LFV får nya lokaler i Bryssel för flygtrafikledning
Publicerad den 27 januari 2010På detta sätt kan samarbetet ske mer effektivt och framtidsmålen uppnås snabbare.
Europeiskt flyg står inför stora utmaningar där den totala kapaciteten för flygtrafiken förutspås att fördubblas inom det närmaste decenniet. Denna utveckling ska dessutom ske i samklang med minimal miljöpåverkan, reducerade kostnader och bibehållen säkerhet.
Arbetet för att nå dessa tuffa mål sker bland annat inom EU:s program SESAR. LFV samarbetar för att nå dessa mål med kollegor från andra europeiska länder.
De gemensamma lokalerna kommer att bli en naturlig samlingsplats för de olika ländernas organisationer för flygtrafiktjänst. LFV kommer att sitta tillsammans med representanter från bland annat Spanien, Tyskland, Frankrike, Italien och Storbritannien. Invigning av de nya lokalerna sker den 27 januari.
Thomas Allard, chef för Division Flygtrafiktjänsten inom LFV:
– Med en gemensam representation på plats i Bryssel kommer arbetet att kunna ske mer effektivt samt underlätta dialogen med EU och övriga inblandade samarbetspartners. Vi får tillsammans en större tyngd vilket gör att vi kan uppnå förändringar och nå målen snabbare.
Fakta
SESAR står för Single European Sky ATM Research och är ett EU-projekt som ska utveckla tekniska och operativa förutsättningar för ett gemensamt europeiskt luftrum
De övergripande målen för SESAR fram till 2020 är att:
– klara av en tredubbling av kapaciteten
– bibehålla eller förbättra flygsäkerhet oberoende av trafikökningen
– minska miljöpåverkan med tio procent per flygning
– halvera kostnaderna för flygtrafikledning per flygning
LFVs samarbetspartners
LFV samarbetar med kollegor från andra europeiska länder för att arbeta med framtidens flygtrafikledning: NORACON och NEAP är två samarbetsorganisationer där LFV numera har en ledande roll i det gemensamma arbetet. Övriga länder i dessa organisationer är: Norge, Estland, Finland, Irland, Island, Danmark, Österrike och Lettland.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten