LTU forskar för grönare flygmotorer

Publicerad den 23 juni 2009
Kommentarer
Forskningsprojektet Metopia - i regi Luleå Tekniska Universitet (LTU), Volvo Aero och forskare vid University of Michigan - har tilldelats 4,4 miljoner kronor för att utveckla "grönare" flygmotorer. Projektet går ut på att optimera utvecklingen av varje enskild komponent i motorn för att bland annat minska den färdiga motorns vikt och bränsleförbrukning.

— Mellan till exempel konstruktion och hållfastighetsberäkning, finns idag många "glapp" vad gäller integrationen av datoriserade modeller, berättar Marcus Sandberg, forskare vid LTU och och operativt ansvarig för Metopia, för Flygtorget.

Marcus Sandberg

Marcus Sandberg, forskare vid Luleå Tekniska Universitet, är operativt ansvarig för projekt Metopia. Foto: LTU

På avdelningen för funktionella produkter vid LTU skapas tredimensionella ritningar av hela flygplansmotorer med hjälp av omfattande beräkningar och datoriserade ritningsprogram (CAD). Därefter kan utvecklare av respektive komponent i motorn "lyfta ut" sin del av ritningen och experimentera med till exempel mått, vikt och material. Sedan provas den förändrade komponenten mot "huvudmodellen" för att se hur motorn i övrigt påverkas.

Marcus Sandberg sammanfattar:

— Man ska kunna göra beräkningar på helhet och respektive komponent, och integrera alla dessa beräkningar.

Att arbeta på det här sättet skulle kräva ett tätt samarbete mellan helmotortillverkare och tillverkare av komponenter. Och visst, samarbete är oftast av godo. Frågan är då om de olika tillverkarna vill – och kan – arbeta mer integrerat. Den mördande konkurrensen kan ju onekligen inte bortses ifrån. En problemställning Marcus Sandberg inte på något vis är obekant med:

— Helmotortillverkarna har idag egna modeller och delar inte med sig information till komponentleverantörerna. Frågan är därför hur tätt de kan samarbete. Moroten är ju konkurrens, det finns inget "Flygplan AB".

Flygmotor

Volvo Aero, tillverkare av såväl flygmotorer som detaljer till flyg- och rymdindustrin, deltar i projekt Metopia.

Han tycker att det hela är ganska paradoxalt eftersom vi alla trots allt strävar efter miljövänligare flygmotorer. Inte minst med tanke på det europeiska samarbetsrådet ACARE:s vision om att koldioxidutsläppen ska ha halverats till år 2020.

— Det här är ju mer än en vision än ett mål, men de som de som kommer att kunna uppfylla de kraven "mest" kommer också att vara mest konkurrenskraftiga.

Illustration/bild i ingress: Luleå Tekniska Universitet

FOTNOT: Projekt Metopia beräknas pågå i två år och är uppföljningen på en tidigare gjord studie inom samma område, utförd av LFV i samarbete med Volvo Aero. De 4,4 miljoner kronor projekt Metopia tillförts kommer dels från Vinnova, dels från Volvo Aero.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten