JAL i stormens öga
Efter ett bedrövligt 2003, fick JAL ordning på ekonomin under 2004 och lyckades vinna tillbaka marknadsandelar från värste konkurrenten All Nippon Airways, ANA.
Förra året däremot blev ett år som JAL helst vill glömma helt och hållet. Först kom säkerhetsbekymmer i mars när myndigheterna, med för japanska förhållanden ovanlig bryskhet, offentligt kritiserade JAL för att ha startat en flygning utan godkännande från trafikledningen.
Sedan kom ett antal incidenter slag i slag, med saker som i många andra länder inte skulle ha fått många ögonbryn att höjas. Men Japan är ett pedantiskt samhälle, så efter ett tag skrev tidningarna i stort sett om en kaffebryggare var ur funktion.
Samtidigt började negativa effekter av sammanslagningen med Japan Air System, JAS, från 2001, komma upp till ytan. Sammanslagningen gjordes för att öka JAL.s andel av den japanska inrikestrafiken så att man skulle uppnå ungefär 50/50 utrikes/inrikestrafik.
Till skillnad från i USA och Europa, ligger den ekonomiska stabiliteten i inrikestrafiken, medan utrikestrafiken är skakigare. Men ANA lyckades väl, samtidigt som JAL, mycket på grund av skriverierna om dess säkerhet, tappade rejält med passagerare.
Resultatprognosen fick ändras under hösten till minus 47 miljarder yen ( 3.27 miljarder SEK) En hel del anfördes till sitt försvar, bränslepriser, SARS, attentaten på Bali, men som många analytiker påpekar, delades dessa bekymmer av de flesta andra bolag. Snarare återfinns problemen i JAL.s senfärdighet att genomföra nödvändiga rationaliseringar. En konstant återhållen japansk infrastruktur på flygsidan har invaggat JAL i en förnöjsamhet i förvissningen om att konkurrenterna från fjärran länder inte får plats.
Men nu vankas bistrare tider.
2009 kommer skyddskapseln att sopas bort i ett slag när Haneda flygplatsen får sin fjärde rullbana. Haneda är enbart inrikesflygplats idag, men ändå Asiens utan konkurrens största flygplats. Med en fjärde rullbana ökas kapaciteten med 40 %, samtidigt som även utrikestrafik kommer att tillåtas.
På samma gång ökar Narita, den internationella flygplatsen sin rullbana från 2.180 meter till 2.500 meter, vilket ökar kapaciteten även här. Allt detta innebär full attack från amerikanska, europeiska och asiatiska bolag. Enbart luftfartsförhandlingar kan lindra plågan något, för ett litet tag.
Nu har JAL påbörjat ett besparingspaket som också innefattar nya och modernare beslutsstrukturer,
nedskärning av linjer, samt överföring av linjer till sitt lågkostnadsbolag JALways.
Redan 2007 säger JAL, kommer rörelsevinsten att bli 100 miljarder yen (6.86 miljarder SEK). Samtidigt ifrågasätter många analytiker om JAL skall lyckas med sin uppgift och vara tillräckligt aggressivt.
En sak är klar, tiden är inte på JAL.s sida.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

