Featured article image

Ny terminal invigd på Kastrup

Publicerad den 5 juni 2019
Kommentarer
Dubbelt så stor. Det är ambitionen i Köpenhamn när det gäller flygplatsens utvidgning. Nu är en av etapperna invigda, Finger E. Det är en satsning som inte mött någon kritik liknande den som just nu omger Arlandas framtid.
Kastrup

Kastrup
 
Köpenhamns flygplats är sedan 2014 inne i en kraftig investerings- och utvecklingsfas. Drygt 20 miljarder kronor ska fördubbla kapaciteten på Kastrup med sikte på att hantera 40 miljoner passagerare per år. En utveckling som bland annat ska kunna locka ytterligare 17 långlinjer och skapa drygt tiotusen nya jobb. 
 
Kastrup

Kastrup terminaler
         
Konkret handlar det bland annat om att göra terminal 3 större, en helt ny central för bagagehanteringen, nya hotell och en kraftig ökning av antalet gater, från 78 till 124 och ett helt nytt Finger E.
         
Just Finger E, som är beläget mellan Finger D och GO, den så kallade lågpristerminalen, invigdes igår av den danske Kronprinsen under pompa och ståt. Den är på 36 000 kvadratmeter och har i första skedet åtta gater vara en gate med kapacitet att ta emot en A380. Nästa år ska ytterligare 8 000 kvadratmeter vara klart med fler gater och angöringsbryggor för bussar. 
 
– Med finger E passerar vi en avgörande milstolpe i arbetet på att skapa en hållbar framtidens flygplats till gagn för hela Danmark. De kommande årtiondena ser vi en global tillväxt i antalet flygpassagerare och det är vårt samhällsansvar att skapa plats för dem, sa Thomas Woldbye, flygplatsens vd vid invigningen.
Nya finger E är också en viktig pusselbit i den fortsatt utbyggnaden. I och med att den nu tas i bruk, första flygbolag att landa var SAS med en A320 strax efter att banden klippts, kan nästa stora projekt: Utvidgningen av terminalområde 2 och 3 som håller samman finger B och C. Där ska terminalytan ökas med 80 000 kvadratmeter och bland annat innehålla den helt nya så kallade bagagefabriken.
         
I talen vid invigningen befästes ambitionen på att Kastrup ska vara den ledande flygplatsen i Nordeuropa i konkurrens med bland andra Hamburg, den kommande flygplatsen i Berlin och – Arlanda. Det gör att uppslutningen kring Kastrup, Danmarks största arbetsplats, är stark och Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen pekade på hur viktig den är för landet.
 
– Köpenhamns flygplats är viktig inte bara för huvudstaden och Sydsverige utan för hela Danmark. Vi är ett litet land och behöver goda förbindelser mellan Danmark och hela världen – och det gäller även flygförbindelser, sa han och slog samtidigt fast att flygplatsen satsar på både tillväxt och att uppnå klimatmålen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Kalle Flygare
2019-06-07 13:04

Det råder sunt förnuft i Danmark. Danskarna är smarta och kloka människor. Så enkelt det är!

Mr €
2019-06-07 10:25

CPH’s utbyggnad behövs om det införs mera skatter på flyget i Sverige tex CO2 skatt, SE pax kommer då främst flyga via CPH & HEL billigare än non-stop från STO. I framtiden även ta svenskt snabbtåg från mellan-/syd-Sverige till CPH och flyga ut därifrån för att passera STO på 10 000m höjd efter någon timma på väg till Thailand.

Johan
2019-06-07 09:22

“Danskarna gnäller inte heller lika mycket som svenskarna. Inte konstigt att Sverige ser ut som det gör idag.”

Nä det är ju klart, de har inte i närheten lika mycket att gnälla över. Sen vet jag inte om det är gnäll direkt, mer genuint j-a trötta på naiva politiker som inte fattar något.

Rhell
2019-06-07 08:37

Sign Anonym: Stockholm har ingen möjlighet att lägga ner Skavsta (privatägd) och Västerås (kommunägd).

Crackhouse
2019-06-06 21:57

” Danmark har vettiga politiker, det kan man ju knappast säga om Sverige! ”

Danskarna gnäller inte heller lika mycket som svenskarna. Inte konstigt att Sverige ser ut som det gör idag.

Hepp
2019-06-06 06:58

Det Sverige väljer att avstå roffar ngt grannland åt sig, så enkelt är det.

Packar snart
2019-06-06 00:20

Härdsmältan kring Arlanda är ett allvarligt hot mot Sveriges konkurrensförmåga. Alla förstår uppenbarligen inte de enorma ekonomiska konsekvenser det innebär. Dessutom saknas en plan för att ta hand om ökande kostnader i samhället. Svenska kronan är på väg att bli en skräpvaluta.
Det är dags att vakna och nyktra till politiker, andra beslutsfattare och journalister.
Vi är idag hopplöst sist och jag skäms när politiker säger att Arlanda ska bli ledande flygplats i Skandinavien. Pinsamt!

experten
2019-06-05 18:40

ARN behövs inte enligt Miljödårarna. Man vill prioritera ner Flyget och utveckla tåget i stället. Så eftersom att det tydligen är MP och flygskam som styr i det här landet, kommer inget vidare att hända på ARN

Kurt
2019-06-05 12:51

Du detalj styr inte politikerna inte aktiebolaget Swedavia utan bolaget styr själva vilka investeringar som skall göras på Arlanda exkl ny rullbana för det är politik i. De senaste åren har de kommersiella delarna prioriterats på Arlanda och de mer flygrelaterade prioriterats ner. Det politikerna bör göra är att se till att flygkompetensen i Swedavias ledning förstärks och att rätt prioriteringar i investeringar görs

Anonym
2019-06-05 11:54

Stockholm borde satsa allt på Arlanda flygplats & lägga ner Bromma, Skavsta & Västerås flygplats. Först då kan Arlanda bli Nordens största flygplats.

Greger
2019-06-05 10:12

Politikerna i Sverige är genuint korkade och följer som slavar den politiskt korrekta agenda som gäller för dagen. Experter varnar för en kollaps gällande energiförsörjningen men det låtsas inte politikerna om, det är Greta som gäller….

Johan
2019-06-05 08:37

Danmark har vettiga politiker, det kan man ju knappast säga om Sverige!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten