I pandemins kölvatten: Tio flygbolag försvann 2021
Publicerad den 29 december 2021Bättre än förra året. Men trots det är det fortsatt tungt för världens flygbolag. I år har tio flygbolag upphört med verksamheten, bland annat ett danskt charterbolag.
Pandemin fortsätter att tynga flygbranschen. Så sent som den 26 december ställde Montenegro Airlines in betalningarna och sedan dess står flygplansflottan, Embraer 195 och Fokker 100, på marken. Och bara några dagar innan gick även brasilianska ITA Transportes Aéreos i konkurs. I första hand är det mindre flygbolag med en handfull flygplan i flottan som inte längre klarar av de minskade passagerarströmmarna. Det grekiska charterbolaget Orange 2Fly hade till exempel bara en maskin i trafik och det danska charterbolaget Great Dane Airlines flög tre Embraer 195 innan det tvingades i konkurs i oktober i år.
Men pandemin slår hårt även mot större flygbolag. Air Namibi, med rötter tillbaka till 1946 har haft både B747 och MD-11 i flottan som dock krympt till i huvudsak regionalmaskiner, har alltså tvingats ge upp efter 75 år. Brasilianska ITA vara bara igång i tretton månader och hann bygga upp en flotta på 52 flygplan innan det tog stopp. Flygbolaget räknar dock med att återkomma när tiderna blir bättre.
Inte alla av de tio flygbolag som upphört under året kan skylla på pandemin. Kroniskt haltande Alitalia har visserligen upphört men där går en del av verksamheten in i det nya italienska nationella flygbolaget ITA Airways. Ambitionen är att få ordning på ekonomin på ett sätt som Alitalia aldrig lyckades med. Även det kanadensiska Sky Regional lever vidare men under namnet Jazz sedan ägaren Air Canada samlat de olika regionala verksamheterna under ett namn.
Årets siffror är trots allt betydligt bättre än förra året. Pandemins första år slog hårt mot en till stora delar helt oförberedd flygbransch vilket tvingade 21 flygbolag i konkurs. Det drabbade bland annat Thomas Cook Aviation, Flybe, American Eagle, Sun Express och Jet Time. Det sistnämnda danska flygbolaget har dock återuppstått, nu under namnet Jettime. Hur flygbolagen framgent ska klarar sig i den långsamma återhämtninge återstår att se. IATA har räknat fram att de totala skulderna som flygbolagen dras med i nuläget är 52 miljarder dollar.
De här flygbolagen upphörde att flyga under 2021:
Great Dane, Danmark
Stobart Air, Irland
Sky Regional, Kanada
Montenegro Airlines, Montenegro
Air Namibia, Namibia
Ethiopian Moçambique
Air Antwerpen
Orange 2 Fly, Grekland
Alitalia, italienska
Blue Panorama, Italien
Meer Express, Tyskland
ITA Transportes Aéreos, Brasilien