Minskande förluster för SAS
Publicerad den 8 mars 2013Det senaste kvartalet, november till januari, omsatte SAS 9 597 miljoner, en något bättre siffra än samma period förra året, 9 299 miljoner. Även förlusten minskade och det betydligt, från 2 686 miljoner förra perioden till 823 miljoner nu. Men vd och koncernchef Rickard Gustafson är inte nöjd.
– SAS fortsätter att leverera, steg för steg, enligt den omstruktureringsplan som presenterades i november förra året. I grunden ligger en av de mest omfattande omstruktureringarna i skandinaviskt näringsliv – genom överenskommelsen med våra medarbetare beräknas SAS utestående pensionsförpliktelser att minska med cirka19 miljarder SEK, vilket avsevärt reducerar den finansiella risken.
På plussidan finns det nyligen genomförda sale and leaseback-avtalet för reservmotorer som ökad likviditeten med cirka 700 MSEK. I dagarna presenterades också en s k avsiktsförklaring med Swissport som kan leda vidare till en försäljning av SAS Ground Handling. Under kvartalet sjönk även enhetskostnaderna vid sidan av flygbränslet med 2,7 procent och ännu mer under januari månad, då effekten av de nya kollektivavtalen visade sig.
– Samtidigt måste vi konstatera att SAS redovisar en förlust för kvartalet, och även om säsongseffekten förstärkts av det nya räkenskapsåret, så vi är långt från nöjda. Fokus ligger därför fortsatt på att genomföra åtgärdsplanen och ambitionen att uppnå ett positivt resultat före skatt för helåret ligger fast.
· Intäkter: 9 597 (9 299) MSEK
· Trafiken: ökade med 4,3%
· Passagerarintäkter justerat för valuta: ökade med 6,3%
· Resultat före skatt och engångsposter: -801 (-656) MSEK
· EBIT-marginal: -6,1% (-10,4%)
· Resultat före skatt: -823 (-2 686) MSEK
· Periodens resultat: -630 (-2 541) MSEK
· Resultat per aktie: -1,91 (-7,72) SEK
· Kassaflöde från den löpande verksamheten -441 (-662) MSEK
Kommentarer
Borde man inte göra sig av med den delen som går bra och behålla de bolag som gör vinst?
Oavsett vilket blad man läser och vrider och vänder på det så står SK inför sina största utmaningar under 2013.
Handling är en kassako för SK. En gåta varför man vill sälja av det. In med kapital och slimma verksamheten antar jag.
…antar att siffrorna inom parentes är för samma period förra året…
Det Q1 du jämför med var Jan-Mars 2012. Inte riktigt samma sak detta räkenskapsår där Q1 är Nov-Jan…
…påstå att det går bra när man har ett sämre resultat före engångsposter än katastrofåret 2012!?!?!?! Om ni undrar var väl engångsposten förra året Spanair. Så utan spanair har man ett betydligt sämre resultat i år än i fjol. Hurra för 4XNG…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten