Hermes Airlines stationerar en Airbus på Arlanda

Publicerad den 21 augusti 2012
Kommentarer
Från den 1 oktober stationerar grekiska Hermes Airlines en Airbus 320 på Arlanda. Den ska under vintersäsongen flyga linjetrafik till Irak och rekryteringen av svensk kabinbesättning har börjat.
Air Mediterranee

Sedan den 24 april flyger Hermes Airlines linjetrafik mellan Sverige och Irak. Trafikprogrammet består av linjer från Stockholm, Göteborg och Malmö till Bagdad, Erbil och Sulaymaniyah. Flygningarna administreras genom turoperatören Fly Olympic/Asian Pacific.

– Fly Olympic är vårt marknadsnamn och bakom står Asian Pacific, en IATA-godkänd resebyrå med 25 år på nacken, säger Patrik Sundborn på resebyrån till Flygtorget. Tack vare att trafiken gått så bra i sommar kan vi gå vidare med en egen maskin här i Stockholm.
                     
Det är grekiska Hermes Airlines, en avknoppning från det franska charter- och linjeflygbolaget Air Mediterranee som står för trafiken mellan Sverige och Irak. Hermes Airlines startade 2011 som ett renodlat charterflygbolag men har alltså under sommaren flugit linjetrafik mellan Sverige och mellanöstern. Flottan består i nuläget av tre Airbus 321-100, en Airbus 320-200 och två Boeing 737-500.

– När höstprogrammet drar igång frigörs en Airbus 320 och den stationeras på Arlanda. Vi har redan en del skandinaviska piloter som ombaseras hit från Aten och nu söker vi svensk kabinbesättning. I första skedet behövs fyra besättningar, sammanlagt 16 personer, helst med tidigare utbildning och erfarenheter.
                     
Den första oktober startar vintertrafiken med flygningar från Arlanda via Malmö eller Göteborg till Al Najaf, Erbil, Sulaymaniyah och Bagdad. Onsdagar, torsdagar och fredagar finns även en slinga med flygningar från Irak till och från Manchester via Göteborg eller Stockholm.

– Det beror på de gamla restriktionerna som finns kring flygningar på Irak.
                     
Senare under hösten utvidgas linjenätet än mer och den stationerade maskinen kommer även att ta korta ad-hoc-uppdrag under helgerna.
                     
Patrik Sundborn ser en växande marknad för flygningar till Irak men är också medveten om att det finns gott om dåliga erfarenheter från resenärer som förlorat biljetter och pengar.

– Vi möter det varje dag men det gångna halvåret visar att det finns en stor marknad och vi har stabila aktörer i ryggen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Uppenbart?
2012-08-21 22:35

Ethiopian flyger inte jumbojet utan B757 ibland 767. Dessa fylls sällan med över 100 personer så frågan är snarare hur länge linjen finns kvar…

Frasse
2012-08-21 22:30

Ja det är ju helt sjukt att inte kärran ferras hem!

Uppenbart
2012-08-21 18:43

De nya flyglinjer som etablerar sig i Sverige är numera till stor del linjer till de fattigaste och mest krigshärjade platserna på jorden. Underlaget är stort och i ständigt växande, både människor som vill till Sverige och invandrare som vill hälsa på sina anhöriga. Varför skulle Ethiopian annars flyga ett dagligt jumbojet till Etiopien? Fler linjer kommer säkert att etableras.

Harry
2012-08-21 16:13

Det blir nog väldigt seriöst rent tekniskt i alla fall om Priority är tillbaka på banan

LH
2012-08-21 14:07

Hur kan trafiken gå bra när människor flyr från Irak till Sverige?

Anders
2012-08-21 09:50

Priserna på biljetter till Irak har dykt senaste åren. Numera flyger du t&r för mellan 3-5000 kr med Pegasus eller Turkish. Vilken plats finns det för de här charterbolagen utan resegarantier?

Och hur attraktiva är jobben att flyga till och från en av jordens farligaste platser?

Sven
2012-08-21 08:22

Det här är samma ägare som köpte upp och stog bakom Viking och Tor Air när dom gick i graven. Ännu ett bolag i Phil Wyatt och Meridian Aviation portfölj.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten