Featured article image

Låst läge mellan SAS och piloterna

Publicerad den 27 april 2022
Kommentarer
Det är snart en månad sedan förhandlingarna mellan SAS och pilotfacket avbröts. Ännu finns inga tecken på en kommande strejk. Men skulle den bli av menar SAS vd att flygbolaget inte skulle överleva en strejk.
SAS

SAS
 
En dag av förhandlingar, sedan lämnade SAS Pilot Group förhandlingarna om ett nytt avtal. Det är nu snart en månad sedan sammanbrottet den 29 mars och sedan dess har inget hänt. I alla fall inte utåt. Internt inom pilotfacket och framför allt inom SAS fortsätter positioneringarna, särskilt med tanke på att det någon av de närmaste dagarna ska komma en uppdatering av SAS Forward, det effektiviseringsprogram som utlöst sammanbrottet i förhandlingarna. 
Att SAS behöver stabilisera ekonomin är ingen nyhet. SAS Forward, som ska spara 7,5 miljarder, är en del i det arbetet men av allt att döma krävs också ett tillskott från de danska och svenska regeringarna. Men de statliga plånböckerna kommer inte att öppnas lika generöst som förut, det rapporterar norska dn.no som varit i kontakt med näringsdepartementet i Stockholm. Därifrån är det kärva beskedet att den svenska regeringen inte uttalar sig om SAS finansiella situation förrän de har gjort en bedömning av SAS Forward. Det blir alltså ingenting utöver de tolv miljarder som betalades ut förra året om inte flygbolaget lyckas att både minska kostnaderna och de lån som ligger ute hos olika kreditorer. 
I det läget genomfördes ett under påskveckan ett digitalt möte för alla anställda i flygbolaget. Då redovisades den ekonomiska situationen och vad som krävs för att komma på fötter igen och dn.no har tagit del av innehållet på mötet. På en direkt fråga om vad en eventuell strejk skulle innebära svarade SAS vd Anko van der Werff att han var orolig för att SAS inte skulle klara att överleva en strejk.
Om en strejk över huvud taget är i antågande är oklart. SAS Pilot Group har inte gått vidare och ansökt om medling, vare sig i Norge eller Sverige och ett varsel om strejk måste publiceras minst 14 dagar innan det sätts i verket, rapporterar dn.no.
SAS å sin sida fortsätter arbetet på att inrätta de nya produktionsplattformarna, SAS Link och SAS Connect som numera har ett hundratal anställda, bland annat i Bergen med kollektivavtal hos Flyvebranchens Personale Union, som är en del av dansk LO.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Cabin crew
2022-04-29 13:14

Det är som vanligt när flygbolags vara eller icke vara ska diskuteras.En massa “läktarspecialister” har bestämda synpunkter men jobbar själva i en helt annan sektor.Gör si gör så.Bli som Ryan,Easy Jet osv.Sedan kommer gnället väl ombord som passagerare.Dåligt,uselt.Varför finns inte det,varför ingår inte det?Inte ens wifi.Stolen går ej att fälla.Varför? Jo,billigt är sämre och kommer alltid att vara det – annars betalar alltid någon annan. Till exempel personalen.

@Tim
2022-04-28 23:31

Det är en säregen och färgad tolkning av Eriks inlägg. Att byta uppfattning är bland det svåraste man kan göra och har man blivit matad med SAS lednings narrativ i media så förstår jag att det är den bilden man får. Kan försäkra dig om att det inte är någons fantasi, så du kan sova lugnt ikväll utan att tänka på piloters orimliga krav.

Gro
2022-04-28 20:28

Piloter (framförallt priviligerade sådana från SAS och andra gamla flygbolag från monopoltiden) röstar gärna på Moderaterna och vill att allt annat i samhället skall vara konkurrensutsatt och avreglerat. Allt utom deras egna lilla värld där allt skall vara som förr.

Tim
2022-04-28 15:47

@Erik, sänkt lön visst, men vem, vem på arbetsmarknaden har anställnings trygghet mer än 5år och livet ut, utan hot om nedläggning, eller att konkurrens utsättas ,nämn en enda yrkesgrupp som har det. Sådana jobb finns bara i piloternas fantasi.

Gro
2022-04-28 07:42

Att tro att SAS som förut är viktigt för svenskt näringsliv och exportföretagen är mycket naivt. SAS har möjligtvis 10-15 % marknadsandel av långlinjetrafik och mindre än 5 % av flygfraktkapaciteten från Sverige och Danmark sammantaget. Att SAS skulle vara kritisk för semestertrafiken till Medelhavet eller till storstäder i Europa är lika dumt som det låter Näringslivet vill ha bra förindelser och det finns det gott om idag. Och livstidsanställningar är det ingen som har idag.

Jon
2022-04-28 04:36

Vilken märklig inställning, tro att man skall vara livstidsanställd med garanti och aldrig bli konkurrens utsatt, möjligen med lite sänkt lön.
Välkommen ut ur bubblan…

Flygare
2022-04-28 00:17

är enda vägen som finns kvar för SAS
Städ bort allt onödigt, och skriv helt nya avtal med alla anställda. Allt annat är en halvmesyr som inte kommer att funka. Just nu väntar SPG på att SAS ledningen blir så desperat efter ett avtal med dom att ledningen går med på ett nytt dyrt k- avtal. SPG ” satsar” på att ingen vill gå in med ny kapital om det inte finns ett avtal med SPG.

Medvik
2022-04-27 20:28

Jag tror att vi måste börja gå med på ledningens förslag om vi skall få våra jobb tillbaka.

Huell
2022-04-27 20:20

Alitalia försvann till slut !

Maximilian
2022-04-27 19:13

Finns SAS ens kvar?, helt otroligt misskött bolag!
Varför inte göra som RYR, Wizz, Easy och Southwest?

Kom inte och säg att “det inte går” pga ditten och datten. För det gör det!

OO
2022-04-27 17:41

Fundamentala problemet ligger hos SAS ledning. Att inte ena bolagets anställda i en gemensam riktning. Istället skapas motsättningar mellan flygande på ARN/CPH/OSL mot administrativa på Försundavik. Ett vuxendagis där grupperna pekar ut varandras misstag istället för att enas framåt. Beklagligt att SAS är så ineffektivt och dåligt ledarskap. SAS skulle må bra av en rekonstruktion med nya avtal både gällande flygande och kontorspersonal. Samt få bort en del mellanchefer och onödiga funktioner.

Petra
2022-04-27 16:22

Verkar som piloterna tror att de kan statuera globala exempel på att företag skall behålla personalen till gamla regler och villkor. Man åker gladeligen på kryssningsbåtar med filippinsk besättning och låga priser…

Magnus
2022-04-27 13:56

Det är en CEO och en företagsledning som styr i ett företag och fattar beslut, ingen annan.

Gro
2022-04-27 12:54

Att SPG fortsätter att tro på att allt skall förbli som i deras sötebrödsdagar och att alla problem plötsligt skall blåsa bort så snart de får igenom sina orimliga krav är en gåta. De fortsätter kritisera ledning och andra kolleger i SAS i desperation när deras krav ignoreras. Utan ett duktigt HK som kan sälja SAS och utveckla lojalitetsprogram – trots de strejglada piloterna som skrämmer bort kunderna – skulle bolaget för länge sedan ha gått i konkurs.

Flygaren
2022-04-27 12:39

SAS försöker måla upp det som att konflikten handlar om att SPG inte vill vara med på FORWARD. Det är BULLSHIT och tråkigt att respekterade Flygtorget bidrar till att sprida det narrativet. SPG vill vara en del av framtida SAS och 100% vara med och rädda SAS genom rejäla besparingar. Men som FORWARD är utformat nu ska SPG bidra till besparingar OCH samtidigt avveckling av sig själv. Det går givetvis inte!

Calle
2022-04-27 12:32

Läs rubriken… det är precis detta denna konflikt handlar om. Vi i SK vill vara med. Istället blir vi sparkade på och nya plattformar startas upp och man vill göra sig av med oss. Detta är kärnan till konflikten. Om SAS egna anställda inte får vara med i ett framtida SAS, vad är då poängen med att försöka överleva? Då blir det endast varumärket som lever kvar, och det är inte där människorna som faktiskt är företaget, arbetar.

Eva
2022-04-27 12:18

SAS måste bestå av flera levererande enheter, externa leverantörer, 80% av personalen har fått se detta hända, tusentals har fått lämna bolaget, en del återanställda, de flesta inte, utom en enda grupp som tror att de styr företaget. Bra att ledningen tar i nu, en gång för alla.

Sam
2022-04-27 11:17

Alla yngre kollegor jag känner till står bakom detta försvarande av våra arbetsplatser i SAS. Vi unga stöttar SPG. Ingen ung eller gammal vill att allt ska bli som förr!!! Det snacket är propaganda som arbetsgivaren kastar ut. Att du skriver så skvallrar om att du är någon från arbetsgivarsidan. Alla piloter vet att det absolut inte är SPGs vilja att återställa villkoren till som det var förr. Istället vill exakt alla vara med och bidra till att rädda SAS ur den knepiga situationen.

Sam
2022-04-27 11:12

Det är inte SAS Forward som utlöst denna konflikt. Konflikten fanns långt tidigare och grundar sig i att SAS ledning bryter lagar och kollektivavtal bl.a. genom att anställda till SAS Connect istället för att återanställa till SAS. Med SAS Forward har ledningen bara accelererat den utvecklingen och kastat ytterligare bränsle till konflikten.

Erik
2022-04-27 10:18

Vi är många relativt nya piloter som försöker se karriären längre fram än 5 år. Yrket ska fungera livet ut utan hot om interna nedläggningar och osäkra anställningsvillkor. För mig är det en deal breaker och SAS nuvarande strategi är HELT oacceptabel. Sänkt lön – absolut, men aldrig försämrad arbetstrygghet. Då får det lika gärna vara.

thomas
2022-04-27 09:01

Om inte Svenska staten går in tar då den Danska över helt? Det blev ju inte så bra med Post Nord, Hur många strejker har inte de Danska facken utlöst? Tror heller inte 7.5 miljarder räcker det kanske måste till det dubbla i besparingar för att komma i paritet med lågprisbolagen.
Finnarna är framgångsrika. Sverige kan bygga ett eget flygbolag . pilotstrejk hängande över bolaget är inte bra. bara av den anledningen bör Svenska staten lämna SAS och det nu.

Johan
2022-04-27 08:52

Detta drivs av ett antal äldre piloter som vill att allt skall vara som det var, jag skulle gärna arbeta för de villkor som finns som förslag till besparingar, och gärna gå med på en lönesänkning.
Vi är ganska många piloter som är i början på livet och ett familjeliv, som gärna skulle jobba till ändrade villkor , bara för att ha ett jobb på hemmaplan. Jag är inte villig att sänka SAS för bibehållna villkor.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten