
Linköping City Airport bryter trenden: rekordökning i maj
Publicerad den 13 juni 2019Kommentarer
Under april och maj 2019 ökade antalet passagerare på SSF med 6.0 procent respektive 5,4 procent jämfört med samma månader förra året och en ökning med 2.1% i år. Kan det vara så att behovet av internationell tillgänglighet ökar i södra Stockholmsregionen inkl. Östergötland?
Hur skulle en linje LPI-CDG se ut? Som en fjärde rotation med KLM eller som en helt separat linje med en eller två rotationer?
Vad LPI och KL gjort bra är att man varit konsekventa och kört två dubbelturer från början. Ända sen KLM började flyga så har siffrorna gått uppåt oavsett vad som hänt på regionflygplatsen i grannkommunen.
Jag flög en gång med Finnair till Norrköping, att flyga _från_ Norrköping var tyvärr omöjligt att kombinera med Finnairs flyg mot Asien. Såna satsningar håller inte. Jag hade gärna flugit mer där om de haft bättre tidtabell.
Funderar lite på rekordsiffrorna.
Tittar man på TS passagerarstatistik så skulle en ökning för Maj med straxt under 1000 passagerare betyda att Linköping Januari-Maj 2019 faktiskt hade färre passagerare än samma period 2018?
En ökning med 9%, dvs 1117 pax skulle innebära att siffrorna är nästan exakt samma som förra året, vilket är bra i dessa tider men kanske inte riktigt ett rekord.
Kan det vara östgötar som har gjort sig bekväma att flyga “hemifrån”, sen när BMI gick i konkurs och försvann från Norrköping så har dessa passagerare valt Linköping istället?
Stämmer bra med min bild. Flög AMS-LPI för några veckor sedan och flyget var helt fullt av engelskspråkiga kostym människor.
Vad är det som gör att LPI lyckas få snurr på en sådan linje när andra regionala flygplatser kämpar att hålla liv i sina linjer?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten