Nytt flygbolag startas i Norge

Publicerad den 6 oktober 2020
Kommentarer
Det behövs ett nytt flygbolag i Norge. Det menar Erik Braathen och en grupp investerare. Enligt planerna ska de första flygningarna vara i luften redan nästa år.
Erik Braathen har en gedigen bakgrund inom flygbranschen och har bland annat varit vd i dåvarande Braathens SAFE fram till 1999 och senare suttit i styrelsen för Norwegian Air Shuttle. De kunskaperna ska nu användas  för att starta ett helt nytt flygbolag i Norge. En grupp investerare backar upp planerna.
– Vi har en stark tro på norsk luftfart. Vi tror inte att marknaden kommer tillbaka till där den var innan coronapandemin. Vi vill nu använda vår samlade erfarenhet och kompetens till att bygga ett nytt norskt flygbolag som är anpassat till den ekonomiska verkligheten och passagerarnas behov, skriver Erik Braathen i ett pressmeddelande.
Något namn finns ännu inte offentliggjort men redan nästa år ska det finnas en flotta på fem flygplan i trafik.
– Det är nu som det är rätt tidpunkt att starta ett nytt flygbolag. Vi kommer att hyra in moderna flygplan till en rimlig kostnad, anställer de bästa medarbetarna och bygger ett helt digitalt bolag med liten administration som gör att vi får låga kostnader och kan tjäna pengar med en mindre flygplansflotta.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Acer
2020-10-07 15:59

Nu startar några hurtiga föredettingar upp ett nytt flygbolag. Hade de varit så duktiga och fantastisk a i sina titigare upprdrag hade de inte behövt starta om igen……….

Cph4ever
2020-10-07 12:17

#DC-10…Det fanns ett lönsamt flygbolag i Norge innan COVID-19….det heter SAS!

thomas
2020-10-07 11:41

SAS DY LH KLM/AF BA etc är dessutom fångade av sina stater i extremt stora och dyra lån som ska betalas av om nåt år. Dessutom apparatkostnaden, löner leasingar etc är mycket dyrare än i nystartat bolag, det nya har heller inga belastande miljarder i biljett återbetalningar. Det här innebär en helt omöjligt ekvation att få ihop.
LH förlorar 5 miljarder i månaden skulle tippa SAS förlorar minst 2 miljarder månaden.

ABC
2020-10-07 09:19

Stora mängder nyare B737-800, mängder av crew och tekniker. Allt till vrakpriser. Gissar att de börjar som Norwegian med inrikes, smalare linjer mitt på dagen och soldestinationer på helgerna. Hoppas bara de slutar där…

Olsen
2020-10-07 08:48

Ingen från BRA kommer få jobb på det nya Braathens Norway

Andreas
2020-10-07 06:12

Har Per G Braathen alltså med det här att göra? Vad är hans släktskap till Erik? Bröder, kusiner eller längre bort?

Exbra
2020-10-06 20:28

Jaha, där ser man. Tack för ingenting.

Nisse
2020-10-06 20:04

@Norge

Det är Erik G Braathens inte Per G Braathens.

Tobbe
2020-10-06 19:13

Lycka till…..i denna tid

Ronald
2020-10-06 18:13

Det är nu som bolag som Cityjet, Xfly, Nyxair mfl ska expandera. Capacityprovider är det nya!
Anställa personal i landet men inte själva sälja biljetter osv. Detta kommer bli en riktig hit!

thomas
2020-10-06 18:07

Här satsar Per G Braathen
Därför att han vet exakt pax antalen på Svensk och Norsk inrikes. Mina iakttagelser på BMA 3 veckor i rad 4e nu på Fred och tv inslag, travelnews bild etc alla samma språk, nästan obefintligt med resenärer på Svenskt inrikes söderut.
Något bättre mot Norrland och där det går större flyg. Norge är bättre än Sverige i mycket. Men undermålig generell infrastruktur i Norge hjälper flyget.

DC-10 (R)
2020-10-06 17:51

Med Norges geografi, med alla fjordar och fjäll.
Vore det märkligt, om det inte fanns ett lönsamt flygbolag. Flyg är i det flesta fall, enda möjligheten till snabba transporter.
Dessutom har de ingen flygskam. (Greta Tunberg)
Lyckliga flygande norrmän.

Arvid Viking
2020-10-06 16:27

Det är NU man skall planera och starta upp ett nytt flygbolag, när man kan få flygplan till vrakpriser, handplockad lojal personal som anställs i bemanningsbolag med moderna avtal.
Bygga upp verksamheten digitalt med minimal administration…SAS och Norwegian kommer få det tufft…..

Op
2020-10-06 16:00

Är det här BRAs (gamla) ATR:er hamnar kanske?

thomas
2020-10-06 15:59

Rätt strategi
Varför gör inte alla så här?
Lägg ner allt gammalt starta nytt.
Bara SAS ledning kostar en hundra miljoner per år,
och lönerna är alla uppe och svävar i det blå.
Flyget är bara en transport mellan a och b
Även alla mellanhänder som leasing bolag databaser som Amadeus saber world span Gallileo etc måste bort. Passagerarna vill inte betala för detta längre. Det är meningslöst pumpa in pengar i gamla bolag de kommer ändå alla att falla.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten