Ogenomtänkt förslag om flygskatt

Publicerad den 26 januari 2006
Kommentarer
Regeringen borde slopa förslaget om en ny flygskatt snarast. Det är ett ogenomtänktförslag och de samhällsekonomiska konsekvenserna är inte försvarbara. På onsdagen lämnade Sveriges Kommuner och Landsting ett yttrande tillfinansdepartementets förslag "Skatt på flygresor".

- Regeringens förslag om flygskatt ger bara försumbara minskningar av utsläpp. Samtidigtstår det klart att förslaget medför en rad negativa konsekvenser som uppskattningsvis 1000förlorade arbetstillfällen och en försämrad konkurrenssituation för det svenska näringslivet, säger Ilmar Reepalu, ordförande i Svenska Kommunförbundet.

Luftfartsverket räknar med att det svenska flyget kommer att förlora ca 4,6 procent avpassagerarna som en följd av skatten. Det motsvarar 1,4 miljoner passagerare. En miljonpassagerare genererar ca 1000 arbetstillfällen. Flygskatten hotar därmed 1000 arbetstillfällen.

Förslaget om flygskatt presenterades först i regeringens budgetproposition, då var skattenivån 50-100 kronor per passagerare. Nu har förslaget omformulerats i en lagremiss och skattenivån har där höjts till 96-430 kronor per passagerare samtidigt som ett antal flygplatser bland annat i Norrlands inland undantas.

– Vi är frågande till vilka faktorer som legat till grund för att undanta vissa flygplatser, men inte andra. Även orter i södra Sverige är beroende av goda flygförbindelser, till och med Arlanda kommer att påverkas negativt av förslaget, säger Lars Isaksson, ordförande i Landstingsförbundet.

Förslaget om att införa flygskatt i Sverige kommer samtidigt som andra länder väljer att ta bort sin flygskatt. Danmark tar exempelvis nu bort skatten. När det blir dyrare att resa från Sturup blir det samtidigt billigare att resa från Kastrup. Det gör att flygtrafiken med största sannolikhet kommer att flyttas från Sturup till Kastrup. Miljöeffekten av den svenska flygskatten uteblir och många arbetstillfällen i Skåne hotas.

– Vi delar regeringens uppfattning om att det är viktigt att minska utsläppen och att klimatfrågan måste tas på allvar men en sådan här skatt är inte rätt väg att gå, säger Ilmar Reepalu. Vi föreslår istället att Sverige tillsammans med andra EU länder arbetar för att gemensamt föra in flyget i EUs handelssystem med utsläppsrätter. Vänsterpartiets ledamöter deltog inte i beslutet.

För mer information: Avd. för tillväxt och samhällsbyggnad, Handläggare Fredrik Jaresved, Tfn 08-452 79 67, Mobil 070-341 02 52, fredrik.jaresved@skl.se


Sveriges Kommuner och Landsting
Pressekreterare 118 82 Stockholm, Besök: Hornsgatan 20 Iréne Tinglöv, Kajsa Tirén Tfn: växel 08-452 70 00, Fax: 08-452 70 50 Pressjour: 08-452 71 01 E-post: info@skl.se, www.skl.se
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten