Ny inflygningsmetod minskar både CO2-utsläpp och buller
Publicerad den 13 november 2009Testerna, som har genomförts vid ett tiotal inflygningar med tre av flygbolaget Novairs Airbus A321-plan på ordinarie flygningar, sker inom ramen för EU-kommissionens MINT-projekt.
I korthet går metoden ut på att planen dels kan glidflyga in till flygplatsen utan motorpådrag, dels kan svänga in mot landningsbanan betydligt närmare flygplatsen än vad dagens teknik tillåter. Inflygningen sker med planens ordinarie Flight Management System, kompletterat med information som skickas i realtid från marken till planen om de exakta vindhastigheterna och -riktningarna.
Metoden innebär att man kan spara mellan 160 och 340 kg flygbränsle per inflygning. Dessutom kan inflygningsbanan läggas så, att man helt kan undvika att flyga över bullerkänsliga områden. Metoden väntas få stor internationell betydelse när det gäller att minska flygets miljöpåverkan.
MINT-projektet är ett samarbete mellan Airbus, LFV, svenska Avtech, Novair och Egis Avia. MINT ingår också i SESAR JU- och AIRE-projekten som är ett samarbete mellan Europa och USA för att minska CO2-utsläppen från flyget.
Kommentarer
De “bullerkänsliga områden” som nämns i artikeln är Upplands-Väsby. Den hålan har kostat LFV (alltså indirekt passagerarna) åtskilliga miljoner på grund av alla projekt som dragits igång för att blidka invånarna. Boende i Rosersberg klagar inte och de är ändå betydligt mer utsatta för buller.
Det sjuka är att alla dessa “gröna inflygningar” ändå inte kan användas annat än i lågtrafik och på natten.
På 60- och 70 talet var det en “sport” att inte använda motorerna från “descend-point” till final approach/reverseing efter landning! Man hade alltid någon lustig kommentar om dem som “pumpade” under inflygningen! Ok, trafikintensiteten var inte så stor på den tiden, men ide’n var densamma – spara tid och bränsle!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten