Is Fly-in i Rättvik

Publicerad den 1 februari 2007
Kommentarer

Is Fly-in sker den 10-11 mars på Siljans is utanför båthamnen i Rättvik.

 

Några notiser från förra årets Is Fly-in i Rättvik


Vädret under lördagen var mycket bra och 73 plan tog sig ned. Som vanligt kom de flesta på förmiddagen varför trafiken var mycket intensiv just då. Dessutom hade vi problem med uppställningsplattan som inte räckte till. Som tur var hade vi en jeep där med snöblad som delvis fick utöka befintlig platta något, samt fick göra tre mindre uppställningsplattor. Också taxibanan fick breddas då en motorseglare inte kom fram. Phuu, det var svettigt ett tag. Till nästa år får vi se till att skärpa oss så att uppställnngsplattan räcker till. Men det var svårplogat, mycket snö och hårt i botten och vi vågade dessutom inte köra ut med någon större maskin. Vi har aldrig haft så svara snöförhållanden.


På lördag kväll regnade det varefter det blev kallare under natten. Detta gjorde att i stället för en bana med hårdpackad snö och med relativt god bromsverkan, fick vi på söndag en isbana som dessutom polerades lite extra av den hårda vinden. Uppskattningsvis var vinden ca 40-60 ggr mot banan och mycket hård och byig, kanske upp till 20-25 kt. Trots detta kom det ned 4 st plan plus 2 helikoptrar under dagen. Landningen gick bra men det var stora problem att taxa eftersom planen gärna ville sno om. Under förmiddagen var det massor av piloter som ringde och förhörde sig om förhållandena , men jag avrådde från att komma. Om väderförhållandena under söndag varit bättre har det säkert kanske kommit 73 plan även då. Vinden började mojna något runt ca 15 på eftermiddagen och vid ca 17.00 hängde vindstruten rakt ned. Sista planet lyfte ca 17.30.


Men vädret på lördag var heller inte det allra bästa. Det var många som inte kom fram från områdena Stockholm- Västerås och även norrut. Skulle även dessa ha kommit fram ja då hade vi haft än större uppställningsproblem.


Norge brukar vara bra representerade, i år kom det ca 10 plan. I år var det också många unika plan som var ute och luftade vingarna. Bl.a. några som endast finns i ett exemplar i Sverige, samt många X-klassade. Till nästa år kanske vi skall försöka särbehandlad unika och x-klassade plan mera, kanske även göra en närmare presentation av dem. Sju plan stannade över natten, varav två från Malmö/Sturup. På kvällen var vi ca 15 personer som träffades, umgicks och hade trevligt.
 
Under söndag inträffade tyvärr en incident, det första under alla Fly-in som vi arrangerat. Efter en startsträcka om ca 2/3 kom en vindby som lyfte vänster vinge och gjorde att planet styrde ut i vänster snöplogsträng och tippade över på nosen, varefter det tippade tillbaka igen. Skador på propeller, höger vinge och förmodligen stötdämparen på noshjulet, samt naturligtvis genomgång av motorn. Inga personskador.


Under veckan före fly-innet ringde FPC från Arlanda också och ville förhöra sig om arrangemanget. De undrade om jag hade någon uppfattning om hur många plan det skulle komma, detta för att kunna ha rätt bemanning. Eftersom det var första året med två dagar och att det förra året under lördag kom 90 plan, uppskattade jag att det skulle komma ca 75 plan per dag. Det visade sig efteråt att det var nästan prick på, i varje fall på lördag.


Men man lär sig alltid något nytt varje år. Till nästa år – om det nu krävs snöplogning – kommer vi att se till att både uppställningsplatta och taxibana räcker. Men jag hoppas det blir blankis, det är både roligare och underlättar både vid start och landning.


Året Is Fly-in blir den 10-11 mars (helgen efter Wasa loppet) med reservdagar den 17-18 mars 2007. Jag ser redan fram emot den dagen då det dyker ned en massa glada och trevliga prickar i sina förunderliga maskiner…


Pell Sune Westhed
Ordf.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten