Ny inflygningsmetod minskar både CO2-utsläpp och buller

Publicerad den 13 november 2009
Kommentarer
En helt ny inflygningsmetod - RNP (Required Navigation Performance) - som dels kan minimera CO2-utsläppen, dels kraftigt minska bullerstörningarna i utsatta områden nära flygplatserna har under sommaren/hösten 2009 testats på Arlanda flygplats.

Testerna, som har genomförts vid ett tiotal inflygningar med tre av flygbolaget Novairs Airbus A321-plan på ordinarie flygningar, sker inom ramen för EU-kommissionens MINT-projekt.

I korthet går metoden ut på att planen dels kan glidflyga in till flygplatsen utan motorpådrag, dels kan svänga in mot landningsbanan betydligt närmare flygplatsen än vad dagens teknik tillåter. Inflygningen sker med planens ordinarie Flight Management System, kompletterat med information som skickas i realtid från marken till planen om de exakta vindhastigheterna och -riktningarna.

Metoden innebär att man kan spara mellan 160 och 340 kg flygbränsle per inflygning. Dessutom kan inflygningsbanan läggas så, att man helt kan undvika att flyga över bullerkänsliga områden. Metoden väntas få stor internationell betydelse när det gäller att minska flygets miljöpåverkan.

MINT-projektet är ett samarbete mellan Airbus, LFV, svenska Avtech, Novair och Egis Avia. MINT ingår också i SESAR JU- och AIRE-projekten som är ett samarbete mellan Europa och USA för att minska CO2-utsläppen från flyget.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Agaton
2009-11-13 16:20

De “bullerkänsliga områden” som nämns i artikeln är Upplands-Väsby. Den hålan har kostat LFV (alltså indirekt passagerarna) åtskilliga miljoner på grund av alla projekt som dragits igång för att blidka invånarna. Boende i Rosersberg klagar inte och de är ändå betydligt mer utsatta för buller.
Det sjuka är att alla dessa “gröna inflygningar” ändå inte kan användas annat än i lågtrafik och på natten.

Ste
2009-11-13 13:58

På 60- och 70 talet var det en “sport” att inte använda motorerna från “descend-point” till final approach/reverseing efter landning! Man hade alltid någon lustig kommentar om dem som “pumpade” under inflygningen! Ok, trafikintensiteten var inte så stor på den tiden, men ide’n var densamma – spara tid och bränsle!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten