inte över FlyMe´s framtid. Vi ska göra SAS lönsamt på en tuff marknad, genom att flyga mest, enkelt och billigt.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten