Provision avgör resebyråernas topplista ?

Publicerad den 2003-03-02 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Från den 1:a januari betalar SAS inte någon provision till resebyråer i Skandinavien som säljer bolagets biljetter. Man har infört så kallade nettopriser. I veckan meddelade Finnair att man följer SAS och från 1:a september försvinner resebyråprovisionen även för Finnair, men då bara i Finland ! I kväll går branschtidningen Travel News stora resebyråkalas av stapeln på Grand Hotel i Stockholm. 600 resebyråanställda har röstat fram Grand Travel Award 2003 som bland annat går till: De bästa flygbolagen, charterarrangörerna,hotellkedja m. m. Man får anta att SAS inte kommer att vinna lika många priser nu som förra året. Efter de indragna provisionerna står bolaget inte högt i kurs hos alla resebyråer. Vi tippar utgången av omröstningen nedan. (Bilden: Grand Hotel i Stockholm där årets resebyråfavoriterer utses 3:e mars.)

Nu är det inte bara provisionen som har betydelse för resebyråerna när de fixar bokningar av resor åt sina kunder. Tidtabeller, punktlighet och service är viktigt, men resebyråerna får allt svårare att ta betalt för sina tjänster av kunderna. Prispressen är stadigt nedåt på ”hela resan”.


Flygbolagens kostnadsjakt har länge fokuserat på resebyråernas provisioner. Hela 15% av biljettkostnaden för IATA-bolagen är försäljnings, och distributionskostnader där den största delen har utgjorts av resebyråprovisioner på uppemot 9%. I Skandinavien säljs cirka 80% av IATA-bolagens biljetter via resebyråer.


Lågkostnadsbolagens kostnader för detta är väsentligt lägre. I extremfall som Ryanair och EasyJet är resebyråerna inte alls med i försäljningsprocessen. Den övervägande delen av försäljningen går över Internet direkt till flygbolagets kassa.
Andra bolag som Sterling och Virgin Express spelar på båda strängarna. Resebyråerna belönas när de säljer, men helst vill man ha den andelen så liten som möjligt. IATA-bolag som SAS och Finnair vill att huvuddelen av bokningarna skall ske direkt över bolagens hemsidor. Idag är det bara en liten procentandel som sker på det viset hos de bolagen.


Resebyråerna kommer att – inom givna ramar – styra sina kunder till de flygbolag som ger bäst betalt för det arbete de utför. Dock inte till vilket pris som helst, det måste vara kvalitet och pålitlighet. De flesta resebyråer sålde inte Goodjet t ex, och de är de nog glada för numera.



Vi tippar vinnarna 2003 (2002 inom parentes)
































Kategori


2003 (2002)


Flygbolag Inrikes


Malmö Aviation (SAS)


Flyg/Europa/Affärs


Lufthansa (SAS)


Flyg/Europa Priv.


KLM (KLM)


Flyg Intercont


Finnair (British Airways)


Hotellkedja Intern.


Radisson SAS (SAS /Best Western)


Charterarrangör


Ving (Always)


Flygresearrangör


Trivselresor (Trivselresor)


Bästa turistland


Thailand (Thailand )


 


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten