
Inga fler gratisutbilningar för piloter
Publicerad den 1 februari 2025De flygskolor som ansökt om att få utbilda trafikflygare under yrkeshögskolan, men fått avslag är OSM Aviation Academy, Svensk Pilotutbildning och Green Flight Academy.
När yrkeshögskolan bestämmer sitt utbud ska de beakta läget på arbetsmarknaden.
– Det är obegripligt att man helt bortser från utbildningsplatser inom trafikflyget, trots att vi vet hur viktigt flyget är för tillväxten och tillgängligheten i Sverige, säger Caj Luoma, Chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Transportföretagen hänvisar också till en ny rapport från WSP som visar att den samhällsekonomiska kostnaden för flygets svaga utveckling i Sverige de senaste 20 åren uppgått till uppemot 300 miljarder kronor. Bryts inte mönstret riskerar det att till 2050 växa till 1 700 miljarder. Dessutom är behovet av ny personal skriande i branschen.
– Sverige står redan inför en växande pilotbrist, och MYH:s beslut att inte bevilja en enda plats för pilotutbildning är djupt bekymmersamt. Flyget är avgörande för både nationell och internationell tillgänglighet, och utan en stabil kompetensförsörjning hotas både branschens utveckling och Sveriges konkurrenskraft. Att ingen utbildning inom trafikflyg beviljas visar på en bristande förståelse för den situation flyget befinner sig i idag, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef för Transportföretagen Flyg.
(Den ansökan som lämnats till Yrkeshögskolan om att få bidrag till utbildning av trafikflygare kan gälla flera års utbildning och kursstarter.)
Kommentarer
Är det bara 20 piloter per år som får tillgång att söka till den finansierade utbildningen nu?
Nu tar du väll ändå i, men man kanske inte ska slänga ut pressmeddelanden i mediabruset som saknar all väsentlig information. Det kan skapa onödig oro och ge en felaktig bild av hur systemet fungerar.
Detta “pressmeddelande” från Fredrik Kämpfe och Transportföretagen Flyg är vilseledande. TFHS har inte sökt några platser i år då man redan säkrat omgångar fram till 2027. När det är dags kommer TFHS få fler platser, det har man altid gjort. Anledningen till att FK och Transportföretagen gråter ut är att dem är köpta av andra kommersiella aktörer så som Green Flight Academy – som fått avslag.
Så här står det i pressmeddelandet: Sverige står redan inför en växande pilotbrist, och MYH:s beslut att inte bevilja en enda plats för pilotutbildning är djupt bekymmersamt. Flyget är avgörande för både nationell och internationell tillgänglighet, och utan en stabil kompetensförsörjning hotas både branschens utveckling och Sveriges konkurrenskraft. Att ingen utbildning inom vare sig trafikflyg eller drönare beviljas visar på en bristande förståelse för den situation flyget befinner sig i idag, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef för Transportföretagen Flyg.
TFHS utbildningar är säkrade till 2027.
Är det 20 platser per år på TFHS?
Låter som ett missförstånd – pressmeddelandet är otydligt skrivet, som debattartiklar inte sällan medvetet är, men säger varken att tilldelade utbildningsplatser till TFHS skulle dras in, eller att de inte skulle få nya utbildningsplatser efter nuvarande period till 2027 är slut. Att inte utöka antalet platser skulle jag säga är fullt rimligt i förhållande till behovet av och tillgången på piloter i Sverige. Med tanke på hur otroligt dåliga villkor det är i Sverige idag så lär möjligheterna att med ett bättre erbjudande få hem kompetenta piloter från utlandet vara stora.
Vilseledande titel, gratisutbildningen på TFHS tas inte bort. De har redan säkrat fem år och kör på fram tills det är dags för dem att söka igen. Inga NYA ansökningar har beviljats men TFHS var ju redan beviljad sen innan…
Har aldrig och kommer aldrig vara brist på piloter i Sverige. Allt bygger bara på kontakter eller att någon betalar mer för jobbet.
Vet inte om detta är hela sanningen…
Förövrigt så finns det ett pilotbehov men knappast i Sverige. Här har alla flygskam till skillnad mot Asien, Mellanöstern och Amerika
Är knappast TFHS fel att det finns ett överskott på piloter problemet är alla som köper sig fram, betalar utbildning och typerating för flera hundra tusen. Inte konstigt att dessa sedan accepterar skitvillkor som de som är av rätta virket (FV och TFHS) inte skulle gå med på.
Det finns ett stort överskott på nyutbildade piloter. Vettiga arbeten får hundratals ansökningar. Det finns ingen anledning att staten ska betala för utbildningar som inte behövs.
Om ni kollar vilka som driver på agendan gällande pilotbrist så kommer det ofta från Tex Boeing alternativ flygskolor som hänvisar till någon obskyr rapport som saknas substans.
“Stora pensionsavgångar” har matats ut senaste 20 åren.
Både Boeing och Alla flygskolor har ett stort intresse i att upprätthålla bilden av pilotbrist för att hålla igång sina egna verksamheter och tjäna pengar.
Boeing vill ha många piloter tillgängliga på marknaden vilket underlättar för dem att sälja flygplan.
Flygbolagen är inte sena att hänga med på den agendan, då fler tillgängliga piloter tvingar ner löner och villkor.
Nej! Det finns ingen pilotbrist.
Bolag som söker folk med erfarenhet och just deras type rating kan det vid vissa tillfällen vara brist på. Men inget bolag som erbjuder type rating och vettiga villkor har svårt att hitta bra folk.
Det här kan inte stämma, har Transportföretagen missuppfattat tilldelningen från Myndigheten för yrkeshögskolan. Kan transportföretagen skrivit det här i affekt utan att veta hur tilldelningen går till?
Varför skall inte pilotutbildningen vara kostnadsfri när utbildning till flygledare är kostnadsfri.
Hur är det med OSM Aviation, får de också utbilda fram till 2027?
I övrigt kan mycket hända fram till 2027.
Stämmer detta helt dock?
Vad jag kan se har TFHS senast beviljats utbildningsomgångar för 2024-2027 enl. det som skolan och MYH har publicerat, och kikar man på MYH har TFHS inte sökt några platser denna omgång 24′ (https://www.myh.se/yrkeshogskolan/resultat-ansokningsomgangar/resultat-for-program). Är inte detta för att de redan har beviljats platser fram till 27′?
Hade väl varit konstigare om de isf. hade sökt men fått avslag. Eller?
Efterfrågan på piloter kommer öka vilket borde leda till högre löner.
Bristen är erfarna piloter, inte nyutbildade. På flygbolagen överöses vi med ansökningar från tjejer och killar med ett par hundra timmar trots att vår kommunikation efterfrågar något helt annat. Vi rör oss mot en mer internationell arbetsmarknad och passagerarna uppskattar inte längre charterannonseringar från cockpit på andra språk än engelska.
Tråkigt! Vad är källan på detta? Trodde det redan var beviljat till 2027. Eller gäller detta efter 2027?
Det går väll fortfarande och utbilda sig i svergie om man betalar själv, varför ska skattepengar finansera det.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten