Norrköpings flygplats i motvind

Publicerad den 7 januari 2016
Kommentarer
Än en gång står Norrköping utan reguljär flyglinje sedan Finnair lämnade i höstas. Arbetet på att hitta flygbolag som vilja starta linjer dit har hittills inte gett några framgångar. Istället är det Linköping som lockat till sig både KLM och SAS. Allt fler talar nu om att frågan om de två flygplatserna måste få en lösning.

I oktober förra året la Finnair ner trafiken mellan Helsingfors och Norrköping. Därmed tappade Norrköping den sista reguljära flyglinjen och flygplatsen är nu i första hand en charterflygplats.

Det har än en gång satt fokus på situationen med de två tvillingflygplatserna i Norrköping och Linköping. Medan Norrköping har motvind lyckas Linköping dra till sig ytterligare reguljärlinjer, nu senast till Tallinn samtidigt som KLM ökat frekvenserna. På Kungsängen i Norrköping däremot har det ena försöket efter det andra, med band andra Nextjet och DAT, inte lyckats locka ett tillräckligt stort passagerarunderlag.

– Varför Norrköping misslyckats hittills vet jag inte. Men Linköping måste ha en flygplats för att SAAB ligger där, säger Göran Färms, ordförande i flygplatsbolaget till nt.se.

Janne stenström, ledarskribent på corren. Se är betydligt hårdare i sitt omdöme: ”Flygplatsen uppfyller inte ägardirektiven. Norrköpings kommun har misslyckats med sin egen målsättning för flygplatsen”, skriver han.

Varför utvecklingen gått Norrköping emot är alltså oklart. I början av 2000, för femton år sedan var det Norrköping som dominerade flygtrafiken med reguljära linjer och cirka 120 000 årliga passagerare. Idag är den siffran strax över 130 000 passagerare medan Linköping nu passerat 160 000. Det är en omsvängning trots att Norrköping har en längre bana och 4C-kapacitet och alltså kan ta emot större flygplan än Linköping. Charterverksamheten, som dominerar verksamheten trots en satsning på frakt och taxiflyg, har använt större maskiner upp till A330 på Kungsängen. Å andra sidan är det ett faktum att underskottet på cirka 25 miljoner som täcks med skattemedel inte är en hållbar lösning i längden. Att skattesubventionera en flygplats som enbart har charter ligger knappast inom det kommunala uppdraget.

I framtiden finns ytterligare bekymmer för de som vill se reguljära flyglinjer i Norrköping. Den planerade Ostlänken ska med all sannolikhet angöra Linköping vilket ger flygplatsen där en efterlängtad tåganslutning – och möjlighet för resenärer i Norrköpingsregionen att ta tåget till de reguljära linjerna till Köpenhamn och Amsterdam.

Sedan Finnair beslutade att lägga ner trafiken till Helsingfors har frågan om Norrköpings framtid diskuterats livligt, ofta med mer känslomässiga och lokalpatriotiska argument än med analyser av hur två flygplatser, 40 kilometer från varandra ska fungera.

Östergötland kallas inte sällan för den fjärde storstadsregionen i landet. Det ger ett underlag för goda flygförbindelser. Återstår frågan från vilken flygplats de passagerarna ska flyga från.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Östgöte
2016-01-08 11:54

När Ryanair flyttar till Arlanda eller om det blir flygskatt så kollapsar Skavsta. Det finns ingen lokal efterfrågan. Skavsta har inga nätverksekrar och är inget långsiktigt alternativ för East Sweden. LPI ligger vid järnvägen ett stenkast från det blivande Resecentret (om det går att finansiera the Cheese Link). Reguljärbolagen har valt LPI istf NRK. Nu är det “bara” för politikerna att hänga på innan det är kört (det går inte fort i den här landsändan…).

Micke
2016-01-08 11:00

Sa lange SAAB bygger flygplan sa blir flygplatsen i Linkoping kvar.
Svarare an sa ar det ju inte.

Göran
2016-01-08 10:55

Behövs det så stora flygplan till Östergötland? Är inte antalet frekvenser viktigare än storleken.

Tim
2016-01-08 10:23

Flygplatskåta kommunalpolitiker som vill ha flygplats, men om inte invånarna i Norrköping och dess omnejd använt flygplatsens rutter så vem ska då göra det? Intresset för besöka Norrköping eller Linköping för personer ej boende där är nog extremt litet. Ta bilen till Skavsta eller arlanda istället

Cristoffer
2016-01-08 09:53

När Ostlänken är klar om 15 år kommer Skavsta svälja båda flygplatserna

AAnonym
2016-01-08 08:20

Norrköping är en bättre flygplats, 4 E, Linköping är 2 C och måste helt klart byggas för stora stora STORA pengar för att få landa planen som flyger på Norrköping.

Perspektiv
2016-01-07 23:00

Och samtidigt utökar Turkish sina avgångar till Istanbul från Arlanda till fyra st om dagen fr April… Och så pratar vi om Norrköpings Flygplats som saknat väsentlig trafik sedan avregleringen… Bygg bostäder!!! Om inte LFV legat i Norrköping hade Kungsängen lagts ner för länge sen!!

Anonym
2016-01-07 20:11

Lösningen är uppenbar/enkel, det är bara till att lägga ner Norrköpings flygplats snarast & flytta över all trafik till Linköping!

Fritz Klyka.
2016-01-07 16:52

Läget talar för Linköping. Mitt i Östergötland med ungefär samma avstånd till Motala, Mjölby och Norrköping. Nära E4:an också. Prestigeförlust för N-ping, men regionen har inte underlag för två fält. Bättre för regionen att satsa på ett fält, L-ping.

Peking
2016-01-07 13:33

Norrköpings flygplats kostar 22 miljoner om året medans Linköpings flygplats kostar 48 miljoner om året för kommunen.

Flygplanen som trafikerar Norrköpings flygplats får ej landa på Linköpings flygplats för att dom är för stora.

ABC
2016-01-07 13:21

Vore det inte en god ide’ att lägga ned flygplatserna i både Norrköping och Jönköping och samla verksamheterna på en flygplats i Linköping? En mer samlad region kanske kunde locka tillbaka Finnair, några linjer ut i Europa, en oslolinje, åretruntflyg till Gotland och kanske någon norrlandsdestination?

Ingenjör
2016-01-07 12:46

Ny flygplatsledning krävs omgående för att entusiasmera och leda framåt som i tex. Jönköping,Linköping. Karlstad med flera.

Sign ingenjör

Skavsta
2016-01-07 12:23

Det kan komma som en överraskning för många, men orsaken till att Norrköpings flygplats inte funkar medan Linköpings gör det beror på NRK:s närhet till Skavsta med sitt stora utbud.

Op
2016-01-07 12:03

Lägg ner

Hepp
2016-01-07 10:15

Att man orkar hålla på och leta ngn operatör som vill flyga några månader ngn daglig rotation med propeller. Måste vara en ren förlustaffär för kommunen.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten