Nextjet flyger på lånad tid
Publicerad den 25 augusti 2017
Det saknas kapital i Nextjet, pengar som ska säkerställa den fortsatta driften.
Kommentarer
Det som Trötter skriver gäller sannolikt bara nya företag? Kolla länken, Artikel 5. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008R1008&rid=1
Om det stämmer som Trötter säger, med en omsättning på 550M och ett eget kapital på 12M så behöver man runt 135M nytt fräscht kapital. Vem slänger upp dessa pengar?
är inte längre aktuell. Nextjet ska söka ny OL och då säger regelverket att kapital för all linjefart ska finnas för drift i tre månader utan intäkter. Låter svettigt!
Transportstyrelsen vill ju även se att flygplanen inte får en dålig teknisk status, att dvs deras teknik avd köper in reservdelar så att inte planen flyger runt med en massa anmärkningar. I grund och botten innebär ett sådant här beslut att man är oroade över flygsäkerheten, driften av bolaget…..
Ahhh, känns gött. 42.5 friska millar in i bolaget. Nu är det bara att åka!
Om man nu har ett tillstånd till 17november får man då sälja biljetter om man åker efter detta datum?
Trots att gamarna kretsar i luften, så är jag relativt övertygad om att bolaget kommer att finnas kvar efter november, och sedan få ytterligare luft under vingarna och sedan etablera sig ordentligt, som ett riktigt seriöst bolag, i en osäker värld.
är ett separat tillstånd. Operativa licensen är det som gör det möjligt att utföra kommersiella flygningar. Det är den licensen som numer är temporär. Inte AOC’et.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten