Nu blir drönarna lättare att identifiera
Publicerad den 13 april 2016
Det har hänt flera gånger att Bromma och Arlanda har varit tvungna att stänga sedan drönare kommit för nära flyglederna. Det är ett allt växande problem i flygbranschen som också sett ett antal mycket nära tillbud med drönare som, avsiktligt eller oavsiktligt, varit nära att kollidera med landande eller startande flygplan.
Ett av problemen, vid sidan av att de är i princip omöjliga för flygledarna att lokalisera, är svårigheten att komma i kontakt med drönarnas ägare och piloter. Men nu har det amerikanska företaget Air Man utvecklat ett system där drönarna blir synliga för flygledarna.
Systemet heter D-NAS, Digital Notice and Awareness System och innebär att drönarna visas på en karta som installeras i torn och kontrollcentraler. Symbolen som blir synlig på kartan innehåller information om identiteten på drönaren och kontaktuppgifter till piloten. Flygledaren kan då snabbt ta kontakt och avvärja intrånget i flygleden. Ett stort antal flygplatser i USA, både militära och civila har installerat systemet samtidigt som de stora drönartillverkarna nu börjat bygga in D-NAS i de förarlösa flygplanen.
– Alla i flygbranschen är medvetna om de möjligheter som obemannade flygplan ger. Men vi kan inte fortsätta att utveckla de möjligheterna om inte säkerheten håller jämna steg med innovationerna. Vi fokuserar nu på att bygga de redskap som behövs för att på ett säkert sätt integrera drönarna i luftrummet, säger Ben Marcus, vd på Air Map i ett uttalande.
D-NAS blir, när det väl kommer till Sverige, ett steg vidare i säkerhetsarbetet. Förra våren publicerade LFV en drönarkarta som vände sig till dem som flyger drönare. Med drönarkartans hjälp kan man direkt i mobiltelefonen se sin position i förhållande till flygplatsernas kontrollzoner. Det nya amerikanska systemet har fördelen att det involverar både flygledare och drönarpilot.
Kommentarer
Varför inte helt enkelt ge försäljaren ansvaret om det skulle hända något. Idag görs det reklam för dessa apparater hej vilt. Tveksamt om köpare får någon information över huvud taget om att det finns områden där det fordras tillstånd att flyga. Uppsala, Märsta, stora delar av Stockholm till exempel.
Drönare är farligt, onödiga och våldsamt irriterande
Jag skjutar ner eländet när jag kan
Om detta ska funka måste ju _alla_ drönare säljas med transponder som inte går att stänga av. Jag fick en drönare med Illustrerad vetenskap, tvivlar iofs att den skulle skada en jet, men det är ju inte det som är problemet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten