Nu avisar Nordic Aero för framtiden

Publicerad den 15 april 2010
Kommentarer
I dagarna visades den nya mobila återvinningsanläggningen för avisningsvätska upp för ett antal europeiska flygplatser. Det är första gången i världen som avisningsvätska har återvunnits till 99,9 procent och blandats om till en ny certifierad vätska.

Utöver det tillverkas också tvättrobotar för alla flygplanstyper på marknaden

Nordic Aero

Tvättrobot på boeing 747


– Våra egna uppfinningar har hjälpt oss att klara de två senaste tuffa åren, säger företaget till Flygtorget.

När Sterling gick i konkurs för två år sedan, var det ett slag inte bara mot flygserviceföretagen Nordic Aero som tappade en betydelsefull kund. Det markerade samtidigt inledningen på en tuff tid för hela branschen. Det bistra ekonomiska klimatet fortsätter fortfarande och gäller för alla delar av flygvärlden.

– Trots allt hade vi börjat förbereda oss för hårdare tider redan innan Sterling gick omkull, säger Catharina Redgård, marknads och försäljningschef på Nordic Aero. Vi började trimma organisationen för att klara snabba omställningar och har hittills klarat oss relativt bra.
Kontroll över företaget och tillväxt enligt egna planer har präglat företaget sedan starten på Bromma 1979. Piloten Jan Brunstedt drabbades av en hörselskada vid en målflygning och var tvungen att kliva av som aktiv flygare. Men att lämna branschen var det inte tal om. Istället startade han Bromma rampservice som främst sysslade med exteriörtvätt av Linjeflygs flygplansflotta.

När inrikesflyget flyttade till Arlanda 1983 följde företaget med, bytte namn till Nordic Aero och började dessutom utföra dei-cing åt en växande skara flygbolag.

– Avisning har alltid varit och är fortfarande en av våra viktigaste tjänster, fortsätter Catharina Redgård.

När så Servisair lade ner verksamheten på Arlanda 2003, blev ett antal handlingsuppdrag plötsligt lediga och Nordic Aero kunde bredda verksamheten ytterligare och erbjuda både ramp- och passagerarhandling samt övriga servicetjänster. Ungefär samtidigt valde Skyways att outsourca sin handling till Nordic Aero. Det gjorde flygbolaget till en av de största kunderna och skyndade på expansionen till andra flygplatser runt om i landet. Idag har Nordic Aero verksamhet på 8 svenska flygplatser, plus Köpenhamn, Helsingfors, Oslo och London. De 600 anställda servar Norwegian, Qatar Airways, TAP, Nextjet, Malmö Aviation, Air France, BA, Thai och ytterligare 40-talet bolag.

– I vissa fall är det fullskalehandling, i andra fall enbart avisning eller exteriörtvätt. När Qatar Airways startade flygningar till Arlanda i november 2007 föll valet på Nordic Aero. Bolaget sköter alla handling och vår personal även använder dessutom bolagets uniformer.

Det nära samarbetet med Qatar växte fram ur en mindre, men allt viktigare verksamhet inom Nordic Aero; utvecklingen av nya produkter för att förbättra och höja kvaliteten på servicetjänsterna.

– Vi hade sålt en tvättrobot till deras bas i Doha så deras tekniska organisation kände till oss. Sedan ledde det ena vidare till det andra.

Just mellanöstern har blivit en stor marknad för de gula tvättrobotarna som ger en person möjlighet att exteriört tvätta ett flygplan på en tredjedel av den tid det tar att tvätta ett flygplan manuellt.

– Vi har två modeller, Nordic Dino II och Nordic Dino 777 och dessutom en ny version för A380 som heter Nordic Dino 4380 och tillsammans täcker de alla flygplanstyper upp till Boeing 747 och Airbus 380. Hittills har vi sålt 80 tvättrobotar och efterfrågan ökar hela tiden.

Den andra egna utvecklingen är ett helt slutet system för återvinning av glykol från avisningsvätskan. Sedan tidigare samlas alla vätska upp och transporteras iväg för att inte spridas i marken och nå grundvattnet. I den uppfinning som presenterades i tisdags, återvinns dessutom glykolen till drygt 99 procent, blandas och certifieras och kan sedan återanvändas gång på gång. Själva blandning och certifiering görs dock av en etablerat glykolvätskeleverantör.

– Det är en closed loop. Vi avisar flygplanen, suger upp vätskan från marken och processar glykolen i vår anläggning "The Recycler", där vi får fram en ren råglykol på 99,9 procent. Det vi inte använder själva kan säljas vidare till bland annat färgindustrin. I sig är det en miljövinst, lägg därtill att transporter av ny och använd glykol till och från flygplatsen minskar, så blir miljövinsterna ännu tydligare. Både flygbolag och flygplatser är mycket intresserade.

Den egna teknikutvecklingen blir allt mer viktig när marknaden för service- och handlingstjänster förändras. Ännu står den för bara drygt fem procent av omsättningen och fokus är fortfarande inriktat på att knyta ytterligare ett par handlingskunder till verksamheten. Men lika viktigt är att växa tillsammans med befintliga kunder, se deras behov och gärna ligga ett steg före.

– Om jag använder Qatar som exempel så visar det på en bra utveckling. De började med en Airbus 319 fyra dagar i veckan och är nu uppe i en Airbus 330 sju dagar i veckan. Det innebär tillväxt för oss också. Norwegian är ett annat exempel där vi är uppe i 30 dagliga avgångar och det lär bli än mer.

– Hela branschen letar kostnader och det gör självklart vi också. Kan vi dessutom hjälpa bolagen, leverera rätt kvalitet till rätt pris i takt med deras förändringar är det bra för alla. Tack vare Sterlingkonkursen påbörjade vi vår egen omstrukturering tidigt. Dessutom har vi tvättroboten och glykoltekniken som gör att vi står relativt stadigt också i de här oroliga tiderna.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Kalle Viking
2010-04-17 15:48

Tack Nordic Aero för er framåtanda och investering i framtiden, vilket gör att ni hela tiden ligger ett par steg före de andra i samma bransch. Grattis Brunstedt och alla andra som vågar se framåt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten