Göteborg City Airport ska säljas
Publicerad den 30 oktober 2014
Göteborg City Airport har inlett arbetet på att öka kapaciteten och därmed antalet passagerare. Den tidigare flygflottiljen F9 började som kommersiell flygplats 2001 när Ryanair startade en linje till London Stansted och sedan dess har trafiken ökat varje år. Förra året passerade 850 000 passagerare flygplatsen som därmed tillhör de större i Sverige och är efter Skavsta den största ”lågprisflygfltgplatsen”.
Idag är flygplatsen godkänd för 11 500 tunga rörelser per år och har öppet mellan 07.00 och 22.00. Det nya miljötillstånd som håller på att arbetas fram tar sikte på att minst fördubbla antalet passagerare och kanske upp mot två miljoner. Ryanair, som tillsammans med Wizz Air är största flygbolag, har tidigare talat om att basera flygplan på Göteborg City.
Samtidigt som expansionsplanerna nu dras upp har de tre ägarna Swedavia, Volvo och Göteborg Stad beslutat sig för att sälja sina andelar. Det banar troligen väg för en ensam ägare och kan komma att locka utländska intressenter. Av det dryga trettiotalet regionala flygplatser i landet som inte ägs av Swedavia, är det idag bara Skavsta som har utländskt ägande i form av amerikanska ADC & HAS Airports Worldwide som förra året köpte 90 procent av flygplatsen av de tidigare spanska ägarna Albertis.
Göteborg City har idag Ryanair och Wizz Air som största flygbolag som tillsammans flyger på ett tjugotal destinationer. Dessutom flyger Sparrow trafik till Stockholm och
Gotlandsflyg till Visby.
Kommentarer
Terminalen på Säve är ett skämt så en försäljning kan bli bra men också ett hot till Landvetter som iofs kan behöva konkurens.
Säve kom i först hand till för att ta hand om allmänflyget i Göteborgsområdet. Ambulans- polis och sjöräddningshelikopter finns baserad här. Ett antal flygskolor. Två flygklubbar. Ett stort antal privatägda plan. Tre taxiflygbolag. Ett stort antal besökande privatplan dagligen, allt från småplan till affärsjets. Det är inte primärt för Ryans eller Wizz skull Säve har ett exitensberättigande.
Finns ingen logik att ha kvar ett flygfält som nästan enbart servar ett flygbolag (Ryanair). Nu på vintersäsongen gapar flygplatsen tom mestadels. Förstår Svedavia som satsar på Landvetter. Bygg bostäder istället.
Bättre att lägga ner dom pinsamma barackerna ute bland åkrarna, känns ju som att komma till ett U-land. Satsa på Landvetter istället. Bromma vill jag dock ha kvar.
Säve bör gå samma öde till mötes som Bromma. Läggner det och låt Göteborg växa på området istället! Gynnar Landvetter också som har kapacitet och får bra förbindelser när tågen börjar gå dit.
Hur dumt som helst. Infrastruktur ska vara offentligägd för att uppnå långsiktigt ansvarstagande. Den ska vi inte sälja ut till privata lycksökare.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten