Passageraravgifterna sänks vid årsskiftet

Publicerad den 13 november 2013
Kommentarer
Sex kronor jämt per passagerare. Det är den nya avgiften som Transportstyrelsen tar ut av varje avresande resenärer på svenska flygplatser. På sikt ska avgiften bort helt och ersättas av andra intäkter, men det blir inte dyrare med ett AOC.

Det är ingen stor sänkning, 50 öre ner till sex kronor jämt. Men den sänkta passageraravgiften, eller myndighetsavgiften som den egentligen heter, som träder i kraft vid årsskiftet, är ytterligare ett steg mot att den helt och hållet ska försvinna.

– Ja, det är nästa steg i utfasningen. Nästa år minskas den med 50 procent och sedan är tanken at den ska försvinna helt, säger Eva-Maria Löfqvist på Transportstyrelsen till Flygtorget.

Arbetet på att ta bort passageraravgiften har pågått sedan 2011 och tanken är att modernisera avgiftssystemet. Istället för en ”passiv” avgift som tas ut på resenärerna, ska intäkterna till Transportstyrelsen baseras på service och tjänster.

– Att betala för det man får, en prestation från vår sida är helt enkelt mer rättvist. Det är regering och riksdag som ändrar i avgiftskonstruktionen och intäkterna är ju ingenting som vi själva förfogar över. De går direkt in till statskassan, sedan får vi tillbaka en del av det i form av ett driftsbidrag.

Det innebär att avgifterna för olika tillstånd och den kontinuerliga tillsynen av bland annat flygbolag och flygplatser successivt höjs för att intäkterna ska ligga kvar på samma nivå som tidigare. Även den s k registerhållningsvgiften höjs. Däremot finns i nuläget inga planer på att höja avgifterna för att utfärda ett AOC. Det blir inte heller höjda avgifter för olika personliga tillstånd, tillstånd för helikopterföretag, bruksflyg, flygskolor, vissa verkstäder och luftvärdighetsorganisationer.

Skriv en kommentar

Kommentarer

TS
2013-11-15 00:04

TS nöjer sig inte med ett skott i foten, de skjuter bort båda benen!

Kan inte finnas mycket verklighetsförankring hos ekonomerna på TS…

En annan intressant sak är att en av de arbetsgivare som söker mest personal på denna sida är TS själv, de har inte funderat på att de kanske inte ska anställa så mycket om de ska lyckas minska kostnaderna… Så agerar bara en arbetsgivare som saknar verklighetsförankring.

Busse
2013-11-14 23:20

Nu struntar jag i att betala alla idiotiska avgifter och flyger lika bra för det. Färdigheten i att flyga sitter inte i avgiften som tur är.

Anders
2013-11-14 18:13

Danmark tar ut alla avgifter på passagerarna.
Det är därför all charterbolag som opererar i Sverige är danska, polska och turkiska.

Inte många svensk reggade charter kärror om man tittar lite på det.

Hämnden på TS blir att de gör sig själva arbetslösa när alla svenska AOC försvinner…

JB
2013-11-14 17:57

Anders har rätt. Det blir avsevärt dyrare för alla med svenska tillstånd och lägre avgifter för konkurrenterna från annat land.
Så nu är det dax att flagga ut den svenska luftfarten! Då får TS mindre intäkter. Vad gör de då om de inte har några brukare att höja avgifterna för?

Anders
2013-11-14 12:06

Det betyder väl att det blir dyrare för svenska flygbolag men billigare för utländska att operera i Sverige?

/jes
2013-11-14 11:13

Det är skillnad på jämt (=alltid) och jämnt (=jämna sex kronor, utan ören!)

Daniel
2013-11-13 22:05

“Att betala för det man får, en prestation från vår sida”
Är det en berömd konstnär som hyrs in för att teckna varje certifikat och medical för hand när det ska utfärdas eller förnyas eller?

Rune
2013-11-13 21:52

Höja avgifter för piloter och flygbolag är ett smart drag. Då flyttar fler bolag till andra länder som har mycket lägre avgifter. Myndigheten får in ännu mindre pengar men har å andra sidan inga flygbolag att kolla så man kan avveckla sig själv och spara riktigt mycket pengar.

Laban
2013-11-13 19:18

Denna avgift borde istället höjas.

Vad kommer vi att få i framtiden? 5000kr avgift per år för ett CPL? 10 000kr för ATPL? Skilltest 10 000kr? ATPL toeri, 2000 kr per prov?

I USA betalar du myndigheterna 0kr för detta men här ska vi då alltså höja dessa avgifter?

Varför inte ta ut 50 kr från Svensson och finansiera allt på det sättet?

Finns det inte en risk att alla flyttar sina cert, flygplan, simulatorer och AOCn utomlands när det blir för dyrt?

Erik
2013-11-13 14:38

Av erfarenhet vet vi att statens totala uttag av pengar, i alla olika avgifter, ökar från år till år. Vänligen redovisa helheten TS, LFV, NUAC och Swedavia! Inte bara en enskild avgift, det är att luras!

Idioten
2013-11-13 11:34

Ja det var väll en himla tur att avgiften för ett AOC inte höjs. Vi vill ju gärna ha fler lycksökare i detta land.
Höj istället avgifterna för Cert, medical och andra avgifter direkt mot piloterna.

Missnöjd
2013-11-13 10:40

Vad bra!! Lägg den på flygpersonalen istället…snart kommer nog en höjd certifikatavgift?! Som om inte nästan 3500 kr per år redan är alldeles för högt!!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten