Nytt flygbolag startas i Norge
Publicerad den 6 oktober 2020Kommentarer
Nu startar några hurtiga föredettingar upp ett nytt flygbolag. Hade de varit så duktiga och fantastisk a i sina titigare upprdrag hade de inte behövt starta om igen……….
#DC-10…Det fanns ett lönsamt flygbolag i Norge innan COVID-19….det heter SAS!
SAS DY LH KLM/AF BA etc är dessutom fångade av sina stater i extremt stora och dyra lån som ska betalas av om nåt år. Dessutom apparatkostnaden, löner leasingar etc är mycket dyrare än i nystartat bolag, det nya har heller inga belastande miljarder i biljett återbetalningar. Det här innebär en helt omöjligt ekvation att få ihop.
LH förlorar 5 miljarder i månaden skulle tippa SAS förlorar minst 2 miljarder månaden.
Stora mängder nyare B737-800, mängder av crew och tekniker. Allt till vrakpriser. Gissar att de börjar som Norwegian med inrikes, smalare linjer mitt på dagen och soldestinationer på helgerna. Hoppas bara de slutar där…
Ingen från BRA kommer få jobb på det nya Braathens Norway
Har Per G Braathen alltså med det här att göra? Vad är hans släktskap till Erik? Bröder, kusiner eller längre bort?
Jaha, där ser man. Tack för ingenting.
@Norge
Det är Erik G Braathens inte Per G Braathens.
Lycka till…..i denna tid
Det är nu som bolag som Cityjet, Xfly, Nyxair mfl ska expandera. Capacityprovider är det nya!
Anställa personal i landet men inte själva sälja biljetter osv. Detta kommer bli en riktig hit!
Här satsar Per G Braathen
Därför att han vet exakt pax antalen på Svensk och Norsk inrikes. Mina iakttagelser på BMA 3 veckor i rad 4e nu på Fred och tv inslag, travelnews bild etc alla samma språk, nästan obefintligt med resenärer på Svenskt inrikes söderut.
Något bättre mot Norrland och där det går större flyg. Norge är bättre än Sverige i mycket. Men undermålig generell infrastruktur i Norge hjälper flyget.
Med Norges geografi, med alla fjordar och fjäll.
Vore det märkligt, om det inte fanns ett lönsamt flygbolag. Flyg är i det flesta fall, enda möjligheten till snabba transporter.
Dessutom har de ingen flygskam. (Greta Tunberg)
Lyckliga flygande norrmän.
Det är NU man skall planera och starta upp ett nytt flygbolag, när man kan få flygplan till vrakpriser, handplockad lojal personal som anställs i bemanningsbolag med moderna avtal.
Bygga upp verksamheten digitalt med minimal administration…SAS och Norwegian kommer få det tufft…..
Är det här BRAs (gamla) ATR:er hamnar kanske?
Rätt strategi
Varför gör inte alla så här?
Lägg ner allt gammalt starta nytt.
Bara SAS ledning kostar en hundra miljoner per år,
och lönerna är alla uppe och svävar i det blå.
Flyget är bara en transport mellan a och b
Även alla mellanhänder som leasing bolag databaser som Amadeus saber world span Gallileo etc måste bort. Passagerarna vill inte betala för detta längre. Det är meningslöst pumpa in pengar i gamla bolag de kommer ändå alla att falla.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten