Ingen strejk i Norwegian

Publicerad den 4 november 2013
Kommentarer
Det blir ingen strejk sedan parterna kommit fram till en kompromiss. Det innebär att Norwegians flygtrafik fungerar normalt sedan strejkvarslet för de drygt 600 piloter vid besättningsbaserna i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim, Stockholm och København upphävts.

Efter nio timmars övertid i förhandlingarna mellan Norwegian och de två fackliga organisationerna Norwegian Pilot Union och Parat Luftfart, allt under ledning av den norska riksmäklaren, har parterna kommit överens. Enligt de första uppgifterna ska piloterna nu vara anställda i diftsbolaget Norwegian Air Norway, medan Norwegian Air Shuttle blir ett rent holdingselskap.
                      Piloterna i Norwegian får nu kollektiva löneavtal och möjlighet att göra karriär i hela Norwegian, oavsett var man är stationerad. Norwegian garanterad också fast anställning för piloterna i Finland, Spanien och Storbritannien. Samtidigt ska flygbolaget starta dottersällskap i fler länder.

– Även om de anställda sprids ut i flera olika dottersällskap upprätthåller vi en gemenskap i Skandinavien genom identiska löneavtal. Norwegian får den nödvändiga friheten att effektivisera, samtidigt som vi jobbar på att de anställda i olika länder kan organisera sig, säger Hans Erik Skjäggerud, ordförande i fackorganisationen Parat.
                     
Även Norwegian och Björn Kjos är nöjda med resultatet av medlingen och att strejken nu ställts in.

– Det handlar alltid om att parterna ger och tar. Det här avtalet kan vi leva med. Man kan inte exportera norska villkor till andra länder. Vi inför ändringar för att få en modern struktur, säger Björn Kjos till aftenposten.no

I Stockholm har Norwegian cirka 85 piloter baserade men hur deras fackliga tillhörighet ser ut, är inte offentliga information. Därför är det svårt att i nuläget säga hur de påverkas av det nya avtalet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Pengarpengarpengar
2013-11-05 20:46

Många här kritiserar strejken och menar att piloter har för bra betalt för rätten att motsätta sig förändringarna. Det handlar inte främst om löner. Det handlar om möjligheten till att ha ett familjeliv i framtiden med skandinavienbas, socialförsäkring och anställningstrygghet. Vad hade du sagt om 30000kr i månaden utan pension, semesterersättning och försäkringar. Anställning hos ett polskt bemanningsföretag och tvångsförflyttning utomlands på 6/3 schema med 4 veckors uppsägningstid?

B
2013-11-05 13:38

DU har uppenbarligen inte sett mycket.

Observer
2013-11-05 08:34

Om man inte trivs hos sin arbetsgivare så ska man inte jobba på bolaget. Tycker man att villkoren är dåliga så får man leta efter något bättre. Man är inte livegen i modern tid. Om man tycker att man kan bättre och att dagens bolag är dåliga. Varför inte starta ett eget bolag och erbjud mer fördelaktiga villkor, om det är så enkelt. Eller var tacksamma för att det finns de som tror på flyget. Folk i branschen tjänar redan idag otroligt bra!

Fundersam
2013-11-04 18:08

Om nu alla piloter får samma avtal, löner och karriärsmöjligheter i bolaget, varför då starta fler dotterbolag i nya länder? Jag utgår väl ifrån att crew kommer att anställas i de nya bolagen där man är baserad? Eller kör NRN wetlease till sina egna dotterbolag i utlandet? Varför starta flera bolag när kontrakten kommer att vara identiska oavsett bas? Om det gäller skatt, kommer NAN täcka mer av skatten för crew på Spanska fastlandet jämfört med de som hamnar på Kanarieöarna för samma nettolön?

Rune
2013-11-04 16:20

Varför gnälls det så förbannat?
Nu har man säkrat villkoren för ytterligare en tid framåt. Exakt hur de ser ut får vi titta närmare på. Men det viktiga är att vi inte fått ett till RyanAir på marknaden.

Kollektivavtal i EU
2013-11-04 12:19

Det är rimligt att de som är stationerade i Sverige är anställd av ett svensk registrerat bolag/filial och inte ett Irländskt eller från Kanalöarna. Dock har vi kollektivavtsal i Sverige som de bör följa. Att begära attt svensk personal i Sverige skall få norska pensioner är nog att gapa efter för mycket. Värdinnorna lever dock farligare då de kan anställas i sydeuropa till min lön efter 4v EASA godkänd kurs och de gör tur och retur-resor med ersättning som är 1/3 av den Svenska.

Petter
2013-11-04 11:40

Var det att slippa pensionsproblemen (egenkapitalet), slippa processen i högsta domstolen plus att sänka pensionerna för piloterna? I utbyte mot fortsatt gemensamt kollektivavtal. Då lyckades det kanske!

Rattarn
2013-11-04 11:31

Den som tror att BK inte har minst ett ess i rockärmen måste vara otroligt naiv. Varför ens bemödade han sig att dra Norwegians namn i smutsen? Klart det finns en dold agenda. Och när den inträffar ska det förhandlas under lång tid om vad som rätt. Blåsta igen!

Ruben
2013-11-04 11:20

Snacka illa om Norwegian går bra här, men för guds skull skriv inget negativt om piloter eller fack – det blir omedelbart censurerat/borttaget.

DYFO
2013-11-04 10:42

Om facket Inte hade brytt sig om passagerarna hade de kallat ut till strejk redan klockan 12 inatt. Men de bevisade att de, lika mycket som Norwegian, ville komma till avtal.

Jag
2013-11-04 10:15

Antar att du har suttit med i förhandlingarna eftersom du tror dig veta hur de gick till. Om du bara tar dig tid en sekund att läsa de artiklar som skrivits och på exempelvis Parats hemsida, så ser du att de behåller exakt samma villkor. Kjos må vara mycket, men illusionist? Haha, kom igen! Han leder ett storföretag, finns inte utrymme till trams när man vill växa ut i världen.

?
2013-11-04 10:01

Jag är övertygad om att piloterna har fått det sämre än innan förhandlingarna. Kjos har trollat och alla gick på det, helt otroligt att piloterna inte förstår illusionisten.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten