Gotlandsflyg lämnar Arlanda

Publicerad den 22 oktober 2013
Kommentarer
Gotlandsflyg stoppar trafiken mellan Visby och Arlanda och koncentrerar resurserna på Bromma. Det lämnar Nextjet ensamma kvar på flygningarna till Arlanda.
Sverigeflyg ATR 72

Sverigeflyg ATR 72

När Skyways gick i konkurs våren 2012 uppstod ett vakuum i flygtrafiken till Visby i och med att linjen till Arlanda försvann. Gotlandsflyg steg in även på den linjen och flög därmed på både Arlanda och Bromma.

– Vi gjorde det trots att det är Bromma som är vårt fokus, men många gotlänningar behöver tillgång till en flygplats med internationell trafik, så det var ett beslut för regionens bästa, säger Emma Sandsjö på Gotlandsflyg till Flygtorget.
         
Men när nu vintertidtabellen träder i kraft nästa vecka så försvinner Arlanda från Gotlandsflygs linjenät. Istället koncentreras verksamheten till Bromma och samarbetet med de övriga inom Sverigeflygsgruppen.

– Vår uppfattning är att Gotland behöver flera året runt-förbindelser med fastlandet. Arlanda är ett viktigt nav för gotlänningarna eftersom många väljer att transferera via Arlanda vidare ut i världen. Men nu finns en annan aktör som flyger sträckan med hög frekvens, vilket gör att vi kan fokusera på Brommalinjen där vi periodvis haft svårt att möta efterfrågan, säger Ola Mattsson, chef för Gotlandsflyg.
         
Kapacitetsbristen på flygningarna, som genomförts med SAAB 340, ATR72 och någon enstaka flygning med en inhyrd Fokker 50, har gjort att en del flygningar i slutet av veckorna varit fullbokade lång tid i förväg. I och med nedläggningen av linjen till Arlanda frigörs kapacitet som ska användas på Bromma med i snitt sex dagliga rotationer på veckodagarna. Dessutom blir det uteslutande ATR72-500 med 70 stolar ombord som flyger trafiken. Det ger 65 000 stolar extra på sträckan under helåret.
         
I och med att Gotlandsflyg lämnar Arlanda blir Nextjet ensamma på den linjen med sex avgångar i varje riktning på vardagarna. I de flesta fall sker trafiken med en ATP med 68 stolar ombord.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Jonas
2013-10-23 09:31

Ja, Anders Ehrling kan ju nu se till att Bromma får mer fördelar, vilket gynnar hans position i Braathens…..korruption inför öppen ridå

A
2013-10-22 19:13

Bromma är ju värdelöst att åka till förutom om man ska till just Stockholm men då funkar Arlanda lika bra. Vill jag ut i Europa så vad ska jag till Bromma och göra?
Lägg ner flygplatsen och bygg bostäder istället!

Snackis
2013-10-22 16:25

Biljettförsäljningsbolagets enda anledning till att flyga Arlanda var för att konkurera med Nextjet. Detta då samarbetet avslutats från nextjets.

Tafatt försök till att försöka få detta att se ut som någon form av välgörenhet mot gottlänningar. Sverigeflyg är föresten Norskägt sedan en tid tillbaka.

Jens
2013-10-22 12:21

I ett litet land som Sverige med relativt små storflygplatser tror jag flygbolagen gör rätt i att fokusera på antingen Bromma eller Arlanda. Det underlättar transfer och borde rimligen vara billigare och mer effektivt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten