Nextjet flyger på lånad tid

Publicerad den 25 augusti 2017
Kommentarer
Transportstyrelsen har återkallat det operativa tillståndet. Det innebär att Nextjet nu flyger på ett temporärt tillstånd fram till november i år. Fram till dess ska den ekonomiska situationen redas ut.
Nextjet

Nextjet ATP

Det saknas kapital i Nextjet, pengar som ska säkerställa den fortsatta driften.

Det menar Transportstyrelsen som nu tagit det drastiska steget att återkalla flygbolagets permanenta AOC. Istället har ett temporärt tillstånd utfärdats men det gäller bara fram till den 17 november i år.  Beslutet baserar sig på dels granskningen av årsredovisningen för 2016, dels de kompletteringar som Nextjet skickade in den 13 augusti i år. När de vägs samman görs bedömningen att flygbolaget inte kan uppfylla sina åttaganden under den kommande tolvmånadersperioden.  Det trots att Nextjet dels fått en kredit på 20 miljoner i maj och ett lån från ägarna på 45 miljoner en månad senare. 
– Transportstyrelsen beslutar därför att återkalla NextJet AB:s operativa licens. För att möjliggöra för bolaget att vidta de åtgärder som behövs för att uppfylla regelverket utfärdar Transportstyrelsen en tidsbegränsad operativ licens, skriver myndigheten i sitt utlåtande. 
Det temporära tillståndet gör att flygtrafiken kan fortsätta utan avbrott fram till i första hand 17 november. Förhoppningen är att de ska ge den respit som behövs för att rekonstruera ekonomin i flygbolaget. Nyligen kunde man visa på en tydlig passagerarökning på bland annat linjerna mellan Göteborg och Sundsvall och Arlanda och Kramfors. 
– De nya ägarna har under året tillskjutit kapital genom lån och dessutom planeras flera flygplansaffärer att genomföras för att ytterligare stärka kassan och därmed även uppdatera 70-stolarssegmentet i bolagens flotta, sa marknadschefen Henning Lindberg på Nextjet vid det tillfället.
Nextjet har idag en flygplansflotta på 14 flygplan. 10 SAAB 340 och fyra ATP.  Linjekartan innehåller ett tjugotal destinationer, i huvudsak i norra Sverige men också en del trafik till Finland och Norge.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Anonymous9999
2017-08-28 12:49

Det som Trötter skriver gäller sannolikt bara nya företag? Kolla länken, Artikel 5. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008R1008&rid=1

Knut
2017-08-27 03:15

Om det stämmer som Trötter säger, med en omsättning på 550M och ett eget kapital på 12M så behöver man runt 135M nytt fräscht kapital. Vem slänger upp dessa pengar?

Trötter
2017-08-26 23:13

är inte längre aktuell. Nextjet ska söka ny OL och då säger regelverket att kapital för all linjefart ska finnas för drift i tre månader utan intäkter. Låter svettigt!

Jullsson
2017-08-26 22:38

Transportstyrelsen vill ju även se att flygplanen inte får en dålig teknisk status, att dvs deras teknik avd köper in reservdelar så att inte planen flyger runt med en massa anmärkningar. I grund och botten innebär ett sådant här beslut att man är oroade över flygsäkerheten, driften av bolaget…..

Bullen
2017-08-25 16:18

Ahhh, känns gött. 42.5 friska millar in i bolaget. Nu är det bara att åka!

Sture
2017-08-25 16:06

Om man nu har ett tillstånd till 17november får man då sälja biljetter om man åker efter detta datum?

MR Kilter
2017-08-25 15:26

Trots att gamarna kretsar i luften, så är jag relativt övertygad om att bolaget kommer att finnas kvar efter november, och sedan få ytterligare luft under vingarna och sedan etablera sig ordentligt, som ett riktigt seriöst bolag, i en osäker värld.

Boeing
2017-08-25 15:24

är ett separat tillstånd. Operativa licensen är det som gör det möjligt att utföra kommersiella flygningar. Det är den licensen som numer är temporär. Inte AOC’et.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten