Historiska vingslag 7 jan. Sista DC9 lämnar SAS!

Publicerad den 5 januari 2002
Kommentarer

Efter närmare 30 års tjänst i SAS gör de 4 sista DC9-41 sina avslutande flygningar på måndagen den 7 januari. De sista DC9-flygningarna blir preliminärt följande:
SK827 —> Norrköping – Köpenhamn
SK648 —> Hamburg – Köpenhamn
SK163/164 —> Arlanda – Göteborg – Arlanda
Den fjärde DC9:an SE-DDT, flyger tom från Stockholm Arlanda till underhållsbasen i Oslo omkring kl 13:00. Flygplanen görs där i ordning för leverans till bland annat Sydamerikansa flygbolag.

Flygplantypen DC9 började tillverkas i Kalifonien av MacDonnell Douglas1965 och var den andra generationens jetflygplan. Typen ersattes på 1980-talet av den sk MD80-serien vilken – liksom DC9 – tillhörde ryggraden i SAS medeldistansflotta. 1990 tillverkades ännu en efterföljare – MD90 – av vilka SAS opererar ett 10-tal.
År 2000 köpte Boeing upp MacDonnell-Douglas fabriken och tillverkningen av MD80 har upphört.

DC 9 har producerar hela 58 miljoner flygtimmar och har en mycket gor säkerhetsstatistik – 0,59 haverier per 1 miljon flygningar. Miljömässigt har flygplanet förhållandevis bullriga och utsläppsgenererande motorer trots ljuddämpningar m m. Att DC9 nu försvinner från SAS och svenskt reguljärflyg är därför ett lyft för miljön. De nya Boeing 737 och Airbus 321 som SAS ersätter DC9 med har många gånger bättre miljöegenskaper.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten