Missade flygplatsen
Publicerad den 28 oktober 2009Istället berättade de för utredarna att de båda satt med sina laptops och arbetade med schemaläggning. Piloterna kunde inte kontaktas av flygledare eller sitt eget flygbolag under en timme, och de berättar att de inte blev medvetna om detta förrän de kontaktades av en flygvärdinna. Många experter inom flygsäkerhet säger att det är mer troligt att piloterna somnade under flighten förra onsdagen. Skriver Daily Record Glasgow (UK)
Kommentarer
Inspelningstiden på flygplanets (N374NW) CVR var 30 min. Så de sista 30 minuterna av inspelning innehåller i princip endast normal och rutinlagd trafikkommunikation.
Det som borde anses som värst är ju att ignorera sina arbetsuppgifter (flyga flygplanet). Om överhuvudtaget finns en godtagbar ursäkt så är ursäkten att de somnade bättre då de kan anföra fysisk utmattning. Den fysiologiska förklaringen fråntar piloterna en liten del av ansvaret som i sin tur läggs av större vikt på flygbolagets flygrutiner.
Hur långa är banden från CVRén, 30 min, 2h?
Vad anses värst, somna bakom spakarna eller att syssla med annat? Spontant känner jag att man borde se hårdare på att ignorera arbetsuppgifter medvetet (laptop) än att somna. Det senaste kan förvisso vara slarv med vila när man är ledig, men kan vara en frukt av för tuff roster. (Än en gång kanske ett managementfel- man snålar på bemanningsresurserna för att vara lönsam helt enkelt!)
Ja, det förefaller väldigt konstigt att piloterna på NW188 missade sin sista way point innan approach och när detta automatiskt varnades ”Flight plan discontinuity” i FM och ND. Det är konstigt också att piloterna gick miste om dessa visuella samt ljudvarningar. Som pilot så ska man avsöka systematiskt och observera alla skärmar i cockpit för ev. förändringar som är förenliga med flygningen. Om det ej förekommit några ljud eller visuella varningar till piloterna i cockpit får FDR påvisa.
Mycket snack om laptops mm. men i en modern maskin som den här A320 så är det omöjligt att missa påpekanden från FMS mm. att det är dags att starta inflygningen, om man är vaken vill säga. Däremot så är signalen från CA väldigt ljudlig och väcker de flesta piloterna ur den djupaste sömn.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten