Ordförandekritik mot tidigare SAS-ledningar

Publicerad den 31 augusti 2009
Kommentarer
SAS styrelseordförande, dansken Fritz Schur, anser att de djupa problem SAS har idag till stor del beror på, att tidigare SAS-ledningar gav efter fackföreningarna och för SAS-organisationen i stort. Det sa han till Berlingske Business söndag igår.

Han uttalade sig dock också om dagens situation för SAS och vad som krävs.

 

Fritz Schur, SAS

Fritz Schur, SAS

”Om inte SAS ledning och styrelse finner lösningar tillsammans med fackföreningarna så finns det inget SAS”, sa Fritz Schur. ”Då dör bolaget, då har det inte en chans.”

Men SAS styrelseordförande kom dessutom med mycket ovanlig och skarp kritik mot både SAS tidigare ledning och styrelse:

”Men jag vill rätta till ett missförstånd om att jag ska ha sagt att den nuvarande krisen är fackföreningarnas fel. Det är helt fel. Det handlar i hög grad om att ledningen för SAS tidigare inte har gjort vad som krävdes. De har givit efter, inte bara för fackföreningarna, utan lika mycket för hela organisationen.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Jag vet
2009-09-02 13:26

Tyvärr förekommer det en hel del svågerpolitik i SAS. Det gäller att spela golf och äta lunch med “rätt” chefer, iallafall på lite högre nivå, för att slippa bli uppsagd eller omplacerad i dessa tider. Jag har på nära håll sett totalt inkompetenta medarbetare avancera till höga chefer, genom att säga “rätt” saker och ha snygg slips. Man får absolut inte ha synpunkter om hur verksamheten bedrivs, för då blir man obekväm!

Proffesionalism
2009-09-01 11:28

Tanken slår mig ofta; Varför samma hjulspår. Så många fantastiska medarbetare med en vilja att förändra och på sina positioner i företaget se alla dessa onödiga interna kostnader.
Ledarskap som har kompetensen och modet att lyssna och ta till sig av medarbetarna utan stängda dörrar. Det kanske skulle vara hög tid att se över vad företagets chefer har för kompetens.

300
2009-08-31 22:34

Tyvärr så finns det gott om stol – kramare i SAS. Deras enda intresse ( medvetet eller inte ) är att säkra en position som säkrar i “toppen“.
Resultatet blir att andra ( med enorm drivkraft och integritet ) får ägna sig åt brandsläckning.
Jag tror dock att dessa tider är förbi i och med att nuvarande situation kräver beslutsfattare med verkställnings förmåga och mod att genomföra dessa åtgärder som krävs för att SAS ska överleva och kunna återta sin ledande position i flyg marknaden.

300
2009-08-31 22:34

Tyvärr så finns det gott om stol – kramare i SAS. Deras enda intresse ( medvetet eller inte ) är att säkra en position som säkrar i “toppen“.
Resultatet blir att andra ( med enorm drivkraft och integritet ) får ägna sig åt brandsläckning.
Jag tror dock att dessa tider är förbi i och med att nuvarande situation kräver beslutsfattare med verkställnings förmåga och mod att genomföra dessa åtgärder som krävs för att SAS ska överleva och kunna återta sin ledande position i flyg marknaden.

Mer verkstad
2009-08-31 17:55

Ta ditt ansvar Fritz. Som SO ska du hjälpa CEO att skapa ett lönsamt SAS med konkurrens-kraftig stolskostnad. Skaffa dig mandat från ägarna att agera nu, du vet ju vad som ska göras, eller avgå. Du har faktiskt ett ansvar för framtida skandinavisk luftfart.

miffo
2009-08-31 15:51

SAS ledning ignorerade initialt hotet från lågprisbolagen när dom etablerade sig på SAS hemmamarknad. Sedan vaknade de, men då var det för sent! Man kan undra vad man har för marknadsanalytiker på SAS?
Dessutom har SAS tidigare ledning varit för inkompetenta för att föra vettiga förhandlingar med fackföreningarna. Det har räckt med att föreningarna hotat med strejk, för att ledningen skulle lägga sig platt!
Tjänstefel!

Chefen
2009-08-31 15:17

Undrar varför inte SAS styrelse agerat tidigare, och t.ex. gett tidigare VD:ar sparken om dom nu inte klarat av sina jobb?
Hållem med tidigare insändare – det är så dags att vakna nu!

300
2009-08-31 14:03

Smart Fritz. Har du vaknat nu?Då tycker jag att du kan gå och prata med “tidigare SAS-ledningar”. Skynda

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten