Helikoptersektionens styrelsemöte 3 september

Publicerad den 6 september 2007
Kommentarer

SFRs helikoptersektion höll sitt möte den 3 sept medan vi fick flytta på Trafikflygsektionens möte till den 25 sept.

Nedan rapport från hkp-mötet:

Protokollet från föregående möte den 15 maj genomgicks:

SRV (Räddningsverket) har inte hört av sig angående det tidigare påtalade seminariet för räddningsledare och helikopterpiloter.
Då övriga öppna frågor återfinns på dagens agenda godkändes protokollet som lades till handlingarna.

Arlanda Helicopter har utnämnts till ”klimatneutralt bolag”. Ordföranden och hela styrelsen gratulerade till det framgångsrika arbetet! (se SFR Nytt)

Översyn av offentliga sektorns användning av helikopterresurser.
SFR har tillskrivit Leni Björklund, som utsetts att utföra utredningen, med vädjan om att träffas vid ett informations/diskussions-möte. Någon kontakt med Leni har ännu inte förevarit  så det uppdrogs till Per att fortsätta planeringen inför ett möte.

”Svartflyg”
Denna ständigt aktuella fråga mellan SFR och Luftfartsstyrelsen diskuterades åter igen.
Den skrivelse som SFR sände till LS sommaren 2005 besvarade Egil Cederborg nu i juni månad 2007.

Med anledning av ett påtagligt fall av svartflyg i somras tillskrev Per LS. Trots påminnelse vid två tillfällen har inte ärendet besvarats.
LS intresse att  arbeta mot svartflyget tyder hkp-styrelsen som i stort obefintlig.
Uppdrogs till Per att kontakta LS, GD Billinger, för att upplysa honom hur frågan hanteras inom LS samt begära konkreta svar på de frågor SFR ställ det senaste året.

Räddningsverket
Med anledning av skogsbränderna i Grekland kontaktade Per SRVs Bosse Johansson.
Kontaktvägarna mellan SFRs medlemmar och SRV fungerar bra efter det arbete som gjordes under förra sommaren. Ingrids medlems- och utrustningslista används flitigt.
Bosse informerade att Osterman helikopter har haft en helikopter i Grekland.
Skogsbränderna i Sverige har varit få under sommaren.
Uppdrogs till Per att fortsätta kontakterna med SRV.

Fjällflygfrågan
LS rapport (LS 2005-7682) var klar och distribuerades i maj månad. Uppdrogs till Per att kontakta utredaren, Lars Ehnbom, och höra vad som möjligen kommet att hända i nästa skede och när eventuella regeringsbeslut kommer att tas.
Uppdrogs till Per att också ta reda på vad Länsstyrelserna själva kan hitta på utöver de beslut regeringen kommer att ta i frågan.

LFV och tillgången till deras flygplatser efter ordinarie öppethållandetider.
Christina Rogestam är nu i slutskedet med  flygplatsutredningen som hon arbetat med det senaste året. SFR har på olika sätt påtalat de problem ett flertal av medlemsföretagen har för att utnyttja LFVs flygplatser efter att linjefarten avslutat för dagen.
Endast spridda textdelar i utredningen har läckt ut så nu får vi avvakta Remissen och möjligheten att ha synpunkter på denna.

EHA
Under styrelsemötet inkom en rapport från Lennart Pihl som varit aktiv i EHA-organisationen under året. Lennarts rapport genomgicks och det uppdrogs till Per att diskutera med Lennart samt besvara de frågor Lennart tagit upp. Vi återkommer med detaljer.

Svenskt Flyg och Flygtorget AB
Den tilltänkta flytten till Näringslivets hus är tills vidare ”lagd på is”, har vi förstått.
Ingrid informerade om att Peeter nu undersöker andra alternativa möjligheter.
Uppdrogs till Per att ta upp frågan med Jan Palmér och Evert Lyckeborg som deltar i Svenskt Flygs styrelsemöten för att bevaka SFRs intressen och behov.
Helikoptersektionens styrelse ifrågasätter varför flytt från våra nuvarande lokaler behöver ske.

Flygtorget AB
Flygtorget har anställt en ny medarbetare, journalisten Anette Nyman.
Vi antar att en presentation av henne kommer liksom hur tanken är att nyhetssidan och nyhetsbrevet skall utvecklas.

Sammanslagen myndighet för de olika trafikslagen
Staffan Widlert, chef för organisationen Rikstrafiken, har utsetts att utreda hur och när en för de olika trafikslagen gemensam myndighet skall sammansättas samt sjösättas.
Utredningen börjar nu och skall vara klar i maj månad 2008.
Evert och Per tar upp frågan också i SFR-styrelsen och förbereder en inbjudan till Staffan att delta vid ett lämpligt SFR-möte.

SFRs ekonomi
Årets ekonomi är ansträngd. Huvudsakligen för att FlyMe gick i konkurs vilket inneburit en omfattande intäktsförlust.
Några få – alltid samma – medlemsföretag ”slirar” på betalningarna och betalar sent.
Ett av våra associerade medlemsföretag har inte betalat för förra året trots ett flertal påminnelser och löften att betala. Styrelsen uppdrog till Ingrid/Per att göra detta till ett inkassoärende.
Styrelsens uppfattning är mycket tydlig – avgifter skall betalas i tid och betalningsvillkoren skall följas!
Styrelsens uppfattning är dock att årets ekonomi skall klaras utan röda siffror – dels genom stor försiktighet med utgifter – dels genom att några nya medlemmar bidrar på intäktssidan

Subpart Q
Tiden räckte inte till att diskutera detaljer i de olika arbetstidfallen.
Uppdrogs till Per att kontakta FlygA som varande arbetgivarorganisationen som är väl insatta i de olika frågeställningarna.

Luftfartsstyrelsen Branschdagar
De så kallade branschdagarna för i år hålls 1-3 oktober – se LS hemsida där anmälan också kan ske.
Evert informerade om att han hört att speciella branschdagar för helikoptersidan är planerade att hållas i första veckan i december.

Teknikerprojektet
Det för SFR, Skolorna, FlygA och TYA gemensamma teknikerprojektet går framåt.
Etappsteg ett, marknadsföring – att fylla skolornas utbildningsplatser genom god marknadsföring har lyckats bra.  Samtliga platser på skolorna är fyllda med elever till råge.

Den 14 september har arbetsgruppen ett andra möte med Utbildningsdepartementets Yrkesskoleutredare hos FTT på Skavsta. Ett studiebesök hos Priority AB är också inplanerat.

Nästa Helikopterstyrelsemöte 4 oktober.
Årsmötet hålls den 25 – 26 oktober.

På styrelsemötet deltog:
Evert Lyckeborg/ordförande, Marie Johansson, Siw Grinde, Anders Bernelind, Martin Pihl, Ingrid Reineholm samt Per Töörn

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten