
Norwegian släpper långlinjerna för att överleva?
Publicerad den 15 april 2020
Kommentarer
En bidragande orsak till dålig ekonomi har varit krånglande motorer till B787 från Rolls. Andra bolag har GE-motorer utan problem.
Och sedan problemen med B737 MAX. Konstigt att man inte fått ut ersättning av Boeing för stilleståndet för MAX. Turkish fick enligt uppgift cirka 2,7 miljarder kr och då borde Norwegian fått cirka 3,5 miljarder. Jag undrar om det inte är en hund begraven här. Eller också har man accepterat att få en kraftig rabatt vid köp av fler MAX. Inte så klokt i så fall !
Ell dyligt… .
Norwegian nära avgrunden, köpt fpl för 375 miljarder.nok
Sas mkt hych hysh om ev olaglig statlig stöd. Ej blomstrande ekonomi.
Ryan blomstrande ekonomi. har ej mkt skulder minst olycksdrabbat, pungtligast, alltid billigast.
Nya fpl.
När det är så undrar man lite hur man kan anställa smågrabbar till chefspositioner.
Varför gör man inte samma utgallring av chefer som till piloter i flygbolagen?
Ryan verkar göra det.
Ingen har än så länge lyckats flyga lowcost på långlinjer. Vore ett naturligt drag att dra in långlinjerna. Finns en anledning till att inget annat lågkostnadsbolag i Europa har långlinjer… Sedan att Norska staten går in och betalar till ett bolag som gör allt för att undvika skatter är ju skrattretande!
Bye bye Norweigian. Göra skulder till tillgångar. Ja herregud. Vem vid sina sinnens fulla bruk investerar i detta korthus.
Det har varit alldeles för billigt att flyga en lång tid.
Vissa linjer har ju inte burit sina egna kostnader.
Det har varit en osund konkurrens med prisdumpning, baser i låglöneländer, inga fackliga avtal, rent oseriös verksamhet… det är den frukten som skördas nu.
Norwegian har förstört en seriös flygmarknad och kommer att bli ett pluttigt inrikesbolag i Norge, med små propeller plan.
Läs kommentaren en gång till och notera nyckelorden “ANDRA LÄNDER”, vilket betyder andra länder än Norge. På tal om dumheter…
Bäste Johan, Vill man misstolka allt så har du rätt. För att bli skolboks tydlig så menar jag förstås Norska Staten! Vad har de för intresse att “sponsra” flygbolag och trafik mellan t.ex London, Barcelona eller Rom till New York? Nog inget Norska medborgare vill satsa sina skatte pengar på.
Jag förstår inte ditt citat kontra ditt inlägg. I citatet beskrivs den trafik som går mellan USA och andra stater än Norge. I ditt inlägg raljerar du över Amerikanernas spenderande i Norge. Vad menar du egentligen?
På riktigt Flygtorget? Det va en riktigt dålig rubrik för att få klick. Och rekonstruktion? Var nämns att dom ska göra det?
Om man växer för snabbt som Norwegian har.
Som även har växt genom att ta för mycket lån och expandera flotta såväl linjenät i den rasande takt de har gjort.
Är det då rimligt att staten går in och hjälper ett sådant företag? Ett företag som för den delen har tagit enorma omvägar.
Jag tycker inte det. Möjligtvis finansiellstöd för att garantera viktiga flyglinjer.
Man måste som företag förbereda sig för det oväntade.
“Staten har inget intresse av t.ex långlinjer mellan andra länder och USA”? Från under vilken sten har du krypit fram? Du tror inte att staten är intresserad av alla de miljarder som bl.a amerikaner spenderar i Norge varje år? Mycket dumt har jag läst här men det där var nog ändå det absolut dummaste på länge.
“Staten har inget intresse av t.ex långlinjer mellan andra länder och USA”? Från under vilken sten har du krypit fram? Du tror inte att staten är intresserad av alla de miljarder som bl.a amerikaner spenderar i Norge varje år? Mycket dumt har jag läst här men det där var nog ändå det absolut dummaste på länge.
Hvordan skal Norwegian “legge ned” langrutene uten å slå seg konkurs først? Hva skal de gjøre med 787ene? Leasingkontraktene? Utopisk artikkel.
Hur ska de överleva till 4 maj?
Vi behöver en arktisk express mellan Kiruna, Ivalo, Luleå och Tromsö till norra Kanada och Alaska.
Fixa det Norwegian!
En mycket rimlig utgång är att Norska staten hjälper dem att bli kvar men bara som ett bolag med cirka 25 flygplan och i huvudsak trafik till,från och inom Norge. Staten har inget intresse av t.ex långlinjer mellan andra länder och USA.
Den viktigaste orsaken till att Norwegian har hamnat där dom har, är den ofantligt dyra och misslyckade satsningen på lowcost longhaul, som troligen kommer att betyda slutet för Norwegian. Inget bolag har någonsinn klarat av att tjäna pengar på lowcost longhaul. Björn Kjos enorma ego var anledningen till den här satsningen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten