Grattis Björn Rosengren 60

Publicerad den 14 april 2002
Kommentarer
Idag fyller Sveriges kommunikationsminister eller rättare sagt näringsminister 60 år. Arbetande kraftfullt som en sann björn med väldigt många frågor kan man fråga sig om krafter och fokus räcker till allt. Lägger näringsministern tillräckligt med kraft på transportfrågorna, 0-visionen, infrastrukturen eller behöver vi en Transportminister?


Jag tror att Björn Rosengren behöver avlastas från en del av alla frågor som ligger på det stora fusionerade departementet. Han brinner för många näringslivsfrågor och gör så gott han kan och hinner. Brinner man för länge kan man bli utbränd.


När det gäller 0-visionen, de statliga trafikverken och de viktiga infrastrukturfrågorna så kräver nog detta en heltidsminister i sig. Jag kan nämna att de omorganisationer som gjorts resulterat i att ingen myndighet längre har ansvar eller resurser för forskningsprogram för flyg! Ansvaret för trafikforskning ligger på Näringsdepartementet och just nu har man satt igång att försöka reda upp denna allvariga brist.


Är det någon gång under mina år i transportnäringen som forskning och fokus borde intensifieras så är det väl nu? Vi har en gigantisk uppgift att lösa när det gäller system för skydd mot terrordåd mot flyget och andra transporter. Det som sker nu på EU och ICAO-nivå räcker inte. Sverige är en luftfartsnation och bör själva ha kompetens. Är vi inte i framkant så kan vi inte påverka med goda argument eller delta i industriprojekt med innovationer, tillverkning eller utbildning. Det är bra att SAAB och VolvoAero är med i Airbusprojekt men det behövs en bredare och djupare ansats.


Trafiksäkerhetsforskning för en 0-vision behöver intensifieras. Vi behöver inte fler Estonia eller Milano eller mer än 500 vägtrafikoffer och 50 i järnvägssystemet årligen för att förstå detta. Sverige bör vara med i större utsträckning på dessa områden. Det är möjligt att bli ledande nation i EU och det är anmärkningsvärt att Kommunikationsforskningsberedningen lagts ner. Vinnova – den nya myndigheten – har inga resurser till flygforskning enligt vad jag har hört.


Miljöfrågorna och samhällsekonomiska kalkyler är andra frågor som behöver forskas kring. Nu ifrågasätts en hel del av frågor som grön el, tidsvinster och dynamiska effekter. Satsar vi pengarna på rätt sätt för att få effektivast möjliga transporter för Sverige? Behöver vi lägga 20 miljarder extra på snabbtåg till Luleå? Och om vi bygger den, vad får det kosta att köra trafik på denna bana? Vilken samhällsnytta uppnår vi med ett sådant långsiktigt åtagande. Norrlandstrafik är ju inte precis gratis idag.


Björn Rosengren med hjärtat i Norrbotten kanske kortsiktigt vill tala positivt om detta, men forskarna och t o m statens egna utredare blir alltmer tveksamma.


Jag tror vi behöver en Transportminister med 100 procent fokus på transport och trafik, det kan gärna vara Björn Rosengren. Än en gång, Grattis på födelsedagen!

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten