Norwegian testar Dreamlinern och Gatwick från Arlanda
Publicerad den 4 april 2014Norwegian har sedan förra året en bas på Gatwick. I dagsläget flyger de Boeing 737-800 och besättningar som är stationerade där 320 flygningar i veckan till 25 olika destinationer, bland andra Malaga, Split, Dubrovnik och Teneriffa.
I början av juli utökas det linjenätet med tre transatlantiska linjer, till New York, Fort Lauderdale och Los Angeles. Det sker i direkt motsättning till både British Airways och Virgin Atlantic som lagt ner sina USA-flygningar från Gatwick och istället fokuserar på Heathrow. Men Norwegian är inte ensamma om att flyga över Atlanten från Gatwick, konkurrensen på den sträcka som fortfarande är lönsam för flygbolagen är hård. Därför ska det genomföras en betydligt längre inkörningsperiod än vad som skett hittills under introduktionen av bolagets nya Dreamliners. Då har det oftast rört sig om maximalt ett par veckor men nu satsas två och en halv månad, från den 6 maj till den 24 juli när bolagets Boeing 787 ska flyga två dagliga rotationer från Arlanda till Gatwick under vardagarna och ytterligare en enkelvägsflygning från Gatwick på torsdagarna. Det enligt uppgifter i de stora tidtabellsbaserna.
– Ja, vi kommer att flyga med Dreamliner i Europa under en inkörningsperiod. Det kommer att bli mellan Arlanda och Gatwick men det kan även bli andra destinationer, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian till Flygtorget.
Den förlängda inkörningsperioden fyller av allt att döma två syften, dels att trimma besättningarna i arbetet ombord, dels att lära sig hantera markstoppen på Gatwick. Under inkörningsperioden är turnaroundtiden på flygningarna till Arlanda satt till en timme. Ytterligare ett skäl till det noggranna arbetet på Gatwick är ambitionen att knyta den engelska flygplatsen närmare de svenska destinationerna. På sikt ska Norwegian öppna fler långlinjer från Gatwick och det kan bli aktuellt att feeda passagerare från Skandinavien dit.
Den tidtabell för flygningarna mellan Arlanda och Gatwick som just nu är aktuell är inte avpassad för att medge transit från USA, när de flygningarna kommer igång. Det ser inte heller ut att vara någon genomgående maskin som flyger från de nya destinationerna i USA, via Gatwick till Arlanda.
Norwegian atlantflygningar från Gatwick startar den 2 juli med två avgångar i veckan till Los Angeles, dagen efter startar New York, tre dagar i veckan och den 4 juli öppnar två rotationer i veckan till Fort Lauderdale.
Kommentarer
Nas tänker inte feeda folk från Skandinavien för att flyga 787:an från London. Huvudparten av paxen är övriga europeer och framför allt britter. Exempel på slingor från Spanien är Agp-Lgw-Agp och Alc-Cgn-Trf. Inte många nordbor i dom flygplanen kan jag lova. Tänk lite bredare…med 200 plan på ingång är det givetvis inte bara skandinaver som ska åka med Norwegian.
ESSA02 skriver, Norwegian vil også på lørdager ha en 787 ARN-ALC i perioden 10.Mai til 20.Juli.
DY6203 ARN1510 – 1905ALC 788 6
DY6204 ALC2010 – 0025+1ARN 788 6
Nu är inte tanken att freda från ARN OSL eller CPH utan från överiga Europa. Titta lite på hur linjenätet ser ut från LGW, når du sett planerna på framtida linjer så förstår du.
Min kommentar har inget med inkörningstestet ARN-LGW med 787 att göra. Jag kommenterade det faktum att man öppnat upp för att feeda in folk från Skandinavien till LGW = hub-system. Läst artikeln en gång till!
Hur mycket av kommande non stop LH -satsningar det blir i framtiden fr ARN och OSL med dessa tankar återstår att se…
Regnrock’n’roll, det du ser ut til å glemme, er at disse flyginger(med 787-ARN) skal skje bare en begrenset periode-vel samme rute vil nok fortsette med 738. Men, sett deg ned å analyser hvilke byttemuligehter som finnes ut av LGW, interntransfer med Norwegian-disse er få, og man kan finne gode non-stop ruter med samme.
Nu är det ju direktlinjer från ARN och OSL till samma destinationer som från LGW så valet är fritt om priset skulle diffa…?!
Precis, Kul vad jag tänkte när jag läste… Och alla dessa Norwegiankramare (som dock blir färre) som säger att det är så jobbigt att byta plan med SAS i Köpenhamn. Tydligen har ni inga problem med att byta Norwegianplan i London…
När ska ni fatta att hub-systemet är nödvändigt i glest befolkade områden för att få vettig flygtrafik?
Härligt med framgång, vad har vi i flygväg i Sverige, Malmö Aviation tack o lov och SAS som snart är borta? ska vi köpa 10 nya jasar för 10 miljarder och sen lyxlirarna på SAS på det?
Jag tycker att det är roligt att läsa att dom möjligen planerar att feda pax från Skandinavien till Gatwick för att flyga långlinjer…
Har inte Herr Kjos länge sagt att tiden för hubbar är över, det är point to point som gäller i framtiden?!?!?!?
Dreamlinern kommer användas på flighter mellan Arlanda-Malaga på söndagar under maj-juli 2014.
Det finns även svensk kabinbesättning ett par månader till.
Stor del att ARN valdes framför OSL till den här “träningen” är att det gör det möjligt att byta maskin på ARN, säg om några problem uppstår så finns serviceplatsen Nayak på ARN.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten