Posten säljer Falcon till tveksam ägare?
Publicerad den 20 februari 2006NTT, som hade adress Malmskillnadsgatan 13 i Stockholm, gick affärsmässigt i väggen med strandade resenärer i bl a Tunis och Beirut - och med bl a en skuld på cirka 20 Mkr till SAS.
FlyScand, som enligt PRVs bolagsregister bildades den 13 december och som också finns på Malmskillnadsgatan 13 (och som för övrigt har samma telefonnummer som det fd NTT), hade till för bara några veckor sedan George Ozgal som VD och styrelseordförande. Samme George Ozgal var NTTs grundare och ägare.
Nyligen anmäldes dock till PRV att FlyScand bytt ut George Ozgal som VD och styrelseordförande.
Källor i resebranschen i Stockholm uppger dock för Flygtorget @irmail , att George Ozgal ännu finns med i det nya bolaget och att han själv uppger att FlyScand har “eget flygbolag”.
I förra veckan hade FlyScand en annons i Metro om att man nu säljer biljetter med direktflyg till Beirut, Tessaloniki och Suleymanieh.
På telefon upplyser FlyScand att flygningarna till Beirut startar den 12 mars med “det nya svenska flygbolaget FlyScand”.
På Luftfartsstyrelsens tillståndsenhet uppges att inget bolag med namnet FlyScand har sökt om trafiktillstånd, s k operativ licens. Något flygbolag med namnet FlyScand känner man inte heller till.
Är det alltså möjligen så att Falcon Air snabbt ska förvandlas till FlyScand?
Ingen på Falcon Air har velat svara på Flygtorget @irmails frågor rörande uppgifterna om att Posten står i begrepp att sälja bolaget till FlyScand. Samtliga väljer i stället att hänvisa till Bo Alerfeldt på Posten, Falcon Airs styrelseordförande.
Flygtorget @irmail har förgäves sökt Bo Alerfeldt för en kommentar.
Falcon Air har länge varit en tung börda på sin ägare Postens axlar.
Falcon Air har tre Boeing 737-300. Bolaget opererar f n två av dessa, medan det tredje är uthyrt till Atlanta Group. De tre Falcon Air-planen uppges vara dyrt leasade, för 250 000 dollar i månaden och på tio år. Samma typ av maskin går idag att hyra för cirka 140 000 dollar.
Falcon Air har idag endast begränsad trafik för Posten. Bolaget har ett 40-tal anställda.
Den 15 juni i år får Falcon Air tillbaka sitt tredje plan från Atlanta Group. Den sista februari nästa år löper de tre leasingkontrakten ut.
Kännare i flygbranschen säger att de fruktar att en köpare av Falcon Air, i stället för att driva flygbolag, kan välja att slakta bolaget. Falcon Air har bl a en hangar i Malmö värd cirka 20 Mkr och övriga tillgångar värda ytterligare runt 20 Mkr.
Läs svar från Posten.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten