Norwegian har fått ett irländskt AOC
Publicerad den 7 februari 2014Norwegian kan nu gå vidare med arbetet på att upprätta en bas för Norwegian Long Haul/ Norwegian Air International och därmed registrera de nuvarande tre och kommande Boeing 787-maskinerna på Irland. Detta sedan de irländska myndigheterna gett ok till bolagets ansökan.
Ett AOC ska nu utfärdas snarast möjligt och ger Norwegian möjlighet att flyga på samma villkor som övriga flygbolag inom EU. Det har varit en förutsättning för att kunna fortsätta att bygga upp trafiken till USA, de fortsatta protesterna till trots. Det ger också möjlighet att flyga en del europeiska linjer, bland annat från Sverige till Turkiet, något som inte är möjligt med ett norskt AOC.
Enligt det norska pilotfacket var det ingen överraskning att det kom ett klartecken från Irland. Norwegian uppfyller de regler som finns och då fanns det ingen anledning att vägra bolaget ett AOC.
Kommentarer
I alla fall när han utrycker sig så här då han får frågan om han bryr sig om sina norska kunder:
– Det skiter vi i. Vi beger oss dit passagerarna finns. Norge är för litet för att kunna överleva där, säger Kjos.
Sök på den frasen får ni se. Finns en enda anledning till hans drift, han själv. Punkt.
Och helt plötsligt känns Mr O’Leary som en oerhört sympatisk, empatisk och positiv människa…
Maximal pensionsgrundande inkomst är 7,5 inkomstbasbelopp (motsvarande en månadslön om 34.125 kr brutto år 2012).
Max brutto pension som betalas ut idag är ca 17.500:- från Staten. Övrig pension är tjänstepension och privatpension.
Varje anställd har själv via skatteavdrag betalt in pensionen. Pengarna har ej tagits från någon annan skatt.
Vad har sjukvårdsanställda med detta att göra?
*Berätta om deras pension som är 70 ggr mer än lönen för en i vården, skattepengar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det har alltid funnits kontaktsanställda och “utflaggade” bolag (inom flera branscher).
Om man ska agera internationellt och ha världen som arbetsfält är detta tyvärr den enda lösningen.
Detta innebär ju inte automatiskt försämrade villkor. Det är ju naivt att tro att Svenska pilotlöner skulle vara bättre än ngn annan stans. Oftast tvärt om. (Se SAS ny avtal)
På tillsynssidan finns det sen länge N-registrerade business-jettar som har operativ bas i Sverige och svenska ägare. Vitsen?? Jo det är billigare att flyga hit en amerikansk tillsynsman och gå under amerikansk registrering än att underordna sig transportstyrelsens “billiga” tillsynsavgifter. På motsvarande sätt kan Norwegian registrerar sitt bolag i ett land med obefintlig bolagsskatt och fortsätta flyga med bara namnet som igenkänningstecken, fast det kanske dom redan gjort.??!!
Det finns ju inget Norskt kvar snart. Döp om det till Kjosan istället
Grattis till 80-, 90-, 00-, osv-talisterna. Lycka till med pensionen och leva på samma levnadsstandard som era föräldrar.. Blir kul för allas barn och barnbarn i framtiden
Grattis alla Arlanda fans. Nu får ni fler Interkontinentala direktlinjer, och ni slipper transfer i ert hatobjekt CPH.
Alla Branscher och yrken I Skandinavien kommer att gå samma väg! FATTA !!!
Alla våra svindyra avtal och arbetsrättslagstiftning måste slängas I soooooporna om vi ska ha någon sysselsättning kvar att leva av!
Denna passar väl bra här:
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/Default.aspx?Id=9588
Idag har SAS sorg:-)
Bor man i Skandinavien kan vi väl inte vänta oss annat än att folk vill ha hela kakan och äta den, vi har Ikea, hm, osv. Inget får kosta men vi ska ändå ha det. Synd bara att denna mentalitet kommit till luftfarten, vilken blir nästa bransch vi kan sabba för och socialdumpa för att vi ska kunna leva på andra?
Nu är det fritt fram aför Norwegian att byta ut all besättning mot inhyrda Asiater som på de Norska fraktbåtarna då Irländs lag tillåter det. DE sjösjuka Filiipinarna passar perfekt dock måste de ha arbetstillstånd i Irland och uppfylla de Irländska ev. kollektivavtalen. Dock kommer det mest vara “konsulter” från skatteparadis som flyger med egna firmor. Resten av EU måste trycka på Irland att harmonisera reglerna för icke-EU medborgare att jobba här.
Pilotlönerna är INTE låga och skattefritt blir det ännu bättre. Jag kommer skratta hela vägen till banken!
Stort tack till er alla som stöder detta!
Tack så jävla mycket Norwegian och framförallt Kjos och Co!!!! Nu har ni satt standarden för alla andra också……..
Nu är Norwegian på banan på riktigt och vi svenskar får äntligen ett flygbolag som är intresserade av att flyga oss långt utan byten. Hej då SAS och CPH!!!
Ja, eller arbetslösa…
Och på sikt kommer de anställda som är från skandinavien att bytas ut mot Thai mm. Detta är bara början för branchen, nu kommer flera bolag att följa efter och folk kommer att bli av med jobbet. Och vi är snart alla kontraktsanställda!!!
Det fanns inga skäl för IAA att neka Norwegian ett AOC, så ingen behöver bli förvånad.
På sikt kommer nästan alla 737 och 320 också läggas i detta AOC.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten