Jet Time flyger Boeing 737 till Maldiverna

Publicerad den 12 maj 2014
Kommentarer
DAT tackade nej och då gick förfrågan till Jet Time som nu ska flyga en serie charterflygningar från Billund till Maldiverna med en Boeing 737-700.
Jet Time

Jet Tine Boeing 737

Långlinjeflygningar kräver inte nödvändigtvis långlinjemaskiner. Flera flygbolag har börjat använda bland annat Boeing 737 och Airbus A321 på längre sträckor, särskilt över Atlanten. Senaste tillskottet är Greenland Express som ska flyga från Danmark till Grönland med en Fokker 100.

De hamnar dock i lä när Jet Time börjar flyga från Danmark till Maldiverna med en av bolagets Boeing 737-700 med 148 stolar ombord, det rapporterar danska media.

Tidigare har merparten av all flygtrafik till Maldiverna gått till huvudstaden Malé och sedan har resenärerna fortsatt med regionala flygplan eller om det är nån av de mer avlägsna öarna, med sjöflygplan eller båt. Numera finns alltså banor på flera av öarna och det är till en av dem, Maamigili, som trafiken ska gå. Det blir dessutom två regionala flygplatser som binds ihop i och med att Billund blir utgångspunkt för flygningarna.

Med en räckvidd på cirka 4 800 kilometer krävs ett tekniskt stopp på vägen och det sker i Dubai. Där har Jet Time en besättnings stationerad i och med redan existerande chartertrafik från Skandinavien och de får nu också flyga en turnaround till Maldiverna. Sammanlagda flygtiden från Danmark är beräknad till 11, 5 timmar. Trafikstart är i januari 2015.

Jet Time är ett danskt charterflygbolag som sedan starten 2006 växt starkt och idag flyger både charter och wetlease-trafik. Bland annat är bolaget en av underleverantörerna till SAS och flyger en ATR-72 på tunnare linjer till ett antal regionala flygplatser i Sverige, Norge och Danmark. I flottan finns ATR-42 och ATR-72 tillsammans med Boeing 737-300. 737-400 och 737-700, sammanlagt 20 flygplan.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Matt
2014-05-14 19:42

Thomas Cook’s A330-330 mellanlandar endast på hemflygningen från Thailand, alltid nonstop ut.
Det är MYCKET bättre komfort ombord på den om man jämför med Jettime’s 737.
Dessutom kommer Thomas Cook att “bygga om” alla A330 med nya stolar, entertainment system etc. med start i höst.

Åttan
2014-05-12 23:03

Flög ett par gånger till Sri Lanka med Scanairs DC-åttor. Det var ett större flygplan men fortfarande single-aisle och 198 pax. Filmduk i taket, släckt i kabinen. Alla måste se film…
Ack ja… tiderna går framåt och vi glömmer hur det var för inte så länge sedan.

Got
2014-05-12 18:48

Transwede flög till Florida från GOT med md80/87 och två mellanlandningar. . . Det var inte kul!

Trine
2014-05-12 17:40

Sterling flög till CMB med Caravelle och 727-200.

Min pappa flög med Conair A320 från ARN till FLL.

IDAG flyger Thomas Cook Scandinavia till Thailand med A330-300 som måste göra en mellanlandning och det är inte bättre komfortmässigt mot än vad som nu planeras i artikeln.

Micke
2014-05-12 16:59

DY flyger Dubai med oftast en mellanlandning från Osl, arn & cph…… lika mycket skit det…. men det är ju billigt:)=

Galet
2014-05-12 15:38

Vilken idiot till researrangör har köpt in det? Reste LPA-CPH för två veckor sedan med JetTime. Tortyr, rakt av -tortyr! Även om stolarna var nya var de så tätt packade att Ryanair i jämförelse framstod som riktigt mänskliga.

Putte
2014-05-12 13:54

Är du född med universell standard så du slipper göra jämförelser?
Du har inte ätit något gott förrän du prövat något riktigt äckligt.

haha!
2014-05-12 13:40

Bra så lyckas vi dra in SAS i den här tråden också! 😉

Skrik något om Norwegian och kalla någon SAS troll så är det som alla andra trådar på forumet här på flygtorget…..

åkte med
2014-05-12 12:04

Flögs med B727 200 mellanlandn Cypern o Dubai, gick alldeles utmärkt. Att däremot flyga charter långt med SAS är en rysare, minimalt med toaletter, ständig kö i gången = otrivsamt.

B777
2014-05-12 11:35

Som att sitta i en ny packad B777! I stor ingen skillnad. Mindre folk kan vara en fördel.

MaxPax
2014-05-12 10:58

11 timmar i en 737…….

Då får det vara en löjligt billig biljett för att jag skall åka

Markus
2014-05-12 10:34

Sitta i en B-737 för en sån lång flygning? Absolut nej tack!
Jag minns än idag att Sterling Airways flög på 80-talet till Maldiverna med en B-757. Jag antar att det var med mellanlandningar.
Finnair flög inte alltför många år sedan från Hel till Krabi och Phuket med B-757, med mellanlandningar i Hyderabad.

alexander Hed
2014-05-12 10:16

Fy Sjutton for att aka sa langt i en B737..B737 ar inget langdistansplan..det ar redan pytton att flyga charter till Egypten pa fem timmar i detta flygplan..langdistans i B737…Nehej Tack??

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten