Global Award-utmärkelse till airbaltic

Publicerad den 18 januari 2010
Kommentarer
Air Transport World, den ledande månadstidningen inom flygbranschen och som ges ut av Penton Media, meddelade att Riga-baserade airBaltic tilldelats en Phoenix Award, ett pris där man erkänner flygbolag som har genomgått omvälvande förändringar.

Bertolt Flick, VD och koncernchef hos airBaltic: “Vi har under de gångna två åren utfört en del större omstruktureringar inom samtliga delar av verksamheten, såväl de operativa som de kommersiella. Vi är glada över att våra insatser har gett oss globalt erkännande hos Air Transport World´s redaktion. För oss i flygbranschen har ATW Phoenix Award samma värde som en Oscar-utmärkelse har för filmskapare.”

ATW´s redaktionschef Perry Flint: “Phoenix Award skapades för att erkänna de flygbolag som genom omvälvande förändringar i verksamheten har uppnått kommersiell pånyttfödelse. Den beskrivningen stämmer perfekt in på airBaltic som från att ha varit ett punkt till punkt-bolag bytt verksamhetsmodell och blivit ett nätverksflygbolag."

Redaktörerna i juryn hänvisar till att airBaltics framgångsrika beslut att ändra sin affärsstrategi från punkt-till-punkt-trafik till en nätverksmodell gör Riga till ett sammanbindande nav mellan öst och väst. Sedan övergången har airBaltic resultatmässigt upplevt avsevärda ökningar i trafiken samt bättre finansiella resultat, inklusive en 33-procentig ökning av passagerare på hemflygplatsen under de nio första månaderna 2009.

"AirBaltic agerade snabbt och beslutsamt när den ekonomiska krisen, som särskilt hårt drabbade Lettland, slog in 2008-09. Genom att anta nätverksmodellen har man kunnat ersätta förlorad punkt-till-punkt-trafik och skapa framgång istället för extrema motgångar", säger ATW´s redaktionschef Perry Flint

"AirBaltic sänkte framgångsrikt sina kostnader samtidigt som man lyckades öka både intäkterna och beläggningsfaktorn. Detta uppnåddes genom innovationer inom affärsmodellen samt genom det kommersiella utförandet.

Flygbolaget myntade ett nytt begrepp – hybridmodellen – och använde sig av innovativa kommunikations- och marknadsföringsmetoder såsom sociala medier för att ta sig in på nya marknader. Dessa förändringar har gjort det möjligt att bibehålla en stark trafiktillväxt och ett positivt kassaflöde under den nuvarande nedgången och placerat bolaget väl inför kommande återhämtning. airBaltics snabba expansion har åtföljts av betydande förbättringar i driften. Mellan 2008 och 2009 har kundklagomålen minskat med en tredjedel, missade anslutningar sjunkit med 3,5 procentenheter och man är numera bland de ledande flygbolagen i Europa vad gäller punktlighet." observerade ATW's redaktion.

Utmärkelsen kommer att presenteras den 1 februari i samband med ATW-galan på Swissotel-The Stamford i Singapore. Ytterligare information om airBaltic´s utmärkelse finns att läsa i februarinumret av ATW.

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten