JetBlue kan bli Norwegians partner i USA

Publicerad den 28 oktober 2013
Kommentarer
Norwegian letar efter en samarbetspartner i USA. Ett namn som nämnts är det amerikanska flygbolaget JetBlue med stora baser på de destinationer där Norwegian har och ska starta trafik. Men samtidigt är JetBlue eventuellt på väg in i Star Alliance.
Jet Blue

JetBlue Embraer 190

I takt med att Norwegian utökar långlinjeprogrammet med allt fler destinationer i USA, ökar behovet av samarbeten med amerikanska flygbolag. I dagsläget måste de resenärer som vill resa vidare från någon av Norwegians destinationer, i första hand New York, själva ordna det med andra flygbolag. Motsvarande situation råder i USA, de som bor i andra delar av USA och har ambition på att flyga med Norwegian till Skandinavien måste själva ordna anslutningsflyget.
        

Jet Blue

JetBlue

Det är en svaghet i Norwegians långlinjesatsning på USA, bland annat i förhållande till den främsta konkurrenten SAS och därför har Björn Kjos nyligen börjat tala i termerna av att skaffa en partner i något amerikanskt flygbolag. Han har också hittat ett flygbolag som skulle passa in i ett samarbete:

– Vi vill samarbeta med amerikanska flygbolag och uppenbarligen finns det flera flygbolag som skulle passa oss och JetBlue skulle vara ett naturligt val. Det finns gott om bra flygbolag i USA, har Björn Kjos sagt i en intervju med den amerikanska sajten The Street.
        
Det skulle i så fall vara ungefär samma väg som Icelandair valt. Det isländska flygbolaget står utanför de tre stora flygbolagsallianserna och har själv byggt upp en rad samarbeten med amerikanska bolag, bland andra JetBlue.  Också en annan ensamvarg, Virgin Atlantic har samarbetsavtal med JetBlue.
        
JetBlue räknas som ett lågkostnadsbolag, har huvudkontoret i New York och är ett av de tre största inrikesbolagen på JFK, den flygplats som Norwegian flyger till från Oslo, Stockholm och snart också Köpenhamn.  Från JFK flyger JetBlue cirka 160 dagliga flygningar till ett 80-tal destinationer.  Dessutom har flygbolaget baser i Fort Lauderdale och Orlando, två flygplatser dit Norwegian ska starta trafik nästa år. Flottan består idag av 129 Airbus A320-200 och 59 Embraer 190. Dessutom finns ytterligare 112 flygplan beställda med leverans de kommande åren.
        
Något som möjligen skulle kunna tala emot ett samarbete med just JetBlue är det faktum att Lufthansa äger 16 procent av det amerikanska flygbolaget. Det förs dessutom diskussioner om att JetBlue ska gå med i Star Alliance. Det skulle i så fall innebära att SAS och Norwegian blir medlemmar i samma allians.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Neo
2013-10-30 14:13

Jänkarna kommer inte att tigande se på. De vet vet mycket väl hur NAS så kallade “upplägg” ser ut inom long-haulbolaget och de gillar inte vad de ser.

Räkna med trubbel framöver.

http://www.ttd.org/policy-statements/statements-archives/2013-statements/norwegian-air-shuttle-operating-scheme-must-be-rejected/

thomas
2013-10-29 10:46

Jet blue är ett mycket proffessionellt bolag
med genomtänkt strategi som startats av David Nieleman
med bas JFK och HK i NYC
De har lyckats slå sig in på den hårda Amarikanska marknaden

Knut-Helge
2013-10-29 08:55

Det var inte många rätt av de punkter du tog upp där. Men vad gör väl det när ditt ända syfte var att på ett illa underbyggt sätt göra ditt yttersta för att smutskasta Norwegian.

Cristoffer
2013-10-29 01:57

Problemet är också att för att kunna konkurrera med andra som kör både till Usa och inrikes, om dom nu börjar sammarbeta med nån inrikesaktör i USA, så måste dom sänka priset på sin del i den kakan. Och kommer då tjänar dom mindre på sin del av biljetten en vad dom gör idag. Det är oftast redan billigare att flyga med nån annan än att köpa biljett+premiumpaket (499 kr enkel resa) på Norwegian.

PAX
2013-10-28 16:26

– allt kostar extra
– Kunderna måste vänta 300 dagar på ersättning (efter att ha mejlat i snitt 37 gånger)
– Tveksamma anställningförhållanden
– Personal som pratar dålig Engelska
– Nya fina plan med minimal komfort
= Norwegian US

Ooops, glömde att DY har “gratis WiFi” på de flesta flygningar, vilket är skit samma när tonåringen i sätet brevid streamar film…….

Saltkammargutten
2013-10-28 14:09

Bra!
Hoppas detta blir av. Norwegian har haft en massa strul. Men det innebär att de måste bli rustade för framtiden. Jag tror på Norwegians framtid.

Passagerare
2013-10-28 13:48

Norwegian har för närvarande två betydande svagheter.
1) Ingen samarbetspartner/Alliance
2) Inget väl fungerande LH luftfartyg

Det återstår mycket för att Norwegian skall bli ett alternativ.

Blir JetBlue med i StarAlliance blir det nog inget avtal med Norwegian.

Cristoffer
2013-10-28 12:24

Det här är Norwegians svaga punkt just nu i sin USA-satsning. Det är ju väldigt vanligt att man som turist vill göra en rundtur i USA, typ från Stockholm NYC-Chicago-Los-Angeles-Maiami och sen hem igen och då blir det mycket billigare i nuläget att skippa Norwegian helt och boka allt med nått annat bolag tex United. Måste vara samma för amerikaner som vill göra en rundtur i Europa.

WTF
2013-10-28 10:33

Bara för JetBlue eventuellt skulle bli medlem i Star Alliance innebär inte det att Norwegian också blir medlem, de måste väl förhandla om medlemskap själva för att kunna bli medlemmar? JetBlue äger ju trots allt inte Norwegian (det handlar inte om samma företag/konglomerat). Med den logik som kommer fram i artikeln skulle det isåfall innebära att alla JetBlues codeshare- och interlinesamarbeten (bland annat British Airways, Icelandair, Qatar, TAM, El Al… osv) går in i Star Alliance.

Anders1
2013-10-28 09:57

Norwegian L.H. har på kort tid lyckats visa hela flygbranschen, media och passagerarna i tre världsdelar vilka amatörer de är. Vilket flygbolag skulle riskera sitt eget varumärke genom att samarbeta med en sådan organisation?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten