Mats Jansson lämnar SAS under hösten

Publicerad den 10 augusti 2010
Kommentarer
Efter fyra år som vd och koncernchef i SAS har Mats Jansson beslutat att lämna sin befattning under hösten 2010. Bolagets styrelse har inlett sökandet efter en efterträdare.

​- Nästa år blir jag 60, säger Mats Jansson, och då går också mitt kontrakt ut. Jag tycker att jag nu har gjort mitt i SAS. Det återstår fortfarande stora utmaningar för SAS, men plattformen är på plats. Core SAS-strategin med sina omfattande kostnadsbesparingar är etablerad, den finansiella plattformen är säkerställd genom den senaste nyemissionen, vi har blivit starkare på produktsidan och kundnöjdheten har ökat. Bolaget står nu väl rustat för att möta framtiden.

– Det kan därför vara läge för en ny vd att nu ta vid och ytterligare stärka SAS konkurrenskraft och säkra en lönsam tillväxt, säger Mats Jansson.

– Beslutet att lämna bolaget har inte varit lätt. Det har varit fyra spännande och krävande år att leda SAS som verkar i en dynamisk bransch där den ena dagen aldrig är den andra lik. Jag har känt ett starkt stöd från styrelse, ledningsgrupp, och inte minst från alla SAS-medarbetarna, som gör ett fantastiskt jobb, och som verkligen har ställt upp i den för SAS ytterst kritiska och ekonomiskt pressade situationen, säger Mats Jansson.

Styrelseordförande Fritz Schur som i SAS-styrelsen leder arbetet med att finna en efterträdare till Mats Jansson kommenterar:

– Mats har under fyra år slitit dag och natt med att föra SAS genom en svår tid. Han har gjort en storartad insats både kvantitativt och kvalitativt. Men jag har förstått under de senaste veckorna, att han övervägt om det var rätt för honom såväl som för bolaget att fortsätta som vd också in i den nästa fasen för SAS. Därför är vi nu i färd med att rekrytera en ny vd och koncernchef för SAS.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

f.d. Flygdirektör IATA.
2010-08-13 16:49

I.o.m. att den Danske Riksrevitionen i dag ifrågasetter om SAS har utfört sina AD.Notes så
bevisar det bara som tidligare her nevnt i samband med ny VD till SAS att kuskaper ifrån
Flygindustrien bör styrelsen nå forstå att det skall ingå som krav och enligt IATA’s rekomendationer derav finnas 4 års utbildning vid Concordia Univercity, i Airline Management
for kommande flygbolagschefer.

Frk Siv
2010-08-12 13:54

Upphör aldrig att förvånas över användandet av ordet “dem” i olika sammanhang. Sign. Fegis, hur har du lärt dig användandet?

f.d. Flygdirektör, IATA
2010-08-12 12:07

Det är beklemmande å få läsa i SvD att Styrelseordförande i SAS beskriver att man ICKE krever kunskaper i från Flygindustrien, men han motsiger sig selv med orden: DET ÄR EN SPECIELL INDUSTRI.
f.d. Flygbolags chefen L.Bergvall skrev i DI om total felkonstruktion, men atter en gång lyssnade
icke styrelse, samt att ingen VD i SAS svarar på brev och varför har 6 topp direktörer med stora kunskaper sluttad under dom sista åren ??

Johan Tamm
2010-08-12 10:47

Mats Jansson har gjort ett enastående arbete med SAS. Betänk att flygbranschen har en stor överkapacitet och att konkurrensen från småbolagen är mördande. Lägg därtill att bolaget har 39 mer eller mindre svårflirtade fackföreningar samt ett antal kriser som påverkat resandet globalt. Så länge Sverige vill ha ett nationellt flygbolag måste nog ägarna bestämma sig för skälet till detta och hur de vill att SAS skall utvecklas framöver, i ensamt majestät eller som matarbolag till en större carrier.

SK001
2010-08-11 10:03

Förväntningarna är låga på SAS i grunden vilket nog kan gagna SAS på börsen, minus ja, men bättre än förväntat. Flyget har sett något ljusare ut senast tiden och vi hoppas att SAS har fått ta del av det.

Per
2010-08-11 09:50

Han ger sog väl innan 2 kvartals resultaten kommer för dem är jag säker på kommer blöda.

Dröjer nog inte länge före dem svenska skattebetalarna igen får bidra för att hålla liv i detta sällskap

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten