
OSM bemannar det nya ambulansflyget
Publicerad den 26 januari 2021
Kommentarer
Vad jag förstår har varje region rätten att dra sig ur detta samarbete. Jag vet att en handfull regioner är öppna för det och att så sker. Tragiskt att offentlig verksamhet får utkonkurrera redan existerande privat dito i ett land som Sverige. Eller vänta lite – det är ju olagligt.
Varför inte ett gemensamt statligt bolag som sköter all flygande räddningsverksamhet som sjöräddning, fjällräddning, ambulansflyg, brandbekämpning som blir en naturlig arbetsgivare för jaktplanspiloter, FV räddningshelikopterbesättningar som uppnått maxålder.
Rätta mig om jag har fel men landstingen har väl använt “stafett”-läkare och sköterskor i många år. Nu blir det stafettpiloter också!
Fint ! 3 i managementet som har anställning i regionen men resten av bemanningsföretag!
Tack för klargörandet.
Grundproblematiken kvarstår dock i och med att det är en offentlig verksamhet.
Med tanke på ditt nick, så vill jag gärna korrigera dig. KSA = Kommunförbundet Svenskt Ambulansflyg. Alltså ICKE statligt.
Eftersom vi har kommunalt och regionalt självstyre i Sverige är regionerna (tidigare landsting) frånskilda från staten. Däremot är det korrekt att regionerna (offentlig sektor) genom KSA vald att använda inhyrd personal.
”Effektiviteten högre och kostnaderna lägre”
Ok, hur då? KSA har inget protokoll där detta visas. Frågar man efter dessa handlingar är de sekretessbelagda av KSA. Otroligt att detta fått fortsätta utan att någon politiker satt stopp.
Ja detta blir det första statliga/kommunala bolag med denna lösningen. Dem har väl insett att kostnaderna redan skenat i detta projekt och gör allt för att kapa dem. Detta blir väl det första statliga flygbolag med denna lösningen. I de redan befintliga kommunala/statliga flygbolagen är personalen anställda: ambulanshelikoptrarna, statliga sjöfartsverket, kustbevakningen, statsflyget, polisflyget.
Otroligt att staten går åt detta håll.
Om 5-10 år kommer man avveckla detta bolag efter att kostnaderna skenat för att regionerna inte har kompetens att driva flygbolag (vilket de självklart inte kunde förutse). 10+ miljarder kommer att ha slösats på ett prestigeprojekt, och ingen politiker eller tjänsteman kommer ta ansvar eller straffas.
Sakta och säkert urholkas allt vad arbetsvillkor heter. Vilken kostnad är det dessa bolag kunde reglera för att få ner sina anbud? arbetsvillkor/löner/ersättningar! Vilken härlig bransch!
Vilket modert sätt att runda anställningstryggheten. Till och med staten, med vänsterfalangen i spetsen väljer den vägen.
Man slutar aldrig att förundras.
Ja ser man hur privata vårdenheter levererar kontra landstingets, och detta lär väl bli detsamma, så lär det bli en flopp.
Landstingen dras ju alla av överdådig administration och ineffektiv produktion. Alltså som de flesta statligt drivna saker är.
Varför gör inte staten samma med SAS?
Tar över hela bolaget, det blir nog så till sommsren., då nya miljarder behövs.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten