Norwegian har fått ett irländskt AOC

Publicerad den 7 februari 2014
Kommentarer
De irländska myndigheterna har godkänt Norwegian och det norska flygbolaget kan nu registrera långlinjeverksamheten på Irland. Ett irländskt AOC (Air Operator Certificate) ger också möjlighet att flyga till exempel mellan Sverige och Turkiet.

Norwegian kan nu gå vidare med arbetet på att upprätta en bas för Norwegian Long Haul/ Norwegian Air International och därmed registrera de nuvarande tre och kommande Boeing 787-maskinerna på Irland. Detta sedan de irländska myndigheterna gett ok till bolagets ansökan.
         
Ett AOC ska nu utfärdas snarast möjligt och ger Norwegian möjlighet att flyga på samma villkor som övriga flygbolag inom EU. Det har varit en förutsättning för att kunna fortsätta att bygga upp trafiken till USA, de fortsatta protesterna till trots. Det ger också möjlighet att flyga en del europeiska linjer, bland annat från Sverige till Turkiet, något som inte är möjligt med ett norskt AOC.
         
Enligt det norska pilotfacket var det ingen överraskning att det kom ett klartecken från Irland. Norwegian uppfyller de regler som finns och då fanns det ingen anledning att vägra bolaget ett AOC.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Bry sig om Norge
2014-02-11 10:58

I alla fall när han utrycker sig så här då han får frågan om han bryr sig om sina norska kunder:
– Det skiter vi i. Vi beger oss dit passagerarna finns. Norge är för litet för att kunna överleva där, säger Kjos.
Sök på den frasen får ni se. Finns en enda anledning till hans drift, han själv. Punkt.

Quisling
2014-02-11 09:28

Och helt plötsligt känns Mr O’Leary som en oerhört sympatisk, empatisk och positiv människa…

Linkan
2014-02-10 16:02

Maximal pensionsgrundande inkomst är 7,5 inkomstbasbelopp (motsvarande en månadslön om 34.125 kr brutto år 2012).

Max brutto pension som betalas ut idag är ca 17.500:- från Staten. Övrig pension är tjänstepension och privatpension.

Varje anställd har själv via skatteavdrag betalt in pensionen. Pengarna har ej tagits från någon annan skatt.

Också skattebetalare
2014-02-10 11:17

Vad har sjukvårdsanställda med detta att göra?

skattebetalare
2014-02-09 13:55

*Berätta om deras pension som är 70 ggr mer än lönen för en i vården, skattepengar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rune
2014-02-09 13:03

Det har alltid funnits kontaktsanställda och “utflaggade” bolag (inom flera branscher).
Om man ska agera internationellt och ha världen som arbetsfält är detta tyvärr den enda lösningen.
Detta innebär ju inte automatiskt försämrade villkor. Det är ju naivt att tro att Svenska pilotlöner skulle vara bättre än ngn annan stans. Oftast tvärt om. (Se SAS ny avtal)

Privatflygarn
2014-02-08 14:23

På tillsynssidan finns det sen länge N-registrerade business-jettar som har operativ bas i Sverige och svenska ägare. Vitsen?? Jo det är billigare att flyga hit en amerikansk tillsynsman och gå under amerikansk registrering än att underordna sig transportstyrelsens “billiga” tillsynsavgifter. På motsvarande sätt kan Norwegian registrerar sitt bolag i ett land med obefintlig bolagsskatt och fortsätta flyga med bara namnet som igenkänningstecken, fast det kanske dom redan gjort.??!!

Flygbusen
2014-02-08 01:46

Det finns ju inget Norskt kvar snart. Döp om det till Kjosan istället

Inkontinent
2014-02-07 22:50

Grattis till 80-, 90-, 00-, osv-talisterna. Lycka till med pensionen och leva på samma levnadsstandard som era föräldrar.. Blir kul för allas barn och barnbarn i framtiden

Bo och bilen
2014-02-07 18:48

Grattis alla Arlanda fans. Nu får ni fler Interkontinentala direktlinjer, och ni slipper transfer i ert hatobjekt CPH.

Buster
2014-02-07 17:57

Alla Branscher och yrken I Skandinavien kommer att gå samma väg! FATTA !!!
Alla våra svindyra avtal och arbetsrättslagstiftning måste slängas I soooooporna om vi ska ha någon sysselsättning kvar att leva av!

OP
2014-02-07 17:37
Kalle Kalkyl
2014-02-07 15:36

Idag har SAS sorg:-)

Ikea airlines
2014-02-07 14:29

Bor man i Skandinavien kan vi väl inte vänta oss annat än att folk vill ha hela kakan och äta den, vi har Ikea, hm, osv. Inget får kosta men vi ska ändå ha det. Synd bara att denna mentalitet kommit till luftfarten, vilken blir nästa bransch vi kan sabba för och socialdumpa för att vi ska kunna leva på andra?

Claes
2014-02-07 13:59

Nu är det fritt fram aför Norwegian att byta ut all besättning mot inhyrda Asiater som på de Norska fraktbåtarna då Irländs lag tillåter det. DE sjösjuka Filiipinarna passar perfekt dock måste de ha arbetstillstånd i Irland och uppfylla de Irländska ev. kollektivavtalen. Dock kommer det mest vara “konsulter” från skatteparadis som flyger med egna firmor. Resten av EU måste trycka på Irland att harmonisera reglerna för icke-EU medborgare att jobba här.

Kalle
2014-02-07 13:05

Pilotlönerna är INTE låga och skattefritt blir det ännu bättre. Jag kommer skratta hela vägen till banken!

Stort tack till er alla som stöder detta!

usch!
2014-02-07 11:43

Tack så jävla mycket Norwegian och framförallt Kjos och Co!!!! Nu har ni satt standarden för alla andra också……..

Kenth
2014-02-07 11:41

Nu är Norwegian på banan på riktigt och vi svenskar får äntligen ett flygbolag som är intresserade av att flyga oss långt utan byten. Hej då SAS och CPH!!!

Joe
2014-02-07 10:55

Ja, eller arbetslösa…

Max
2014-02-07 10:48

Och på sikt kommer de anställda som är från skandinavien att bytas ut mot Thai mm. Detta är bara början för branchen, nu kommer flera bolag att följa efter och folk kommer att bli av med jobbet. Och vi är snart alla kontraktsanställda!!!

Linkan
2014-02-07 10:32

Det fanns inga skäl för IAA att neka Norwegian ett AOC, så ingen behöver bli förvånad.

På sikt kommer nästan alla 737 och 320 också läggas i detta AOC.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten