Norwegian öppnar baser i USA
Publicerad den 9 juli 2013Björn Kjos har länge talat om Asien som den stora framtidsmarknaden för flyget. Norwegians långlinjesatsning har också haft de stora passagerarströmmarna till och från Asien som grund för satsningen på långlinjer.
– Idag är det 90 procent européer på linjerna till Asien, men om femton år är siffrorna de omvända och där vill vi vara med, sa Björn Kjos till Flygtorget förra året.
Nu sker dock ett långsamt skifte mot den amerikanska marknaden. Fort Lauderdale blir den tredje långlinjedestinationen och Björn Kjos understryker att det är till USA som trafikströmmarna ökar och det är där som han vill att flygbolaget ska vara med.
– Bas i USA är en naturlig del i vår expansion, det är så vi arbetar både på kort- och långdistans, säger Åsa Larsson på Norwegian till Flygtorget.
Ännu finns inga konkreta detaljer kring baseringen eller var den ska ligga. Däremot är det troligt att den startas redan i höst och i samband med att Norwegian får den tredje Dreamlinern till flottan. Enligt bolagets egna beräkningar behövs det cirka 25 piloter och cirka 80 kabinpersonal till varje Boeing 787. Redan nästa år kommer det, i takt med att fler långlinjdistansflygplan levereras, att finnas närmare 800 flygande personal i Norwegian Long Haul AS, det separata bolag som ansvarar för långlinjerna. Hälften av dem kan vara från USA i linje med att eftersom flyget är en internationell bransch så kan besättningarna också vara det.
– Det är kvalifikationer som avgör rekryteringen, inte nationalitet, säger Åsa Larsson.
Kommentarer
Har sagt det tidligare; med 38 fackföreningar och statligt ägande; – samt med for höga kostnader mot konkurentera (det samma för hela näringslivet) SÅ ÄR DET KÖRT !! “2014”
Har fortfarande fri sjukvård i Canada, hälsar
GLAD pensionär.
Detta avser väl endast cc?
DY gör nog samma analys som alla vinstdrivande bolag, oaktat branschtillhörighet. Om villkoren för bolagets vinst är mer fördelaktig vid etablering i USA än i t.ex. TH totalt sett så vore det märkligt om bolagets ledning inte nyttjade detta. Rådande kommersiella villkor kanske tydligare bör kommuniceras till vissa yrkesgrupper inom flygbolagen. Detta är en realitet vare sig man tycker om det eller ej.
Do read your first sentence again. And then read it again very slowly. If you still do not understand it ask someone with a small bit of intelligence to translate it to your level of Swedish.
“Det är kvalifikationer som avgör rekryteringen, inte nationalitet” säger Åsa Larsson på Norwegian. Vad menar hon? Vilka speciella kvalifikationer har de thailändare man anställt? Pratar de flytande skandinaviska? Är de bättre på att utrymma flygplan än vad skandinaver är? Hon kanske istället skulle säga som det är: “Vi anställer, eller eh, hyr in, den personal som är billigast – oavsett nationalitet”!
Vi på American Airlines skall fan också kräva Skandinaviska kontrakt! Sverige verkar vara en utopi…
Och i USA har man fri sjukvård, skola, äldreomsorg, arbetslöshetskassa m.m. Om det inte är social dumpning
så säg……
Jag är för den skandinaviska modellen och betalar gärna
Mkt skatt så länge skatten går till välfärden och inte till vinstdrivande vårdföretag eller friskolor m.m.
Med vänlig hälsning,
Högskatte betalare 😉
Jäkla social dumpning att öppna bas där borta!!! Haha
Bra att DY även öppnar bas åt andra hållet. Folk har skrikit så mycket för att det är i Asien och att det är skattesmitning etc. Nu faller de argumenten.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten