Norwegian registrerar flygplan på Irland?

Publicerad den 26 april 2013
Kommentarer
Blir Norwegians långlinjemaskiner norska, svenska eller irländska? Sverige har nämnts som land att registrera bolagets Boeing 787 i och nu är även Irland på tal. Men var flygplanen ska registreras är en fråga som orsakar debatt.

Norwegians Dreamliners ska vara bemannande med lokala kabinbesättningar från bland annat Thailand och USA. Men de norska myndigheterna tillåter inte norskregistrerade flygplan med utländska besättningar.
                     
Det meddelandet fick Norwegian i början av januari i år, trots att vd Björn Kjos menar att med norska besättningar och norsk lönenivå går det inte att konkurrera på långlinjerna. Därför planerar nu Norwegian att registrera den kommande flottan med långlinjemaskiner i något annat land. Sverige har varit på tal, dels för medlemskapet i EU, dels av geografiska skäl, det berättade Björn Kjos i höstas när Flygtorget fick en exklusiv intervju med honom:

– Stockholm är perfekt för oss och den bästa gateway till Asien som man kan ha, bättre än Helsingfors som har ett alldeles för litet upptagningsområde. Dessutom är det trafiken från Asien till Europa som växer och även då är Stockholm en bättre och viktigare destination. Jag räknar med att Stockholm kan bli en framtida central hub för våra långlinjer.
                     
Men nu har alltså även Irland seglat upp som ett land där det är möjligt att registrera flygplanen och sedan en tid för Norwegian diskussioner med det norska Luftfartstillsynet om saken.

– Det slutliga beslutet är inte taget men Irland är en möjlighet som vi också har en dialog med tillsynet om. Vi rättar oss naturligtvis efter de norska myndigheternas krav att flygplan med utländska besättningar ska vara utlandsregistrerade. Norwegian har inte önskat att flygplanen ska vara utlandsregistrerade, men det är en gammal norsk särbestämmelse som den dåvarande regeringen valt att behålla, säger Norwegians kommunikationsdirektör Anne-Sissel Skånvik i en intervju med Dagens Næringsliv.
                     
I Norge pågår redan en högljudd debatt om anställnings- och lönevillkor inom flygbranschen. Den har i första hand handlat om Ryanair och en pågående rättegång där två tidigare flygvärdinnor stämt bolaget för en oriktig uppsägning. Norwegians planer på att registrera flygplanen utomlands, får även den kritik. Norska LO menar att det är att sätt att smita förbi norsk lagstiftning och hotar med biljettbojkott om den blir av.

– Om Kjos ska fylla sina flygplan med anställda från utlandet, köper inte LO en enda Norwegian-biljett i framtiden. Det är att lägga sig på samma oseriösa linje som Ryanair och dem flyger vi inte med, säger den norske LO-ordföranden Roar Flåthen i en intervju med den norska tidningen VG.
                     
Men det håller inte Anne-Sissel Skånvik med om och pekar på att den thailändska kabinbesättningen kommer att tjäna 15 000 – 20 000 norska kronor i månaden.

– Jag tycker att LO och Flåthen bör tänka efter innan de kommer med angrepp av den typen, säger hon i en intervju i samma tidning. Vi är inte i närheten av social dumpning och det är helt fel att vårt bruk av utländska anställda på långlinjerna ska sprida sig till norska linjer.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Flygsäkerhetsdirektör-
2013-04-30 13:10

Norge var först med og flagge ut Handelsflåten for ca. 45 år siden og att nå flyet kommer efter er helt naturlig for å minske den faglige “tvangströye”. Den har ingen framtid i den verden vi nå lever i og snart har China overtatt det meste som ett resultat av dette.
Utflaggningen gav till resultat att Norge i dag har den STÖRSTE kryssnings flåte (RCCL, F.O.,
NRWEGIAN m.f.) og ICKE en enesta kunde klager over denne utvikkling

Danne Jurgens
2013-04-30 12:40

Min vän Mao Chi Kapwarnak bor utanför Bangkok och har fått anställning i kabin på Norwegian longhaul och de skall slingas Thai – Scand – USA och tillbaka. Grattis Mao Chi!

Dr Who
2013-04-30 11:43

Norska myndigheter tillåter inte andra än norrmän jobba på norskregistrerade flygplan ..kan det verkligen stämma?? Vad är det för fel på oss andra…Norge verkar vara ett protektionistiskt land

DYke
2013-04-29 18:49

All longhaul crew får bas BKK! Inga spekulationer – fakta, punkt slut!

Harry
2013-04-27 08:58

Hahahahaa, men ni är ju inte anställda av Norwegian!!! Ni är anställda via bemanningsbolag, på Irland eller på en massa andra märkliga ställen. Bara för att era löner skall tryckas ner!!!! Hållbar filosofi, behandla de “anställda” som skit.

Små lögner
2013-04-26 22:25

Det går inte konkurrera om vi inte behandlar personalen skit! Vi betalar bra! Varför anställer ni då inte i Norge, där ni hör hemma? Våra piloter får anställning hemma! Ja, men varför står det inte Norwegian på lönebeskedet? Vi ska inte längre kräva att piloter är egna företagare, de ska anställas! Varför anställs de då inte av Norwegian, utan av bemanningsföretag i skatteparadis? Kjos kan inte konkurrera utan att gå utanför den praxis och lagstiftning. Skit är skit, även om du kallar det dynga!

k
2013-04-26 12:15

Varför inte Malta?

Mr Yoke
2013-04-26 09:49

@Ground Instructor-

Ditt inlägg är inte fakta, utan ett rent påstånde baserat på dina egna slutsatser.

Vidare så kan nämnas att den större merparten av de som jobbar i Norwegian falktiskt har bland de bästa anställningsvillkoren inom flygbranschen i Europa.
Många kontraktsanställda har nu också erbjudits anställning på någon av de nordiska baserna.

Detta utelämnas många helt och hållet vid diskussioner kring Norwegian, som på många sätt är en mycket bra arbetsgivare!

Kalle
2013-04-26 09:42

Det är inte alls social dumping, (det handlar bara om att trycka ner lönerna för att skaffa sig konkurrensfördelar).

Harry
2013-04-26 09:36

Det handlar inte om något annat! Inga andra europeiska flygbolag gör detta, men kreative Kjos har kommit på något listigt. Undrar var Norwegians personal med deras tandlösa fackföreningar tycker. På sikt blir de givetvis utbytta. Blir irlandupplägget ok är det fritt fram!

Kolla och Kolla
2013-04-26 09:10

Håller inte med: Det finns uppgifter som säger att det ska anställas crew i USA. Betänk t ex att CPH fått linje till USA utan att ha förbindelser med BKK. Dessutom är det i dagsläget fler linjer till USA än Asien. Kan nog mycket väl behövas billig crew i USA.

Ground Instructor
2013-04-26 08:57

Kolla upper fakta!
All crew har bas i Bangkok! Inget crew har bas i Usa!
Utan dom ska slingas hela vägen från BKK, via Skandinavien till JFK, FLL och tillbaka samma väg.

Olle
2013-04-26 08:22

Man skyller på konkurens men i själva verket verkar det råda en tävling om vem som kan erbjuda de vidrigaste avtalen. Hoppas att svenskt näringsliv följer det Norska och undviker dessa osersiösa företag.
Norska pilotfacket visade sig ju vara helt tandlöst när de gick med på att ha kontraktsanställda i max två år. Självklart hittar den finurlige Don Kjos vägar runt detta.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten