Luleå flygplats bygger ut

Publicerad den 22 januari 2013
Kommentarer
Bredare taxibanor och bättre terminalsutrymme. Det långsiktiga utvecklingsarbetet på Luleå flygplats är igång och ska förbättra möjligheterna att ta emot flygplan i den större skalan.

Det fanns tidigare storartade planer på att göra Luleå Airport till en transitflygplats för världens stora fraktflygbolag. Med landets längsta bana, 3 350 meter och en perfekt geografisk placering på storcirkeln, var det goda förutsättningar. Men sedan Korean Airlines lagt ner den återkommande trafiken med en Boeing 747F har frakten lyst med sin frånvaro.
          Istället är det den långväga passagerartrafiken som växer på Kallax som idag har återkommande långlinjer till Thailand, Dominikanska republiken och Mexiko. Det innebär i sin tur att Boeing 767 och 747 är återkommande flygplanstyper och det är de som behöver större utrymmen.
– Framför allt är det taxibanorna som måste breddas. De stora flygplanen taxar med motorerna utanför banan och det är ingen bra situation. I undantagsfall använder de också landningsbanan för att taxa på, säger flygplatschefen Ann-Kristin Wikman till Flygtorget.
          En breddning av taxibanorna och utbyggnad av terminalbyggnaden är de sista pusselbitarna i utvecklingen av flygplatsen som tar sikte på att kunna ta emot 1,3 miljoner passagerare år 2020. Förra året bröts den magiska miljonen i och med att 1 087 336 resenärer passerade flygplatsen. Den absoluta merparten av dem flög inrikes till i första hand Stockholm där SAS och Norwegian konkurrerar hårt. Ytterligare ett par regionala inrikeslinjer finns till Umeå och Pajala och högt upp på önskelistan står en reguljär utrikeslinje.
– Direkttrafik till någon av de stora hubbarna i Europa, Tyskland eller England efterfrågas allt mer, säger Ann-Kristin Wikman.
          I väntan på det ökar chartertrafiken i takt med att researrangörerna lägger ut mer och mer trafik på de regionala flygplatserna. I Luleå trafikerar cirka 20 charterflygbolag flygplatsen och transporterade förra året närmare 80 000 charterpassagerare.
– Turkiet, Kanarieöarna och Cypern är de mest populära destinationerna. Samtidigt ser vi att underlaget för de långa linjerna växer och det gör att vi vill kunna ta emot de stora Airbus- och Boeingmaskinerna utan problem.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten